Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Spørsmål til Stig Bruset. Etter to fødsler og veldig mange betennelser de siste ti årene fikk jeg påvist et noe lavt stoffskifte for omlag 6 år siden. Fikk Levaxin av fastlegen og siden har dosen økt til 100 mcg pr dag. Synes formen fortsatte å hangle år etter at jeg begynte på medisinen og for et halvt år siden ble jeg veldig dårlig og hadde ikke energi til å gå opp trappa eller ta en dusj. Jeg lå på sofaen og spiste, men ble tynnere og tynnere.(veier 50 kg og er 170 høy) Turte nesten ikke gå ut for hvis jeg gjorde noe fikk jeg plutselige anfall med skjelvinger og som om jeg skulle besvime hvis jeg ikke la meg ned og spiste. Akkurat som om maten ikke holder og forbrenningen er for høy. På sykehuset viste Ekg ekstra hjerteslag. Stoffskifteprøvene var normale og alle prøver viste fine svar hos indremedisiner og endokrinolog. Men jeg var ikke bra med veldig svimmelhet, piping i øret, hørsel ble borte og problemer med hukommelse og konsentrasjon. Å delta i en samtale med flere personer ble umulig og har nå vært fulltidssykemeldt i et halvt år. Tilstanden min var forenelig med ME og derfor prøvde jeg Lightning Prosess- kurs uten at det hjalp på formen. (annet enn at det er en nyttig metode å kjenne til!) Hodet kjennes veldig urolig ut når jeg våkner om morgenen. Derfor prøvde jeg å ta halv dose Levaxin noen dager og synes at hodet ble roligere og mindre svimmel, men veldig trøtt og sliten form og også ubehagelig følelse i halsen(som om en influensa skal bryte ut) Jeg har lagt om kostholdet til å være grønnsaker, proteiner og fett til hvert måltid. Et lavkarbo- og økologisk kosthold. Prøver også Ayurvediurtene Gogel max og Vitae etter å ha gått til en Indisk Ayurvedi lege. Tar også tran og Udos choice hver dag samt forsiktig trening og gåturer. Har også gått jevnlig til Rosenterapi. Nå kjenner jeg at jeg har blitt bedre, men hodet og energi er ikke på plass. Kan det være sånn at mange av de problemene jeg har er bivirkniger av Levaxin? Det virker som om det blir galt om jeg bruker Levaxin og også når jeg ikke bruker det, og det går hardt utover humøret da jeg føler jeg har et ikke- liv. Jeg har lyst til å prøve Armour Thyroid, men siden ikke fastlegen min kjenner til produktet lurte jeg på om du kan hjelpe meg med dosering. Ønsker også å vite om hva jeg kan gjøre for å få opp min egen produksjon av tyroksin og om det finnes muligheter for å kunne klare seg uten medisinen. Leste om en mann på nettet som ved daglig inntak av Artisjokk-tilskudd og hyppig akupunktur- behandling ble bra og kunne slutte med medisinen. Kjenner du til Artisjokk og akupunktur for lavt stoffskifte?(han tok halvparten av dosen jeg tar og hadde nok ikke brukt medisinen så lenge som meg) Er det vanskeligere å gjøre noe med jo lengre en har gått på medisin?(Levaxin) Er svimmelhet en bivirkning av Levaxin? Hva med akupunktur, jeg har gått til en dyktig akupunktør, er det spesielle steder han kan gi akupunktur for å øke stoffskiftet? Er det andre alternative muligheter for å bedre på lavt stoffskifte, eventuelt kostholdsråd, urter eller homeopatiske midler? Er det mulig å få en time hos deg i alternativ behandling for dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319826-hypotyreose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Stoffskiftet er sentralt for kroppens funksjon og er avhengig av flere faktorer. Det viktigste hormonet heter tyroksin og produseres av skjoldkjertelen sammen med trijodtyronin (som er mindre betydningsfull). Normalområdet for blodets innhold av tyroksin er et sted mellom 9-22 mmol/l. Med andre ord kan en person ha en konsentrasjon på 10 og en annen 20 mmol/l i blodet og begge være innen normalområdet. I tillegg er det forskjell i cellenes følsomhet for tyroksin slik at definisjonen på hva som er et normalt stoffskifte er individuell. Hvis man begynner å gi tyroksin i form av Levaxin vil kroppen redusere sin egen produksjon når innholdet i blodet blir tilstrekkelig. Kroppen kan i tillegg lage antistoffer mot skjoldkjertelen og disse kan måles ved blodprøver. Armour Thyroid er tabletter som er framstilt av tørket skjoldkjertel fra gris og er fremstilt på samme måte som man før produserte for eksempel insulin. Tyroksin er ikke vanskelig å produsere og Levaxin inneholder tyroksin som tilsvarer kroppens eget. Jeg kjenner ikke til at akupunktur og artisjokk kan bedre stoffskiftet. Personlig pleier jeg å anbefale et naturlig jodtilskudd i form av tang og taremel tatt hver annen dag for å stimulere kjertelen. Jod er nemlig essensielt for kroppens egen produksjon av tyroksin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319826-hypotyreose/#findComment-2638327
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...