Gå til innhold

NHD: Medisinering ved ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest Melancholy
Skrevet

Hei!

Jeg fått diagnosen ADHD i år og er i slutten av 20-årene. Har prøvd både Ritalin og Racemisk amfetamin uten noen positiv virkning. Er nå søkt hos NAV for å få Strattera. Har noen spørsmål angående medisiner:

Er det noen vits i å prøve Dexamin når de to andre ikke har fungert? Har lest at Dexamin anbefales fremfor NAF Racemisk amfetamin.

Hva slags doseringer regner man for en voksen på Strattera? Er 174 høy og veier 74 kilo.

Finnes det noen andre muligheter for ting man kan prøve om Dexamin, Racemisk amfetamin, Ritalin og Strattera ikke er prøvd? Har lest at Wellbutrin brukes off-label?

Mine problemer er konsentrasjon, oppmerksomhet og hukommelse. Blir stadig verre. Komorbide vansker: tidvis depresjon og søvnproblemer.

Kan også nevne at jeg har brukt mange andre medisiner de siste årene:

- Cipralex

- Fontex

- Seroxat

- Tolvon

- Remeron

- Nardil

- Aurorix

- Seroquel

- Zoloft

- Efexor

- Lamictal

- Edronax

- Surmontil

- Lithionit

- NAF Racemisk amfetamin

- Ritalin

Skrevet

Står på farten. Men du kan prøve edronax, som skal være "beslektet" (virke på de samme signalstoff tror jeg?) som strattera, men uten at en må søke NAV.

En psykiater jeg gikk med som nevnte dette for meg for noen år siden, da det var et enda større problem for voksne med nylig diagnostisert AD/HD å få strattera enn det er nå. Noe forbanna tull forresten(!), om jeg skal få si det rett fra levra, at det må søkes om fritak, og holde på slik å gjøre livet vanskeligere for noen som ikke er rett medisinert enn det det allerede er. Blir så oppgitt av dette systemet av og til. Det burde være nok at du har prøvd ut de andre vanlige uten hell, og det vet jo legen din.

Nå spørs det da hvor lang tid det tar før en får godkjenning på strattera. Det vet jeg ikke noe om. Men NHD skrev nylig at det ikke brukte å være et problem å få det i gjennom.

Søk på edronax og les og sammelign med strattera...(?)

Må springe, derav "springende" svar.

Mvh

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at stattera skal virke når du ikke har fått effekt av sentralstimulerende. Det må jo bemerkes at den legen som har behandlet deg har brukt nesten samtlige psykofarmaka på deg;)

Gjest Melancholy
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at stattera skal virke når du ikke har fått effekt av sentralstimulerende. Det må jo bemerkes at den legen som har behandlet deg har brukt nesten samtlige psykofarmaka på deg;)

Det er forskjellige psykiatere/leger som har prøvd ut de forskjellige medisinene. På DPSen der jeg behandles nå ble de rimelig "sjokkert" over alt jeg har prøvd.

Gjest adderall
Skrevet

Prøv Dexamin, i usa brukes jo dexamin i stor stil. Dexamin er mer potent enn ritalin og virker lengre. Tror ikke du tar skade av å prøve et legemiddel eller to til. Du har jo snart konsumert solid del av felleskatalogen;=)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En kollega i Levanger, Terje Torgersen, er en av de beste i Norge på ADHD. Han sier at det er så store individuelle forskjeller at Dexamin må prøves ut om Ritalin ikke virker.

Dosering av Strattera fra FK: Barn og ungdom: >70 kg: Anbefalt startdose er ca. 40 mg/døgn. Startdosen bør opprettholdes i minst 7 dager før titrering til høyere dose i.h.t. til klinisk respons og toleranse. Anbefalt vedlikeholdsdose er 80 mg/døgn. Det er ikke vist ytterligere effekt for doser >80 mg. Maks. anbefalt døgndose er 100 mg.

• 8 år senere...
Skrevet

Fikk diagnosen når jeg var 19 og nå er jeg 32.. for Max en månde siden var jeg hos legen fordi jeg ville prøve ut en ny medisin,ettersom at bivirkningene ikke var så sæli behagelig på ritalin. Hadde da godt på d i et år ca..Vanligvis er jeg hyper,klarer ikke følge rutiner(såm er et problem i arbeid)og ukonsentrert med null inpulskontroll.. siden jeg var 19 år har jeg prøvd å få medisin og etter 12 år var d mulig.. 

Kom t legen og lurte på om jeg kunne få prøve no annet såm ikke var så ubehagelig,han sendte enda en gang søknad t vpp(psykiater),mn dn fikk jeg avslag på..er i en situasjon dær alt har ufrivillig snudd sæj på hode og har mistet alt.. hvorfor skal d være så umulig å få hjelp fra den lovlige siden..? Kommer meg ikke fremover og risikerer å miste alt og enten ender opp død eller "narkoman",noe såm jeg ikke er og hværtfall ikke bli..

Har i tidligere år røyket litt hasj pga roen,å er en utav årsakene til at d har tatt så lang tid med  medisinering..+6 år som mamma til min flotte sønn❤

Mitt spørsmål er:hvorfor skal det og få prøve ut ny medisin sånn at jeg kan få en lettere hværdag, og få avslag fra psykiater hjelpe mæj? Jeg føler meg rett og slett som en 10 åring såm sitt gang på gang å hører samme leksa fra lege osv.. kan det finnes enklere utveier for oss voksne me adhd? Noe må skje..for er drit lei av å gå å vente eller ha dette problemet.. ikke fan om jeg skal miste min sønn lengere enn d jeg har..1år! Barneværne  såm ikke har møtt meg på halvveien i løpet av dette året har gjort at jeg har tatt meg noen trekk me hasj i de siste månedene i sommer, noe såm jeg måtte ty til for å være rolig i dette styre rundt mæj..sa til lege at d var tilfelle å fikk da avslag.. føles som jeg blir sinnsyk 😲

Anonymkode: f977f...873

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...