morsan Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?method=start&id=287 Jeg fikk 11 av 13 - bommet på dagsorden og stol;-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Kremt - ingen kommentar... Mulig jeg må slutte å påpeke folks skrivefeiler her inne... 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Kremt - ingen kommentar... Mulig jeg må slutte å påpeke folks skrivefeiler her inne... Ja, jeg tror det, for det heter ikke skrivefeiler men skrivefeil. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 9 av 13. Jeg bommet også på stolen. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Samme som deg, og bomma på de samme. 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2008 Forfatter Skrevet 29. november 2008 Samme som deg, og bomma på de samme. *he he* det tar jeg som et tegn på at de spørsmålene var ekstra vanskelige:-) Men de fleste spørsmålene var jo 'et hakk over' de mer vanlige ortografiske feil som vi ser mest av. 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2008 Forfatter Skrevet 29. november 2008 9 av 13. Jeg bommet også på stolen. Ja, stolen trodde jeg at jeg hadde rett på. Dagsorden visste jeg at jeg ikke visste;-) 0 Siter
Gjest GA Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 9 av 13. Jeg bommet også på stolen. ditto 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2008 Forfatter Skrevet 29. november 2008 Ja, jeg tror det, for det heter ikke skrivefeiler men skrivefeil. sic! 0 Siter
Bookworm Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Ja, jeg tror det, for det heter ikke skrivefeiler men skrivefeil. ''for det heter ikke skrivefeiler men skrivefeil.'' Nei, sier du det;-) (Du har ikke hørt om ironi?) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 ''for det heter ikke skrivefeiler men skrivefeil.'' Nei, sier du det;-) (Du har ikke hørt om ironi?) Sitat: "(Du har ikke hørt om ironi?)" Jo, jeg har hørt om ironi, men finner ikke noen forbindelse med direkte skrivefeil. Sakset fra Wikipedia: "Ironi er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier én ting, men mener noe annet, ofte det motsatte. Ironi kan uttrykkes både i skrift og i tale, og kan oppleves som en uskyldig spøk, men også som spottende hån. Ironi er en form for uttrykk hvor en underforstått mening er skjult eller motsier utrykkets bokstavelige mening. Ironi forutsetter at mottakeren forstår at tingene ikke er hva de sies at de er eller hva de synes å være. Ironi er en form for innforstått manglende forbindelse mellom de faktiske ordene og den underliggende mening. Selve ordet ironi kommer fra gresk είρωνεία (eironeia), som betyr «forstillelse» eller «hyklerisk uvitenhet» (en teknikk som ofte ble benyttet av den greske filosofen Sokrates, se nedenfor), fra είρων (eiron), «den som spør later som han er naiv». είρειν er også et radikalt verb av det greske «å snakke»; verbet είρειν (eirein) selv kommer sannsynligvis fra det indo-europeiske roten *wer- i betydningen «å si»." 0 Siter
Bookworm Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Sitat: "(Du har ikke hørt om ironi?)" Jo, jeg har hørt om ironi, men finner ikke noen forbindelse med direkte skrivefeil. Sakset fra Wikipedia: "Ironi er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier én ting, men mener noe annet, ofte det motsatte. Ironi kan uttrykkes både i skrift og i tale, og kan oppleves som en uskyldig spøk, men også som spottende hån. Ironi er en form for uttrykk hvor en underforstått mening er skjult eller motsier utrykkets bokstavelige mening. Ironi forutsetter at mottakeren forstår at tingene ikke er hva de sies at de er eller hva de synes å være. Ironi er en form for innforstått manglende forbindelse mellom de faktiske ordene og den underliggende mening. Selve ordet ironi kommer fra gresk είρωνεία (eironeia), som betyr «forstillelse» eller «hyklerisk uvitenhet» (en teknikk som ofte ble benyttet av den greske filosofen Sokrates, se nedenfor), fra είρων (eiron), «den som spør later som han er naiv». είρειν er også et radikalt verb av det greske «å snakke»; verbet είρειν (eirein) selv kommer sannsynligvis fra det indo-europeiske roten *wer- i betydningen «å si»." Ok, jeg kan kanskje innrømme feil bruk av ordet ironi - men jeg skrev skrivefeiler bevisst feil for å markere poenget mitt da. Mulig at slik bruk av spårket har en annen betydning enn ironi, men det var skrivefeil jeg kommenterte, og ikke ordforståelse:-) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Ok, jeg kan kanskje innrømme feil bruk av ordet ironi - men jeg skrev skrivefeiler bevisst feil for å markere poenget mitt da. Mulig at slik bruk av spårket har en annen betydning enn ironi, men det var skrivefeil jeg kommenterte, og ikke ordforståelse:-) OK Poenget ditt ble borte fordi du selv skrev feil i setningen. Hadde du brukt ordet "skriveleifer", så hadde poenget ditt vært synlig. 0 Siter
fresja Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Jeg klarte bare 9. På et par svarte jeg ikke det jeg sier selv, for jeg syntes oppgaven da ble for "lett". Stikke under stol tror jeg ikke mange sier. 0 Siter
Bookworm Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 OK Poenget ditt ble borte fordi du selv skrev feil i setningen. Hadde du brukt ordet "skriveleifer", så hadde poenget ditt vært synlig. Ok, så det er en mal for hvordan ord skal skrives feil (med vilje) for at det skal være riktig altså? Jaja, da skal jeg prøve å huske det til neste gang... 0 Siter
morsan Skrevet 30. november 2008 Forfatter Skrevet 30. november 2008 Ok, så det er en mal for hvordan ord skal skrives feil (med vilje) for at det skal være riktig altså? Jaja, da skal jeg prøve å huske det til neste gang... Nei, det er ingen mal så klart;-) Men ettersom poenget ditt var å skrive feil med vilje for å understreke ditt poeng, er det jo en forutsetninge at de fleste skjønner at feilskrivingen var nettopp gjort med vilje.;-) Hva flertallet oppfattet det som, vet vi jo ikke, men jeg oppfattet det slik som høstløv, men det kan jo like gjerne være oss som er treige;-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Nei, det er ingen mal så klart;-) Men ettersom poenget ditt var å skrive feil med vilje for å understreke ditt poeng, er det jo en forutsetninge at de fleste skjønner at feilskrivingen var nettopp gjort med vilje.;-) Hva flertallet oppfattet det som, vet vi jo ikke, men jeg oppfattet det slik som høstløv, men det kan jo like gjerne være oss som er treige;-) Jaja, skiftlig kommunikasjon er ikke det enkleste når underliggende betydninger skal frem. Jeg syntes feiler var en veldig åpenbar skrivefeil jeg da, men det er kanskje vanlig at det skrives slik nå? Én annen ting som har irritert meg den siste uka er "Black Sheeps"! Ikke bandet altså, men navnet: Sheep heter også sheep i flertall, ingen s:-) Pussig at ingen har kommentert det? 0 Siter
morsan Skrevet 30. november 2008 Forfatter Skrevet 30. november 2008 Jaja, skiftlig kommunikasjon er ikke det enkleste når underliggende betydninger skal frem. Jeg syntes feiler var en veldig åpenbar skrivefeil jeg da, men det er kanskje vanlig at det skrives slik nå? Én annen ting som har irritert meg den siste uka er "Black Sheeps"! Ikke bandet altså, men navnet: Sheep heter også sheep i flertall, ingen s:-) Pussig at ingen har kommentert det? Jeg har tenkt på akkurat det samme, men mener å ha lest et sted at bandet sier at dette er gjort med vilje for å være en 'snakkis'. Synes mest det høres ut som en unnskyldning for å ha blitt tatt på fersken i feilstaving;-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Jeg har tenkt på akkurat det samme, men mener å ha lest et sted at bandet sier at dette er gjort med vilje for å være en 'snakkis'. Synes mest det høres ut som en unnskyldning for å ha blitt tatt på fersken i feilstaving;-) Hehe, ja det med unnskyldningen kan jeg tro på:-) Dette med ingen s i sheep sitter veldig igjen fra skolen, og at moro aldri er så moro at det skrives med to r'er;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.