Gå til innhold

Markrell og lik

Anbefalte innlegg

Gjest Milde måne
Skrevet

En lærer sa til klassen at makrell spiser lik,alvorlig talt er ikke dette bare en myte?

Det de spiser er vel planter,dessuten er ikke vanlig at lik ligger og flyter her og der....

Skrevet

Jeg har også hørt at reker spiser lik. Glad jeg ikke liker reker... ;o)

Gjest høstløv
Skrevet

Læreren er kanskje ikke helt oppdatert. Havforskningsinstituttet skriver om makrellen:

Sitat: "Den er en typisk planktonspiser og svømmer med åpen menn for å sile plankton med gjellene. Den spiser også fiskelarver og småfisk."

http://www.imr.no/visste_du/arter/makrell

Gjest Milde måne
Skrevet

Herregud, du skjønte vel poenget likevel?

Poenget?

Nei nå er jeg ikke helt med...

Gjest firepile
Skrevet

Poenget?

Det er bare Rigemor som babler.

Skrevet

Det er vel mange dyr i havet som ville spist lik (eller dyrekadavre, det er vel mer vanlig...), men det betyr vel ikke at det er hovednæringen deres. Makrell spiser i hvert fall småsild, så den er ikke vegetarianer...

Skrevet

Poenget?

At læreren ikke mente lik som i døde personer som fløt rundt i vannet, men rester av fisk osv. Potet, pottitt, det er flere varianter :-)

Skrevet

Det er ikke noe spesielt med makrell i forhold til andre fisk når det gjelder næring.

Det er en gammel myte fordi makrellen er såpass mørk i kjøttet.

Havet er stort. Jeg tror ikke man skal tenke spesielt mye på detaljene med hensyn til hva fisken beiter på.

Gjest Milde måne
Skrevet

At læreren ikke mente lik som i døde personer som fløt rundt i vannet, men rester av fisk osv. Potet, pottitt, det er flere varianter :-)

Jo læreren sa at det var døde folk det var snakk om,så hun er vel på bærtur.

Skrevet

Om et dyr, en fisk eller ei krabber spiser kjøtt, så ser det ikke forskjell på hvor maten kommer fra.

Mat er mat for dem. Makrellen svømmer ikke rundt på jakt etter et menneskelik, men skulle den komme over en som har druknet, så er det vel helt naturlig at makrellen er borte og napper i liket, eller krabba eller larvene osv...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jo læreren sa at det var døde folk det var snakk om,så hun er vel på bærtur.

Tror ikke makrellen gjør noe forskjell på en død mann og en død sau, for å si det sånn. Fisk vil spise det den kommer over av mat, helt uten moralske skrupler. :-)

Skrevet

Makrellen har ikke svømmeblære, så den må svømme hele tiden. Den står derfor i hvertfall ikke stille og beiter i lengre tid. Det er en myte at makrellen er likspiser, myten sier at den fikk de grønne stripene fordi den spiste tyske uniformer under krigen.

Gjest Milde måne
Skrevet

Tror ikke makrellen gjør noe forskjell på en død mann og en død sau, for å si det sånn. Fisk vil spise det den kommer over av mat, helt uten moralske skrupler. :-)

Men makrellen står ikke stille og spiser,den svømmer med munnen åpen...

Skrevet

*Flirer* Det ble sagt tidligere at makrellen spiste tyskerlik som lå i sjøen fra krigens dager og derfor var det mange som ikke spiste makrell. Om det har noen sannhetsgehalt overhodet vet jeg ikke, men makrell spiser jeg! :o)

Gjest Milde måne
Skrevet

*Flirer* Det ble sagt tidligere at makrellen spiste tyskerlik som lå i sjøen fra krigens dager og derfor var det mange som ikke spiste makrell. Om det har noen sannhetsgehalt overhodet vet jeg ikke, men makrell spiser jeg! :o)

Ja makrell er jo godt det og jeg tror ikke på det våset,men det er jo synd hvis barna slutter å spise makrell fordi at læreren forteller at den spiser døde folk.

De er jo så glad i makrell i tomat.

Skrevet

Sannheten er vel at makrellen er altetende, og at den sikkert ikke sier nei takk til også slike typer kjøtt, om det skulle by seg.

Men det er jo (heldigvis) ikke så ofte i våre dager.

Gjest jommensajegsmør
Skrevet

Ja makrell er jo godt det og jeg tror ikke på det våset,men det er jo synd hvis barna slutter å spise makrell fordi at læreren forteller at den spiser døde folk.

De er jo så glad i makrell i tomat.

Det er jeg også namnam. Kalles ikke makrell i tomat for "død mann på boks"?

Gjest Milde måne
Skrevet

Det er jeg også namnam. Kalles ikke makrell i tomat for "død mann på boks"?

Gjør det det ja,uff da....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...