Gå til innhold

Hvor mange kuldegrader tåler katter??


hunnybunny

Anbefalte innlegg

Her fant jeg det jeg mente å ha lest før:

''7. Katten må få være inne når det er minusgrader

Katten er et tropisk dyr og tåler ikke kulde. Den kan få urinveis- og luftveisinfeksjoner ved å stenges ute i kulda. Det er en myte at katten tåler kulde. Installer en kattedør. ''

http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1997-2e.shtml

Ok :).

Litt underlig at katten skal være et tropedyr, enkelte katter har jo pels som passer utmerket i kuldegrader. Og som nevnt blir pelsen kraftigere på vinteren om de er ute.

Hadde selv en katt som ble nærmere 20 år, den var bestandig ute på natten (det var det da ikke jeg som bestemte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok :).

Litt underlig at katten skal være et tropedyr, enkelte katter har jo pels som passer utmerket i kuldegrader. Og som nevnt blir pelsen kraftigere på vinteren om de er ute.

Hadde selv en katt som ble nærmere 20 år, den var bestandig ute på natten (det var det da ikke jeg som bestemte).

Det er jo selvsagt forskjell på om katten vil ut om natten selv,- og om man hiver den ut og overser de bedende blikkene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvsagt forskjell på om katten vil ut om natten selv,- og om man hiver den ut og overser de bedende blikkene :-)

Husker nok bedende blikk fra katten vår, ja :/.

Men tviler faktisk på om den hadde levd så lenge om den hadde fått være inne så mye som den ønsket. Men det får jeg jo aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg det jeg mente å ha lest før:

''7. Katten må få være inne når det er minusgrader

Katten er et tropisk dyr og tåler ikke kulde. Den kan få urinveis- og luftveisinfeksjoner ved å stenges ute i kulda. Det er en myte at katten tåler kulde. Installer en kattedør. ''

http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1997-2e.shtml

Det der var en smule overraskende. Snakket med veterinæren om dette med utetid om vinteren da vi chipet og vaksinerte vår lille pelsdott tidligere i høst, og han sa at katter tåler å være ute om de har noe varmt å ligge på/et sted å gå under tak.

Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg det jeg mente å ha lest før:

''7. Katten må få være inne når det er minusgrader

Katten er et tropisk dyr og tåler ikke kulde. Den kan få urinveis- og luftveisinfeksjoner ved å stenges ute i kulda. Det er en myte at katten tåler kulde. Installer en kattedør. ''

http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1997-2e.shtml

Tusen takk for at du fant dette...

Jeg har klokelig holdt munn i denne tråden, men har syntes så synd på kattene som må være ute på vinterstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Her fant jeg det jeg mente å ha lest før:

''7. Katten må få være inne når det er minusgrader

Katten er et tropisk dyr og tåler ikke kulde. Den kan få urinveis- og luftveisinfeksjoner ved å stenges ute i kulda. Det er en myte at katten tåler kulde. Installer en kattedør. ''

http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1997-2e.shtml

Jeg vet om en katt som fikk frostskade på ene øret. Etter det hang den øverste delen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der var en smule overraskende. Snakket med veterinæren om dette med utetid om vinteren da vi chipet og vaksinerte vår lille pelsdott tidligere i høst, og han sa at katter tåler å være ute om de har noe varmt å ligge på/et sted å gå under tak.

Interessant.

Tjo,- de _tåler_ det vel med et lun kasse å krype inn i...

På den annen side, det hadde kanskje vi også tålt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du fant dette...

Jeg har klokelig holdt munn i denne tråden, men har syntes så synd på kattene som må være ute på vinterstid...

:-)

Fant ikke noen veterinær-sitater på det,- men skulle jo tro at dyrebeskyttelsen har litt peiling også...

Jeg sover definitivt best selv når jeg vet at katten ligger inne og sover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke provosere altså,men hvis katten alltid er ute,hva var meningen med katt da?men den får kanske være inne når dere er hjemme?

Jeg er nok i overkant beskyttende,men jeg står på trappa og risler med en kjent lyd for vår katt,til den kommer.

Vi har fått den via dyrebeskyttelsen,og jeg vet at pus slettes ikke har hatt det så greit i sitt første leveår. Derfor er det ekstra deilig nå å skjemme henne bort etter alle kunstens regler.

Du vet at små pusekatter lett går seg bort? Det er derfor kattunger ideelt sett skal holdes inne til de er ca.6 mnd fordi stedsansen ikke er riktig utviklet.

Oj, våre katter er stort sett alltid ute om natta, men de kan jo ligge inne i timesvis på dagtid da :)

Den ene katten min hadde blitt sritsur om hun ikke fikk ut på natta. Den andre er litt mer likegyldig til det.

På sommeren hender det at kattene rett og slett ikke vil inn. De kommer inn for å spise, så er det rett ut igjen. Jeg synes ikke jeg kan holde dem inne for at _jeg_ skal få kose med dem. Det viktigste er at kattene mine trives :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt liten enda kanskje? Men når det er sagt så har vi hatt ti-talls katter oppigjennom årene, noen av dem ble ville. De klarte jo seg de også, men vi hadde et uthus de kunne være i.

Har tilgode å se at en katt har fryst ihjel :-). Men katten vi har nå har hatt urinveisinfeksjoner da den var mindre. Vi har kattedør og den kunne gå ut og inn som den ville. Den har alltid gått hvor den ønsker i huset, ligget i sengene til oss og barna. Ingen har tatt skade av dette sålangt :-). Det er katta som er sjefen i vårt hus nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjo,- de _tåler_ det vel med et lun kasse å krype inn i...

På den annen side, det hadde kanskje vi også tålt...?

Jeg mente "tåler" som i "ikke blir syke av det, kan gjerne være ute og jakte".

Jeg hadde ikke tålt det, jeg har for dårlige gener. He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tok katter og de er inne hver natt. Tidligere mjauet og skarpte de på soveromsdøra om natta, men etter at jeg var konsekvent med å ikke slippe de ut og rope hysj fra senga, sluttet de begge med nattemasing:) De har forøvrig do inne, slik at de slipper å holde seg hele natta.

Forøvrig er ikke naboer glad i katteorkester om natta, det er også noe å ta hensyn til.

Når det gjelder spørsmålet ditt om kuldre, så ville jeg aldri sendt kattene ut i 13 minus, mine snur i døra om de kjenner det er så kaldt:)

'' Tidligere mjauet og skarpte de på soveromsdøra om natta, men etter at jeg var konsekvent med å ikke slippe de ut og rope hysj fra senga, sluttet de begge med nattemasing:) ''

Hvor gaml var de da du fikk dm til å slutte? Er det noen gang for seint? Og du mener at du _ikke_ ropte hysj fra senga? Altså at du bare holdt kjeft og sa ingen ting?

Jeg har en katt på over fem år som plutselig er blitt en j***** maser, og jeg lurer på om det er mulig å få ham til å slutte igjen? Jeg vil vel trolig knapt sove de første nettene, men...

For så vidt gjelder det samme vedrørend mat. Han er plutselig blitt en skikkelig maser når det gjelder det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...