idrett Skrevet 28. juli 2001 Del Skrevet 28. juli 2001 Nå sier du i mot ALT som blir forklart og sagt av elitebodybuildere, ernæringseksperter, moderatorer på dusinvis av forum, spalter i div. magasiner og den generelle oppfattningen av folk flest som har noe interesse av kosthold. For det første så prøvde jeg å forklare at jeg ikke mente at ketoner var karbohydrater, men at ketoner ville *fungere* som glucose da ketoner er som ENERGI. Hjernen bruker til vanlig bare karbohydrater som energi, og hvis ikke karbohydrater er tilgjengelig så vil det etterhvert dannes ketoner som vil blir brukt som energi til feks hjernen. Det er derfor de første dagene til kroppen venner seg til denne kosten er slitsomme for psyken. Og jeg har aldri hørt at ketoner skal være giftig. Og jeg snakker om ketoner fra fett, ikke fra protein som jeg mener huske du dreiv å skrev noe om! Og du sier proteinet ikke kan bli omdannet til glucose, vel da skjønner jeg heller ikke hvorfor alle de jeg nevnte på toppen sier at et høyt fettinntak må til så ikke kroppen tar av proteinet og omdanner det til glucose så du kommer ut av ketosis. Og du nevnte at et overskudd av aminosyrene blir deaminert, og fraspaltes til en aminogruppe NH3 -ammoniakk. Og dette sier du går i dass, og det er riktig det. Men det er akkurat som jeg sa, noe trenger gjennom huden. Vi har hatt flere eksempler på at folk har stilt spørsmål på dette forumet "hvorfor lukter jeg amoniakk når jeg er ferdig med å trene?" Og da de har blitt svart at de inntar for mye proteiner, og proteiner kan ha blitt brutt ned under trening, så har de kommet med svar som at "ja, det kan nok stemme for det, ble bedre når jeg kutta ned". 3-4 slike svar har det vært her. Og tidligere svar til "Zana" med proteindrink før cardio er pga. at hvis kroppen finner lite glycogen så kan den ta av muskler(OMDANNE TIL GLUCOSE/energi), men istedet forhindre det med en proteinshake, så kroppen kan hvis den vil omdanne aminosyrene der. Ved lav kcal dietter, ta feks annorektikere. Der vil kroppen bruke muskler før fettet til energi. Og ganske forstålig da muskler trenger mest energi, så ved å spise av dem vil kroppen etterhvert trenge mindre energi, og tilpasse seg så godt som mulig. Anorektikere har jo som regel en høyere fettprosnt en folk flest(trente). Du skrev tidligere; "Når fettet skal bli brukt som energi går de som "ketoner", og jeg tror det vil være en form for karbohydrat".. Jeg forsto det som du da mente ketoner er et form for karbohydrat..? Og hva er det jeg sier imot ernæringsekspertene? Jeg driver med ernæring selv, så tror du jeg sitter og finner på alt dette eller? Jeg prøver bare å oppklare en del misforståelser som tydelig har fått god grobunn. Og det du sier om muskelen som blir brukt som energi. Hoveddelen av muskelen består av lange proteintråder som gjør at muskelen kan forkorte seg. I mellom disse ligger vanlig cellebestanddeler som f.eks. en cellekjerne. Som alle andre vev i kroppen har muskelvevet også spesialisert seg i forhold til de kravene som det blir stilt ovenfor. Akkurat som fettcellene har en god egenskap til å lagre fett, nevecellene har spesialisert seg på å videreformidle el. signaler, blodcellene på å transportere næringsstoffer, så har også muskelen spesialisert seg. dersom muskelen blir stilt ovenfor store nok krav, vil f. eks. noen av muskelcellene utvikle muligheten til å beholde en del glucose INNE I CELLEN. Når så muskelvevet ikke blir stilt ovenfor de samme kravene lenger, f.eks. inaktivitet, vil muskelvevet gå tilbake. det er riktig som du sier at dette blir brutt ned, men det er disse ansamlingene INNE I MUSKELEN som blir frigjort til annen energi, ikke selve muskelen. dersom muskelen ikke har disse glycogenlagrene vil det ikke være noen ekstra tilgjengelig energi! Og det stemmer ikke at kroppen alltid vil prioritere nedbrytning av muskelen for å skaffe til veie energi. Avhengig av treningstilstand og -intensitet vil faktisk kroppen foretrekke fettforbrenning da dette gir langt mer engergi enn ved samme mengde glucose. Og det er riktig at muskelvevet blir brutt ned ved hard trening. Men dette er ikke alltid nødvendigvis for energiens skyld, det kan også være ved en surhetsøkning(melkesyre) som styrkeløftere SVÆRT OFTE jobber med. Og denne nedbrytningen danner nettopp grunnsetningen for all trening, da kroppen svarer med å bygge seg opp igjen for å matche kravene den blir stilt ovenfor. Og det er her proteinet kommer inn. Proteinet er et oppbyggingsmateriale, ikke nødvendigvis et energilager som jeg også sa tidligere. En annen ting når det gjelder styrkeløftere, er at glycogenlagrene ikke til enhver tid er så store som du legger opp til. Ved så korte og intensive arbeidsøkter som disse utfører, er det nemlig andre næringsstoffer som kroppen bruker. Dette nettopp fordi glycogenfrobrenningen ikke går raskt nok. Derfor har musklene et lager av noe som heter CreatinFosfat(CP) og AdenosinTriFosfat(ATP). Disse skaffer til veie energi de første 8-10 sekundene. Og det er disse lagrene en styrkeløfter har mange av. Og de ketonene du prater om. Jo de er giftige for organismen. Og disse syrene er de samme ved ufullstendig fettnedbrytning som ved nedbrytning av protein. Disse syrene kjennetegnes ved en keton-gruppe(CO-) og en eller flere karboxylgrupper (-COOH) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 28. juli 2001 Del Skrevet 28. juli 2001 Du skrev tidligere; "Når fettet skal bli brukt som energi går de som "ketoner", og jeg tror det vil være en form for karbohydrat".. Jeg forsto det som du da mente ketoner er et form for karbohydrat..? Og hva er det jeg sier imot ernæringsekspertene? Jeg driver med ernæring selv, så tror du jeg sitter og finner på alt dette eller? Jeg prøver bare å oppklare en del misforståelser som tydelig har fått god grobunn. Og det du sier om muskelen som blir brukt som energi. Hoveddelen av muskelen består av lange proteintråder som gjør at muskelen kan forkorte seg. I mellom disse ligger vanlig cellebestanddeler som f.eks. en cellekjerne. Som alle andre vev i kroppen har muskelvevet også spesialisert seg i forhold til de kravene som det blir stilt ovenfor. Akkurat som fettcellene har en god egenskap til å lagre fett, nevecellene har spesialisert seg på å videreformidle el. signaler, blodcellene på å transportere næringsstoffer, så har også muskelen spesialisert seg. dersom muskelen blir stilt ovenfor store nok krav, vil f. eks. noen av muskelcellene utvikle muligheten til å beholde en del glucose INNE I CELLEN. Når så muskelvevet ikke blir stilt ovenfor de samme kravene lenger, f.eks. inaktivitet, vil muskelvevet gå tilbake. det er riktig som du sier at dette blir brutt ned, men det er disse ansamlingene INNE I MUSKELEN som blir frigjort til annen energi, ikke selve muskelen. dersom muskelen ikke har disse glycogenlagrene vil det ikke være noen ekstra tilgjengelig energi! Og det stemmer ikke at kroppen alltid vil prioritere nedbrytning av muskelen for å skaffe til veie energi. Avhengig av treningstilstand og -intensitet vil faktisk kroppen foretrekke fettforbrenning da dette gir langt mer engergi enn ved samme mengde glucose. Og det er riktig at muskelvevet blir brutt ned ved hard trening. Men dette er ikke alltid nødvendigvis for energiens skyld, det kan også være ved en surhetsøkning(melkesyre) som styrkeløftere SVÆRT OFTE jobber med. Og denne nedbrytningen danner nettopp grunnsetningen for all trening, da kroppen svarer med å bygge seg opp igjen for å matche kravene den blir stilt ovenfor. Og det er her proteinet kommer inn. Proteinet er et oppbyggingsmateriale, ikke nødvendigvis et energilager som jeg også sa tidligere. En annen ting når det gjelder styrkeløftere, er at glycogenlagrene ikke til enhver tid er så store som du legger opp til. Ved så korte og intensive arbeidsøkter som disse utfører, er det nemlig andre næringsstoffer som kroppen bruker. Dette nettopp fordi glycogenfrobrenningen ikke går raskt nok. Derfor har musklene et lager av noe som heter CreatinFosfat(CP) og AdenosinTriFosfat(ATP). Disse skaffer til veie energi de første 8-10 sekundene. Og det er disse lagrene en styrkeløfter har mange av. Og de ketonene du prater om. Jo de er giftige for organismen. Og disse syrene er de samme ved ufullstendig fettnedbrytning som ved nedbrytning av protein. Disse syrene kjennetegnes ved en keton-gruppe(CO-) og en eller flere karboxylgrupper (-COOH) Kopier innlegget ditt for å få det litt mer oversiktlig. Du skrev tidligere; "Når fettet skal bli brukt som energi går de som "ketoner", og jeg tror det vil være en form for karbohydrat".. Jeg forsto det som du da mente ketoner er et form for karbohydrat..? - "Form" var kanskje et dumt ord. Men at det virker som karbohydrater da det gir energi er hva jeg mener og jeg skrev det også. Det du sier om muskelen som blir brukt som energi. Hoveddelen av muskelen består av lange proteintråder som gjør at muskelen kan forkorte seg. I mellom disse ligger vanlig cellebestanddeler som f.eks. en cellekjerne. Som alle andre vev i kroppen har muskelvevet også spesialisert seg i forhold til de kravene som det blir stilt ovenfor. Akkurat som fettcellene har en god egenskap til å lagre fett, nevecellene har spesialisert seg på å videreformidle el. signaler, blodcellene på å transportere næringsstoffer, så har også muskelen spesialisert seg. dersom muskelen blir stilt ovenfor store nok krav, vil f. eks. noen av muskelcellene utvikle muligheten til å beholde en del glucose INNE I CELLEN. Når så muskelvevet ikke blir stilt ovenfor de samme kravene lenger, f.eks. inaktivitet, vil muskelvevet gå tilbake. det er riktig som du sier at dette blir brutt ned, men det er disse ansamlingene INNE I MUSKELEN som blir frigjort til annen energi, ikke selve muskelen. dersom muskelen ikke har disse glycogenlagrene vil det ikke være noen ekstra tilgjengelig energi! -Jeg er også klar over at muskelen har disse lagrene. Og det er når disse er tomme jeg med andre mener at kroppen vil omdanne muskler/protein til aminosyrer og derettert til glucose som blir energi. Virker som dette blir ord mot ord. Men jeg føler meg ganske trygg da jeg har har rimlig mange og bra kilder, og lest om kosthold lenge. Og det stemmer ikke at kroppen alltid vil prioritere nedbrytning av muskelen for å skaffe til veie energi. -Har heller ikke sagt _alltid_, spørs på intesitet, volum, kcal inntak etc.. Avhengig av treningstilstand og -intensitet vil faktisk kroppen foretrekke fettforbrenning da dette gir langt mer engergi enn ved samme mengde glucose. -Tar igjen anorektikere, eller ekstreme treningsnarkomaner som eksempel. Hva vil kroppen ta til energi? Hvis du ser på fettPROSENTEN, så vil den være ganske høy, og resten er bein. Da sier det seg vel selv hva som har blitt brukt... Og det er riktig at muskelvevet blir brutt ned ved hard trening. Men dette er ikke alltid nødvendigvis for energiens skyld, det kan også være ved en surhetsøkning(melkesyre) som styrkeløftere SVÆRT OFTE jobber med. -Melkesyre er noe som kommer ved feks plutselig anaerobisk trening. Du er kald og kroppen klarer ikke utnytte glykogenlagrene ordentlig, så kroppen vil produsere "melkesyre" som en erstatter. Og dette er katabolt. Og jeg skjønner ikke hvorfor du sier styrkeløftere jobber etter det? Styrkeløftere ligger på 1-3 rep, og det er lite sjangs for at melkesyre oppstår da. Det blir anbefalt for feks kroppsbyggere at melkesyre skal unngås da det er katabolt. Og denne nedbrytningen danner nettopp grunnsetningen for all trening, da kroppen svarer med å bygge seg opp igjen for å matche kravene den blir stilt ovenfor. Og det er her proteinet kommer inn. Proteinet er et oppbyggingsmateriale, ikke nødvendigvis et energilager som jeg også sa tidligere. -Men det er da klart at protein er et oppbygningsmateriale også. En annen ting når det gjelder styrkeløftere, er at glycogenlagrene ikke til enhver tid er så store som du legger opp til. Ved så korte og intensive arbeidsøkter som disse utfører, er det nemlig andre næringsstoffer som kroppen bruker. Dette nettopp fordi glycogenfrobrenningen ikke går raskt nok. Derfor har musklene et lager av noe som heter CreatinFosfat(CP) og AdenosinTriFosfat(ATP). Disse skaffer til veie energi de første 8-10 sekundene. Og det er disse lagrene en styrkeløfter har mange av. - Ja, det er jo også klart. Og det er derfor melkesyra kommer senere ved creatintillskudd. Og de ketonene du prater om. Jo de er giftige for organismen. Og disse syrene er de samme ved ufullstendig fettnedbrytning som ved nedbrytning av protein. Disse syrene kjennetegnes ved en keton-gruppe(CO-) og en eller flere karboxylgrupper (-COOH) - Og hva var det som kunne skje hvis du fikk for mye av ketonene? Samme hva det er så kjenner jeg INGEN som har opplevd det, hvis du sier det er farlig. 1000vis av utøvere verden over bruker ketogendietter. Og jeg har ALDRI hørt at de er farlig, om de skulle være det. Og by the way: Glucose har transportmolekyler, det er ikke bare vannet som fører de. Det er transportmolekyler ved navn "gluts" som transporterer dem. Det er 5 forskjellige, noen fører til muskler andre fører til hjerne,lever etc.. Glut 4 som transporterer til musklene trenger insulin for å "aktiviseres". Regner med at de aktiviseres på den måten du har forklart. Mens andre gluts kan aktiviserses uten noe insulin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
idrett Skrevet 28. juli 2001 Del Skrevet 28. juli 2001 Kopier innlegget ditt for å få det litt mer oversiktlig. Du skrev tidligere; "Når fettet skal bli brukt som energi går de som "ketoner", og jeg tror det vil være en form for karbohydrat".. Jeg forsto det som du da mente ketoner er et form for karbohydrat..? - "Form" var kanskje et dumt ord. Men at det virker som karbohydrater da det gir energi er hva jeg mener og jeg skrev det også. Det du sier om muskelen som blir brukt som energi. Hoveddelen av muskelen består av lange proteintråder som gjør at muskelen kan forkorte seg. I mellom disse ligger vanlig cellebestanddeler som f.eks. en cellekjerne. Som alle andre vev i kroppen har muskelvevet også spesialisert seg i forhold til de kravene som det blir stilt ovenfor. Akkurat som fettcellene har en god egenskap til å lagre fett, nevecellene har spesialisert seg på å videreformidle el. signaler, blodcellene på å transportere næringsstoffer, så har også muskelen spesialisert seg. dersom muskelen blir stilt ovenfor store nok krav, vil f. eks. noen av muskelcellene utvikle muligheten til å beholde en del glucose INNE I CELLEN. Når så muskelvevet ikke blir stilt ovenfor de samme kravene lenger, f.eks. inaktivitet, vil muskelvevet gå tilbake. det er riktig som du sier at dette blir brutt ned, men det er disse ansamlingene INNE I MUSKELEN som blir frigjort til annen energi, ikke selve muskelen. dersom muskelen ikke har disse glycogenlagrene vil det ikke være noen ekstra tilgjengelig energi! -Jeg er også klar over at muskelen har disse lagrene. Og det er når disse er tomme jeg med andre mener at kroppen vil omdanne muskler/protein til aminosyrer og derettert til glucose som blir energi. Virker som dette blir ord mot ord. Men jeg føler meg ganske trygg da jeg har har rimlig mange og bra kilder, og lest om kosthold lenge. Og det stemmer ikke at kroppen alltid vil prioritere nedbrytning av muskelen for å skaffe til veie energi. -Har heller ikke sagt _alltid_, spørs på intesitet, volum, kcal inntak etc.. Avhengig av treningstilstand og -intensitet vil faktisk kroppen foretrekke fettforbrenning da dette gir langt mer engergi enn ved samme mengde glucose. -Tar igjen anorektikere, eller ekstreme treningsnarkomaner som eksempel. Hva vil kroppen ta til energi? Hvis du ser på fettPROSENTEN, så vil den være ganske høy, og resten er bein. Da sier det seg vel selv hva som har blitt brukt... Og det er riktig at muskelvevet blir brutt ned ved hard trening. Men dette er ikke alltid nødvendigvis for energiens skyld, det kan også være ved en surhetsøkning(melkesyre) som styrkeløftere SVÆRT OFTE jobber med. -Melkesyre er noe som kommer ved feks plutselig anaerobisk trening. Du er kald og kroppen klarer ikke utnytte glykogenlagrene ordentlig, så kroppen vil produsere "melkesyre" som en erstatter. Og dette er katabolt. Og jeg skjønner ikke hvorfor du sier styrkeløftere jobber etter det? Styrkeløftere ligger på 1-3 rep, og det er lite sjangs for at melkesyre oppstår da. Det blir anbefalt for feks kroppsbyggere at melkesyre skal unngås da det er katabolt. Og denne nedbrytningen danner nettopp grunnsetningen for all trening, da kroppen svarer med å bygge seg opp igjen for å matche kravene den blir stilt ovenfor. Og det er her proteinet kommer inn. Proteinet er et oppbyggingsmateriale, ikke nødvendigvis et energilager som jeg også sa tidligere. -Men det er da klart at protein er et oppbygningsmateriale også. En annen ting når det gjelder styrkeløftere, er at glycogenlagrene ikke til enhver tid er så store som du legger opp til. Ved så korte og intensive arbeidsøkter som disse utfører, er det nemlig andre næringsstoffer som kroppen bruker. Dette nettopp fordi glycogenfrobrenningen ikke går raskt nok. Derfor har musklene et lager av noe som heter CreatinFosfat(CP) og AdenosinTriFosfat(ATP). Disse skaffer til veie energi de første 8-10 sekundene. Og det er disse lagrene en styrkeløfter har mange av. - Ja, det er jo også klart. Og det er derfor melkesyra kommer senere ved creatintillskudd. Og de ketonene du prater om. Jo de er giftige for organismen. Og disse syrene er de samme ved ufullstendig fettnedbrytning som ved nedbrytning av protein. Disse syrene kjennetegnes ved en keton-gruppe(CO-) og en eller flere karboxylgrupper (-COOH) - Og hva var det som kunne skje hvis du fikk for mye av ketonene? Samme hva det er så kjenner jeg INGEN som har opplevd det, hvis du sier det er farlig. 1000vis av utøvere verden over bruker ketogendietter. Og jeg har ALDRI hørt at de er farlig, om de skulle være det. Og by the way: Glucose har transportmolekyler, det er ikke bare vannet som fører de. Det er transportmolekyler ved navn "gluts" som transporterer dem. Det er 5 forskjellige, noen fører til muskler andre fører til hjerne,lever etc.. Glut 4 som transporterer til musklene trenger insulin for å "aktiviseres". Regner med at de aktiviseres på den måten du har forklart. Mens andre gluts kan aktiviserses uten noe insulin. Hei igjen. det var da voldsomt.. Melkesyre er ingen erstatning for glucose i første omgang. Melkesyre kommer som en følge av anaerobt arbeid som du sier, og det er jo nettopp dette styrkeløftere driver med. Både ATP- og CP-spalting danner melkesyre. Det dannes bare ikke nok til at du legger merke til det. Melkesyren kommer derfor ikke senere ved Creatintilskudd, slik du skriver. Og jeg antar at den anbefalingen du prater om gjelder da det merkbare nivået melkesyre, da melkesyren selvsagt forlenger restitusjonstiden. Men dersom du etter de 1-3 repsene utfører litt aerobt arbeid med de aktuelle musklene, vil Melkesyren spaltes fra HLa til H+ og La-. Laktaten er en enorm energiressurs som kan benyttes i neste arbeid igjen. Det er H+ som gjør at musklene føles stive, men dette blir fraktet bort gjennom blod, svette eller urin. Når det gjelder glukosetransporten. Jeg tror du bør lese litt nøyere gjennom papirene dine før du skriver ned noe mer der.. De transportmolekylene du prater om sitter i celleveggen, og har ansvaret for transport GJENNOM CELLEVEGGEN ikke transport ut i kroppen. Glukose er vannløselig, og trenger ingen transporthormoner slik som f. eks. fettet i blodet. Dessuten er ikke disse transportmolekylene alltid i bruk, da glukose også kan diffundere gjennom celleveggen på egen hånd. Og de ketonene igjen.. Vet ikke om jeg gidder si mer om det snart. Proteinene brytes ned til aminosyrer. Fettet brytes ned til glycerol og fosfat. Ved proteinnedbrytningen og ufullstendig nedbrytning av fett -noe som skjer ved manglende glucoseforbrenning - vil det dannes ketonsyrer. Disse kan ved opphopning være gifitge, og kan gi syreforgiftning (ketoacidose) som kan være livsfarlig(coma diabeticum). Aminosyrene på sin side brukes IKKE som energidepot, før som jeg sa, etter en lang fasteperiode som da heller ikke er å foretrekke. Aminosyrene brukes først og fremst til oppbyggning av kroppsvevet. Glycerolet fra fettet derimot brukes til oppbygging av glycogen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 30. juli 2001 Del Skrevet 30. juli 2001 Hei igjen. det var da voldsomt.. Melkesyre er ingen erstatning for glucose i første omgang. Melkesyre kommer som en følge av anaerobt arbeid som du sier, og det er jo nettopp dette styrkeløftere driver med. Både ATP- og CP-spalting danner melkesyre. Det dannes bare ikke nok til at du legger merke til det. Melkesyren kommer derfor ikke senere ved Creatintilskudd, slik du skriver. Og jeg antar at den anbefalingen du prater om gjelder da det merkbare nivået melkesyre, da melkesyren selvsagt forlenger restitusjonstiden. Men dersom du etter de 1-3 repsene utfører litt aerobt arbeid med de aktuelle musklene, vil Melkesyren spaltes fra HLa til H+ og La-. Laktaten er en enorm energiressurs som kan benyttes i neste arbeid igjen. Det er H+ som gjør at musklene føles stive, men dette blir fraktet bort gjennom blod, svette eller urin. Når det gjelder glukosetransporten. Jeg tror du bør lese litt nøyere gjennom papirene dine før du skriver ned noe mer der.. De transportmolekylene du prater om sitter i celleveggen, og har ansvaret for transport GJENNOM CELLEVEGGEN ikke transport ut i kroppen. Glukose er vannløselig, og trenger ingen transporthormoner slik som f. eks. fettet i blodet. Dessuten er ikke disse transportmolekylene alltid i bruk, da glukose også kan diffundere gjennom celleveggen på egen hånd. Og de ketonene igjen.. Vet ikke om jeg gidder si mer om det snart. Proteinene brytes ned til aminosyrer. Fettet brytes ned til glycerol og fosfat. Ved proteinnedbrytningen og ufullstendig nedbrytning av fett -noe som skjer ved manglende glucoseforbrenning - vil det dannes ketonsyrer. Disse kan ved opphopning være gifitge, og kan gi syreforgiftning (ketoacidose) som kan være livsfarlig(coma diabeticum). Aminosyrene på sin side brukes IKKE som energidepot, før som jeg sa, etter en lang fasteperiode som da heller ikke er å foretrekke. Aminosyrene brukes først og fremst til oppbyggning av kroppsvevet. Glycerolet fra fettet derimot brukes til oppbygging av glycogen. Tjena.. Hatt en dag på sofan etter en hard tur på by'n. Og jeg ser du har skrevet svar, og det kommer vel ikke som ei bombe at jeg er uening i noe.. Prøve å forklare noe av det litt bedre denne gangen. Du skriver at melkesyra hele tiden blir dannet, noe som jeg godt kan gå med på selv om jeg har lært at ved feks plutselig anaerob øvelse vil ikke kroppen klarer å tilføre nok oksygen til forbrenning. Så kroppen vil bryte ned glycogen i muskelcellene til melkesyre _uten_ bruk av oksygen, så det blir som en backup når du ikke har nok oksygen. Og som du sa vil denne syra gjøre oss stive. For å kvitte seg med syra trenger vi oksygen. Og det er derfor vi puster kraftig etter en anaerob øvelse. Med creatintilskudd vil melkesyra kommer senere som tidligere forklart. Og jeg snakker da om den merkbare. Og tilbake til ketonene. Jeg vet hva du snakker om når du sier at triglyseridene blir fraktet med "busser" sammen med kolestrolet (VLDL's) og de skal gå til energi eller lagring etter behov. Etter fettet er ført bort vil LDL's fortsette å lagre kolestrol, og HDL's skal deretter frakte bort overskudd til leveren hvor det blir skillt ut via gallen. Skal fettet(triglyseridene) bli brukt til energi blir det spaltet til fettsyrer og glycerol ved hjelp av et enzym, og her vil glycerolen gå gjennom leveren og bli til glucose, og senere glycagon akkurat som du sa. Mens fettsyrer kan gå direkte til musklene som energi. Dette er hva fettet gjør ved et normalt kosthold. Men det jeg skal frem til er at når du skal kjører ketogene diet(MERK: jeg driver å lærer om ketogendietter nå, så jeg er ikke 100% sikker på alt innen det. Derfor har det blitt noen egene teorier basert på ting jeg har hørt osv.. Bare fint med kritikk til det da) så vil du kutte alt som heter karbohydrater og ØKER fettinntaket(det er vanlig med 70/30 fett/proteiner) så kroppen kommer i "ketosis". I ketosis vil kroppen bruke ketogener istedet for karbohydrater for energi til hjerne osv. Du vil komme i "fettmodus", istedet for "karbohydratmodus" i forbrenning. Og etter det jeg har skjønt vil ikke glycerol bli lagd på samme måte som til vanlig. Det er vanlig å sjekke blodsukker pluss ketogen mengde mens man kjører denne dietten. Og blodsukkeret er ekstremt lavt hele tiden, noe som vil si at ikke mye glycerol har blitt konvertert til glucose. I stedet er det ketogenene som vanligvis ikke er i kroppen som brukes som energi. Her er et utdrag fra en post angående dette: Ketones are a byproduct of fatty acids, but they are not waste-products. They are fractured lipids, which are oxidized more rapidly than fatty acids (in fact, cardiac tissue prefers ketones). Da du sa ketogensyrer var farlig i større mengde(keto-acidosis) ble jeg så klart litt nysgjerrig på det, så har spurt flere angående det. Og det jeg fikk til svar var at ketoner var _bare_ farlige for folk med type 1 diabetes. Tror vi ville hatt mange døde ketgendietister rundt her i verden om de virkelig var farlig. Mulig jeg har missforstått deg, men i noen innlegg virker det som du mener muskler kan bli brutt ned til aminosyrer og deretter glucose. Mens i andre innlegg mener du det motsatte? Det jeg mener er riktig er det at BCAA's vil bli brutt ned, og aminosyren alanin spessielt om jeg ikke husker helt feil. Under og etter trening vil du ha tomme glycogendepoer i musklene, og kroppen bruker BCAA's til å ordne det. Det er noe av grunnen til at vi tilfører raske karbogydrater etter trening for å stoppe denne nedbrytingen. Og det er DERFOR jeg anbefaler proteinshake i vann før cardio. Men som sagt, ikke hvis cardio kommer rett etter vektreningen. Og kanskje jeg er verdens vrangeste. Men jeg prøver å finne stoff som kan fortelle meg at insulin ikke er et transportprotein. Men jeg finner bare stoff som sier at det er det, med enkle forklaringer som at insulin er enn "buss" som frakter med seg næring. Og hvis du setter insulin så du får mer insulin utover det vanlige vil det bety at "bussen" plasser flere passasjerer en vanlig(mer næring). Men mulig det er bare noe dem skriver for å gjøre det enkelt. Du har ingen sider hvor det er forklart slik du sier. At et visst insulinnivå må oppstå før glukose,protein etc passer i receptorene som puslebiter..? oi.. dette ble langt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
idrett Skrevet 3. august 2001 Del Skrevet 3. august 2001 Tjena.. Hatt en dag på sofan etter en hard tur på by'n. Og jeg ser du har skrevet svar, og det kommer vel ikke som ei bombe at jeg er uening i noe.. Prøve å forklare noe av det litt bedre denne gangen. Du skriver at melkesyra hele tiden blir dannet, noe som jeg godt kan gå med på selv om jeg har lært at ved feks plutselig anaerob øvelse vil ikke kroppen klarer å tilføre nok oksygen til forbrenning. Så kroppen vil bryte ned glycogen i muskelcellene til melkesyre _uten_ bruk av oksygen, så det blir som en backup når du ikke har nok oksygen. Og som du sa vil denne syra gjøre oss stive. For å kvitte seg med syra trenger vi oksygen. Og det er derfor vi puster kraftig etter en anaerob øvelse. Med creatintilskudd vil melkesyra kommer senere som tidligere forklart. Og jeg snakker da om den merkbare. Og tilbake til ketonene. Jeg vet hva du snakker om når du sier at triglyseridene blir fraktet med "busser" sammen med kolestrolet (VLDL's) og de skal gå til energi eller lagring etter behov. Etter fettet er ført bort vil LDL's fortsette å lagre kolestrol, og HDL's skal deretter frakte bort overskudd til leveren hvor det blir skillt ut via gallen. Skal fettet(triglyseridene) bli brukt til energi blir det spaltet til fettsyrer og glycerol ved hjelp av et enzym, og her vil glycerolen gå gjennom leveren og bli til glucose, og senere glycagon akkurat som du sa. Mens fettsyrer kan gå direkte til musklene som energi. Dette er hva fettet gjør ved et normalt kosthold. Men det jeg skal frem til er at når du skal kjører ketogene diet(MERK: jeg driver å lærer om ketogendietter nå, så jeg er ikke 100% sikker på alt innen det. Derfor har det blitt noen egene teorier basert på ting jeg har hørt osv.. Bare fint med kritikk til det da) så vil du kutte alt som heter karbohydrater og ØKER fettinntaket(det er vanlig med 70/30 fett/proteiner) så kroppen kommer i "ketosis". I ketosis vil kroppen bruke ketogener istedet for karbohydrater for energi til hjerne osv. Du vil komme i "fettmodus", istedet for "karbohydratmodus" i forbrenning. Og etter det jeg har skjønt vil ikke glycerol bli lagd på samme måte som til vanlig. Det er vanlig å sjekke blodsukker pluss ketogen mengde mens man kjører denne dietten. Og blodsukkeret er ekstremt lavt hele tiden, noe som vil si at ikke mye glycerol har blitt konvertert til glucose. I stedet er det ketogenene som vanligvis ikke er i kroppen som brukes som energi. Her er et utdrag fra en post angående dette: Ketones are a byproduct of fatty acids, but they are not waste-products. They are fractured lipids, which are oxidized more rapidly than fatty acids (in fact, cardiac tissue prefers ketones). Da du sa ketogensyrer var farlig i større mengde(keto-acidosis) ble jeg så klart litt nysgjerrig på det, så har spurt flere angående det. Og det jeg fikk til svar var at ketoner var _bare_ farlige for folk med type 1 diabetes. Tror vi ville hatt mange døde ketgendietister rundt her i verden om de virkelig var farlig. Mulig jeg har missforstått deg, men i noen innlegg virker det som du mener muskler kan bli brutt ned til aminosyrer og deretter glucose. Mens i andre innlegg mener du det motsatte? Det jeg mener er riktig er det at BCAA's vil bli brutt ned, og aminosyren alanin spessielt om jeg ikke husker helt feil. Under og etter trening vil du ha tomme glycogendepoer i musklene, og kroppen bruker BCAA's til å ordne det. Det er noe av grunnen til at vi tilfører raske karbogydrater etter trening for å stoppe denne nedbrytingen. Og det er DERFOR jeg anbefaler proteinshake i vann før cardio. Men som sagt, ikke hvis cardio kommer rett etter vektreningen. Og kanskje jeg er verdens vrangeste. Men jeg prøver å finne stoff som kan fortelle meg at insulin ikke er et transportprotein. Men jeg finner bare stoff som sier at det er det, med enkle forklaringer som at insulin er enn "buss" som frakter med seg næring. Og hvis du setter insulin så du får mer insulin utover det vanlige vil det bety at "bussen" plasser flere passasjerer en vanlig(mer næring). Men mulig det er bare noe dem skriver for å gjøre det enkelt. Du har ingen sider hvor det er forklart slik du sier. At et visst insulinnivå må oppstå før glukose,protein etc passer i receptorene som puslebiter..? oi.. dette ble langt Hei igjen. Beklager forsinkelsen.. Nå begynner vi å bli litt mer enig ja. Men du sier stadig ketogensyrer. Jeg prater om ketonsyrer, vet ikke om dette er en forskjell? Har aldri hørt om ketogen. Og ketonsyrene er fremdeles giftige i store opphopninger. Det er derfor de blir prioritert så raskt til nedbrytning i bl.a. leveren, eller de kan bli brukt til oppbygning av fett - som da igjen kan brukes til forbrenning. Fett gir langt mer energi ved forbrenning enn f. eks. karbohydrat. Det dannes heller ingen melkesyre ved denne forbrenningen. Men likevel er denne mangelen på glucose ikke heldig, da som du sa, sentralnervesystemet benytter karbohydrat som brennstoff. Hvis det kun er fett tilgjengelig vil samtlige celleprosesser i kroppen gå saktere. Men dette nivået er også trenbart. Ser liksom ikke helt poenget med en slik fettdiett, da dette både er skadelig for kroppen, gjør at kroppen ikke holder like lenge i arbeidet, samt at arbeidet går tregere.. Når en muskel brytes ned, brytes den ned til de bestanddelene den er bygd opp av. Da mesteparten består av proteiner, er det da naturlig at en står igjen med en del aminosyrer. Disse aminosyrene er ikke prioritert for oppbygning av glucose, og jeg har ikke prøvd å overbevise noen om noe annet. Disse aminosyrene vil inngå i resyntesen av mye proteiner, enten i det aktuelle vevet eller i leveren. Avslutning(forhåpentligvis) på insulindebatten din: Insulinet har fire oppgaver in kroppen; 1)det øker transporten av glukose fra blodet inn i cellene, 2)fremmer oppbygningen av glucose til glycogen i muskler og til fett i fettceller, 3)øker glucoseforbrenningen og 4)forhindrer nydannelse av glucose utfra proteinene i leveren. Det transporterer ingen næringsstoffer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 4. august 2001 Del Skrevet 4. august 2001 Hei igjen. Beklager forsinkelsen.. Nå begynner vi å bli litt mer enig ja. Men du sier stadig ketogensyrer. Jeg prater om ketonsyrer, vet ikke om dette er en forskjell? Har aldri hørt om ketogen. Og ketonsyrene er fremdeles giftige i store opphopninger. Det er derfor de blir prioritert så raskt til nedbrytning i bl.a. leveren, eller de kan bli brukt til oppbygning av fett - som da igjen kan brukes til forbrenning. Fett gir langt mer energi ved forbrenning enn f. eks. karbohydrat. Det dannes heller ingen melkesyre ved denne forbrenningen. Men likevel er denne mangelen på glucose ikke heldig, da som du sa, sentralnervesystemet benytter karbohydrat som brennstoff. Hvis det kun er fett tilgjengelig vil samtlige celleprosesser i kroppen gå saktere. Men dette nivået er også trenbart. Ser liksom ikke helt poenget med en slik fettdiett, da dette både er skadelig for kroppen, gjør at kroppen ikke holder like lenge i arbeidet, samt at arbeidet går tregere.. Når en muskel brytes ned, brytes den ned til de bestanddelene den er bygd opp av. Da mesteparten består av proteiner, er det da naturlig at en står igjen med en del aminosyrer. Disse aminosyrene er ikke prioritert for oppbygning av glucose, og jeg har ikke prøvd å overbevise noen om noe annet. Disse aminosyrene vil inngå i resyntesen av mye proteiner, enten i det aktuelle vevet eller i leveren. Avslutning(forhåpentligvis) på insulindebatten din: Insulinet har fire oppgaver in kroppen; 1)det øker transporten av glukose fra blodet inn i cellene, 2)fremmer oppbygningen av glucose til glycogen i muskler og til fett i fettceller, 3)øker glucoseforbrenningen og 4)forhindrer nydannelse av glucose utfra proteinene i leveren. Det transporterer ingen næringsstoffer. hei du Tror egentlig ikke vi kommer så mye lenger. Har nesten kommet ut av hva vi diskuterer, må lese opp igjen litt for komme inn i det igjen. Men orker ikke det nå.. Det ble by'n i går også gitt:) Kan ta kort med det ketogen/keton opplegget. Vi snakker om det samme, ganske sikker på det. Noen sier ketogen, vet ikke om det er feil eller om det er 2 ord for det. Men det er en bagatell. Ihvertfall så er det slik at i vanlig friske mennesker så vil insulinet styre ketonene når det blir for mye av dem. Så vi vil ikke oppleve keto-acidosis. Slike dietter er bare farlige for folk med diabetes. Og poenget med dietten er å brenne mest mulig fett såklart. Og for å klare det kutter man helt ut karbohydratene, inntar moderat med proteiner så ikke overskudd av proteiner skal omdannes til glucose og bli en erstatter for karbohydrater(du kommer ut av "ketosis" hvis insulinet stiger), og du inntar MYE fett for at kroppen ikke skal sette ned forbrenningen(kroppen må ha en del kcal for å ikke være på "sparebluss") og for at kroppen skal komme i "fettmodus". Kroppen får mye fett, så da forbrenner den fett. Forskjellen på denne dietten og andre er at her vil du brenne fett hele tiden selv om du sitter i sofan og ser tv. Det blir anbefalt å begynne cardio først etter 3-4 uker når forbrenningen begynner å avta.. Fettet blir brukt til energi, og ketoene som er et biprodukt blir også brukt til energi. Og du har helt riktig med du ikke kan trene like intensivt her. Hjernen venner seg til dette etter 2-3 dager. For vanligvis får den energi fra karbohydrater, nå er det ketoner. Og overskuddet av ketonene tisser du ut... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.