Gå til innhold

Hvor mange kuldegrader tåler katter??


hunnybunny

Anbefalte innlegg

Pusen min er 6 mnd gammel, og jeg er ikke begeistra for å ha han inne om natta for han forstyrrer unga mine og vekker dem med intens mjauing og skraping på dørene våre....

Det er heller ikke aktuelt å ha han inne på rommene.

Ute ligger han i garasjen vår som ikke er ferdig enda, men han har da tak over hodet og vegger rundt seg.... Han ligger oppå no glava som står der.

Men så lurer jeg på hvor kaldt det er når det er -for- kaldt for han ute? I natt var han ute i 13 minusgrader, men jeg beg å tenke på om det kanskje ble for brutalt for han?

Eller er det ikke no problem, og kan det gjerne bli enda kaldere før han bør være inne på natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Det kommer vel helt an på hvor vant de er med å være ute, vil jeg anta.

Da jeg vokste opp hadde vi en katt som bestandig var ute på natten - selv om det var ned mot -20. Katten ble nesten 20 år! *S*

Katter er jo nattedyr og legger seg neppe ned å sove når det er så kaldt, men som oftest har de jo tilgang til noe sted under tak der de kan legge seg ned om de ønsker. Katten vår oppholdt seg ofte litt i garasjen, som gjerne stod åpen.

Mulig du får mer kvalifiserte svar fra andre :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på hvor vant de er med å være ute, vil jeg anta.

Da jeg vokste opp hadde vi en katt som bestandig var ute på natten - selv om det var ned mot -20. Katten ble nesten 20 år! *S*

Katter er jo nattedyr og legger seg neppe ned å sove når det er så kaldt, men som oftest har de jo tilgang til noe sted under tak der de kan legge seg ned om de ønsker. Katten vår oppholdt seg ofte litt i garasjen, som gjerne stod åpen.

Mulig du får mer kvalifiserte svar fra andre :).

Han har jo egentlig vært ganske mye ute, for han er ute også mens vi er på jobb på dagen eller bortreist for noen timers tid.

Liker ikke ha han inne mens vi ikke er her da han snoker etter noe å spise oppå bord og kjøkkenbenk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje funnet noe annet enn Glava til katten (regner med at det er plast rundt, men det er jo ikke sørlig bra for luftveiene...)

Jeg har sett en kattehule med fôr laget av en trekasse med en liten åpning i på verandaen til en av naboene. Der sover deres katt om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere plasser som kattene kan gå inn å legge seg, og bli beskyttet mot vær og vind. Så det vil jeg annbefale deg også.

Legg isopor i bunnen, og gjerne noe ull de kan ligge på.

Skal nok litt til for at en frisk katt fryser ihjel. Er det er normal utekatt vil de danne et beskyttende fettlag i pelsen. Og som regel klarer de å finne ly.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

Jeg har tok katter og de er inne hver natt. Tidligere mjauet og skarpte de på soveromsdøra om natta, men etter at jeg var konsekvent med å ikke slippe de ut og rope hysj fra senga, sluttet de begge med nattemasing:) De har forøvrig do inne, slik at de slipper å holde seg hele natta.

Forøvrig er ikke naboer glad i katteorkester om natta, det er også noe å ta hensyn til.

Når det gjelder spørsmålet ditt om kuldre, så ville jeg aldri sendt kattene ut i 13 minus, mine snur i døra om de kjenner det er så kaldt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Jeg har tok katter og de er inne hver natt. Tidligere mjauet og skarpte de på soveromsdøra om natta, men etter at jeg var konsekvent med å ikke slippe de ut og rope hysj fra senga, sluttet de begge med nattemasing:) De har forøvrig do inne, slik at de slipper å holde seg hele natta.

Forøvrig er ikke naboer glad i katteorkester om natta, det er også noe å ta hensyn til.

Når det gjelder spørsmålet ditt om kuldre, så ville jeg aldri sendt kattene ut i 13 minus, mine snur i døra om de kjenner det er så kaldt:)

Våre katter er alltid ute om natta selv om det skulle være over 20 minus...og de har enda ikke frosset ihjel for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere plasser som kattene kan gå inn å legge seg, og bli beskyttet mot vær og vind. Så det vil jeg annbefale deg også.

Legg isopor i bunnen, og gjerne noe ull de kan ligge på.

Skal nok litt til for at en frisk katt fryser ihjel. Er det er normal utekatt vil de danne et beskyttende fettlag i pelsen. Og som regel klarer de å finne ly.

:0)

Han legger seg alltid inne i garasjen. Den er riktignok ikke isolert enda, men den har da vegger og tak! Og derfor er han jo skjerma for vær og vind.

Der ligger han oppå en haug med glava, men jeg skjønner at det kanskje ikke er det beste for dyret å ligge på...Visste ikke at det ikke var bra for luftveiene jeg da... Er ikke plast på den han vil sove på.

Regner med at han blir værende ute ei stund til ihverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Har to katter nå

De bør vennes til det gradvis, som vanlig er hvis de får gå ute hele året. Da vokser pelsen i takt med kulda.

Vi har hatt katteluke i uisolert garasje, men med muligheter for å ligge på isolasjon på toppen av et tak. De har altså ligget kaldt men trekkfritt og tørt og kattene våre har kommet til oss på morgenen med is i værhårene :) De har klart det helt bra og de har alltid vært friske og raske, med den flotteste skinnende pels du kan tenke deg.

Vi snakker svært mange kuldegrader altså, en vanlig norsk vinter :)

Så, så lenge kattene har et trekkfritt, tørt sted å ligge, og da gjerne kunne lage seg en skikkelig god seng, da tror jeg ikke det står på kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke provosere altså,men hvis katten alltid er ute,hva var meningen med katt da?men den får kanske være inne når dere er hjemme?

Jeg er nok i overkant beskyttende,men jeg står på trappa og risler med en kjent lyd for vår katt,til den kommer.

Vi har fått den via dyrebeskyttelsen,og jeg vet at pus slettes ikke har hatt det så greit i sitt første leveår. Derfor er det ekstra deilig nå å skjemme henne bort etter alle kunstens regler.

Du vet at små pusekatter lett går seg bort? Det er derfor kattunger ideelt sett skal holdes inne til de er ca.6 mnd fordi stedsansen ikke er riktig utviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søtmons

Han har jo egentlig vært ganske mye ute, for han er ute også mens vi er på jobb på dagen eller bortreist for noen timers tid.

Liker ikke ha han inne mens vi ikke er her da han snoker etter noe å spise oppå bord og kjøkkenbenk.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere har skaffet dere katt hvis den er så til bry og ekkel.... Jeg ville aldri hatt katten min ute om natten når det er kaldt, særlig ikke en kattunge. Synes det er kjempekos at den sover i sengen min jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde katter (6 stk...), hadde vi katteluke i ytterdøra og i døra inn til innergang. Om natta prøvde vi å huske å lukke den innerste luka, sånn at pusene bare hadde tilgang til yttergangen. Der lå de og sov. Der hadde de maten og vannet sitt (men foretrakk å gå ut og drikke eller spise snø).

Ullgensre i hylla var fast sengeplass for pusene, og de koste seg voldsomt. En gang lå det to oppi skinnlua til sønnen vår - og de koste seg visst veldig. Sønnen nektet å bruke lua før den var vaska - den stinka katt!

Hvis vi glemte å lukke den innerste luka, hadde vi det gående, med trasking i sengene, murring, mjauing for å komme ut/ inn/ oppi senga/ ut av senga (meld fra hvor du går, var visst mottoet) og sist, men ikke minst: lekeslossing med tær (høres sikkert festlig ut, men ikke kl 3 om natta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at katter ikke bør være ute over lenger tid hvis det er -10 eller kaldere. Og,- jada - de fryser ikke ihjel, kanskje, men vi snakker vel om hva som er bra for dem, hva de trives med? Eller?

Når du i det hele tatt gjør deg de tankene om hvorvidt det er for kaldt, da skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har laget en eske for den, med noen gamle ullgensere i f.eks. istedet for å la den ligge på en haug med Glava...det kan da ikke være noe særlig å få i pelsen, og slikke i seg etterpå...?

Vår katt er inne om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns vel egentlig han er litt liten til å være ute hele natten når det er 13 kalde grader, særlig hvis han egentlig vil være inne. Men når det gjelder katter, holder de seg varme hvis det er tørt kaldt vær, det er hvis pelsen blir våt (slapsevær) at de blir kalde og kan fryse i hjel. Men jeg ville ha ordnet en pappkasse med noen gamle pledd eller noe i garasjen, Glava høres ikke noe særlig ut.

Vår katt vil knapt være inne om sommeren, men om vinteren ligger han inne og sløver på et varmt sted det meste av døgnet. Men det hender jeg sender ham ut en tur for å gå på do, og få mosjon og frisk luft. Men da han var unge, fikk han være inne på natta hvis han ville, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vil ikke provosere altså,men hvis katten alltid er ute,hva var meningen med katt da?men den får kanske være inne når dere er hjemme?

Jeg er nok i overkant beskyttende,men jeg står på trappa og risler med en kjent lyd for vår katt,til den kommer.

Vi har fått den via dyrebeskyttelsen,og jeg vet at pus slettes ikke har hatt det så greit i sitt første leveår. Derfor er det ekstra deilig nå å skjemme henne bort etter alle kunstens regler.

Du vet at små pusekatter lett går seg bort? Det er derfor kattunger ideelt sett skal holdes inne til de er ca.6 mnd fordi stedsansen ikke er riktig utviklet.

''Vil ikke provosere altså,men hvis katten alltid er ute,hva var meningen med katt da?''

*LOL* - du mener altså at kattene bør holdes inne for å holde deg med selskap?

Katter har faktisk veldig godt av å være mest mulig ute, også når det er kaldt. Da får de mosjon og pelsen utvikler seg i takt med kulda, slik at de ikke fryser noe særlig.

Men kosestunder inne er selvslagt "lov" - til felles hygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg mener å ha hørt at katter ikke bør være ute over lenger tid hvis det er -10 eller kaldere. Og,- jada - de fryser ikke ihjel, kanskje, men vi snakker vel om hva som er bra for dem, hva de trives med? Eller?

Når du i det hele tatt gjør deg de tankene om hvorvidt det er for kaldt, da skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har laget en eske for den, med noen gamle ullgensere i f.eks. istedet for å la den ligge på en haug med Glava...det kan da ikke være noe særlig å få i pelsen, og slikke i seg etterpå...?

Vår katt er inne om natten.

Det er jo forskjell på katter, men klart de blir skjemt bort ved bestandig å være inne på natten. Mener ikke først og fremst mentalt, men pelsen får jo ikke utviklet seg til vinterbruk og de får neppe den mosjonen de trenger. Katter er jo fra naturen nattedyr, som liker å streife omkring på natten, selv om de sikkert kan vennes til å ligge i ro innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere har skaffet dere katt hvis den er så til bry og ekkel.... Jeg ville aldri hatt katten min ute om natten når det er kaldt, særlig ikke en kattunge. Synes det er kjempekos at den sover i sengen min jeg!

Jeg har -aldri- sagt at katten min er ekkel!! Det at jeg ikke liker at han går på benkene kan vel ikke sammenlignes med at han er ekkel??

Nei, jeg syns faktisk han er en skikkelig nydelig katt, og jeg er veldig glad i han. Men kan vel ikke påstå jeg blir veldig begeistra når han hyler og skriker og vekker veslejenta på natta.

Men det kan jo hende du syns det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på katter, men klart de blir skjemt bort ved bestandig å være inne på natten. Mener ikke først og fremst mentalt, men pelsen får jo ikke utviklet seg til vinterbruk og de får neppe den mosjonen de trenger. Katter er jo fra naturen nattedyr, som liker å streife omkring på natten, selv om de sikkert kan vennes til å ligge i ro innendørs.

Tror nok det er mest de ukastrerte kattene som helst vil være ute om natten hvis det er mange minusgrader...da enser de vel ingenting.

Mine katter har alltid villet være inne når det er skikkelig kaldt...

Og det med minus 10 mener jeg at jeg har hørt fra veterinær-hold...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på katter, men klart de blir skjemt bort ved bestandig å være inne på natten. Mener ikke først og fremst mentalt, men pelsen får jo ikke utviklet seg til vinterbruk og de får neppe den mosjonen de trenger. Katter er jo fra naturen nattedyr, som liker å streife omkring på natten, selv om de sikkert kan vennes til å ligge i ro innendørs.

Her fant jeg det jeg mente å ha lest før:

''7. Katten må få være inne når det er minusgrader

Katten er et tropisk dyr og tåler ikke kulde. Den kan få urinveis- og luftveisinfeksjoner ved å stenges ute i kulda. Det er en myte at katten tåler kulde. Installer en kattedør. ''

http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1997-2e.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...