Gå til innhold

Vondt i kjeven


Gjest Bobara

Anbefalte innlegg

Hei Lillian. Håper jeg er i rett "kategori" her. Jeg har vært plaget med smerter i den høyre kjeven min i snart en uke nå, og det virker ikke som det kommer til å gi seg. Jeg merket det første gang da jeg helt normalt lot hodet mitt hvile på sofa-kanten, det liksom stakk litt i kjeven min. Men jeg tenkte at det var vel en heller dårlig stilling, og satte meg opp. Etter det har det litt etter litt blitt værre. Spesielt når jeg skal sove, eller nettopp har våknet, da jeg vanligvis sover på siden. I dag er første gang jeg har brukt smertestillende, det gjorde så vondt når jeg våknet! Smerten kjennes ut til å ligge rett under øret, eller like under den nedre kjeven. Det gjør ikke spesielt vondt å tygge eller å gape, det er bare en jevn smerte der hele tiden, bortsett fra om morgenen, da er det værre. Bestilte meg time hos tannlegen i går, skal dit førstkommende mandag. Hun sa at det kanskje kunne være en visdomstann, men jeg har fått alle 4. Har dog bare 31 tenner i munnen, men fikk trukket en tann (i øvre kjeve, på venstre side) for noen år tilbake, da var det et hull, og de smertene glemmer jeg aldri. Jeg var på gråten. Derfor vet jeg ikke om de smertene jeg har nå kan være begynnelsen på et nytt hull, eller noe helt annet? Har ihvertfall ikke hatt denne typen smerter i kjeve-området før. Biter neglene mine, noe jeg ikke har gjort på veldig, veldig lenge. Kan det ha noe med dette å gjøre? En slags ny "belastning" på tenner og kjeve? Jeg pusser tennene mine hver dag, men er nok ikke like flink med tanntråden.. Håper du vet hva som er på gang i kjeven min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk kjeveproblemer en gang. Som sterk hodepine i kjeven, omtrent, særlig på høyre side. Legen kunne ikke hjelpe, men tannlegen mente det var pga spenninger i kjeven, at den var litt ute av stilling, og at brusken var skadet.

Jeg fikk biteskinne til nattebruk, og til å begynne med brukte jeg den mest mulig om dagen også. Ikke særlig sjarmerende! Men det viktigste var at jeg fikk øvelser jeg kunne gjøre. Så hver gang jeg kjenner at det begynner å knipe til, gjør jeg følgende:

-Gaper langsomt så høyt jeg klarer, kanskje 10-15 repetisjoner.

-Strekker tungen så langt ut jeg kan, samme antall ganger

-Tar tak i tungen med et par fingre og tøyer den langsomt fra side til side (det kan være glatt å få tak...)

Enkle øvelser, men det har hjulpet meg. Skinna har jeg ikke brukt på 15 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...