Gå til innhold

Hva skjer med folk når de setter seg bak rattet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det er 60 km/t så er det maks hastighet du kan holde. Kjører du 5 km/t under så er du innenfor hva som er ok.

Du kan kverulere så mye du vil med meg. Og så får du kose deg med dem som er oppe og snuser på rompa på bilen din.

Greit nok at du ønsker vekke buss-sjåføren som lå for nærme, greit nok at passasjerene ble sint på ham/henne, men det er ganske uansvarlig likevel å gjøre slikt med overlegg fra din side.

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    15

  • bustebeisa

    11

  • hidi, the scorpion

    7

  • Lillemus

    5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja det har jeg. Derfor det svaret du fikk ovenfor.

Greit nok. Da skal jeg ikke si noe på kjørestilen din. :-)

Gjest bare oppgitt
Skrevet

Greit nok. Da skal jeg ikke si noe på kjørestilen din. :-)

;o)

Skrevet

Du kan kverulere så mye du vil med meg. Og så får du kose deg med dem som er oppe og snuser på rompa på bilen din.

Greit nok at du ønsker vekke buss-sjåføren som lå for nærme, greit nok at passasjerene ble sint på ham/henne, men det er ganske uansvarlig likevel å gjøre slikt med overlegg fra din side.

Heller det enn å måtte bråstoppe for et rådyr og få en buss på 10 tonn i hekken. En buss bør holde 5 sekunders avstand, ikke 3 som for personbiler. Grunnen kan du finne ut av selv.

Skrevet

Heller det enn å måtte bråstoppe for et rådyr og få en buss på 10 tonn i hekken. En buss bør holde 5 sekunders avstand, ikke 3 som for personbiler. Grunnen kan du finne ut av selv.

Det er noe med å gjøre seg til politi over andre når man ikke har myndighet til det.

Kjører du sånn som man skal kjøre og andre ikke gjør det, er det beste du kan gjøre å slippe den bak deg forbi... Du taper lite tid på det. Er jo bare å hive på litt musikk og kose deg. Så kan helle buss-sjåføren selv kjøre på rådyret, eller bli stoppet i kontroll..... Og blir han/hun stoppet, kan du jo vinke og smile når du kjører forbi... ;-)

Skrevet

Det er noe med å gjøre seg til politi over andre når man ikke har myndighet til det.

Kjører du sånn som man skal kjøre og andre ikke gjør det, er det beste du kan gjøre å slippe den bak deg forbi... Du taper lite tid på det. Er jo bare å hive på litt musikk og kose deg. Så kan helle buss-sjåføren selv kjøre på rådyret, eller bli stoppet i kontroll..... Og blir han/hun stoppet, kan du jo vinke og smile når du kjører forbi... ;-)

Politiet har ikke lov til å gjøre sånt. Jeg stokk fordi jeg så noe i veikanten. Det er derfor man skal holde tilstrekkelig med avstand.

Da du tok sertifikatet lærte du at hvis en bil bak deg kjørte nærme ja da må du kjøre til siden for å slippe forbi? Nei det gjorde du ikke. Det er slike egoister som deg som tror dere har forkjørsrett på veien som mener det skal være slik.

Tenk litt over dette heller. Kjører du for nærme kan du miste lappen.

http://tb.no/article/20081030/NYHETER/978083333

Skrevet

Politiet har ikke lov til å gjøre sånt. Jeg stokk fordi jeg så noe i veikanten. Det er derfor man skal holde tilstrekkelig med avstand.

Da du tok sertifikatet lærte du at hvis en bil bak deg kjørte nærme ja da må du kjøre til siden for å slippe forbi? Nei det gjorde du ikke. Det er slike egoister som deg som tror dere har forkjørsrett på veien som mener det skal være slik.

Tenk litt over dette heller. Kjører du for nærme kan du miste lappen.

http://tb.no/article/20081030/NYHETER/978083333

Vet du... vi fikk faktisk beskjed om å slippe forbi dem som ønsker å kjøre forbi. Altså om vi lå etter fartsgrensene og noen hadde høyere fart, skulle de slippes forbi.....

Skrevet

Vet du... vi fikk faktisk beskjed om å slippe forbi dem som ønsker å kjøre forbi. Altså om vi lå etter fartsgrensene og noen hadde høyere fart, skulle de slippes forbi.....

Jaja, det er mye rart der ute. Hvis man skal følge det slavisk så må man jo slippe forbi hele tiden. Skjønner du ikke at man setter en grense, i dette tilfellet en fartsgrense. Holder man denne så har man ingen plikt til å hjelpe de som kunne ha planlagt litt bedre for å få en litt mindre stressfull hverdag.

Skrevet

Jaja, det er mye rart der ute. Hvis man skal følge det slavisk så må man jo slippe forbi hele tiden. Skjønner du ikke at man setter en grense, i dette tilfellet en fartsgrense. Holder man denne så har man ingen plikt til å hjelpe de som kunne ha planlagt litt bedre for å få en litt mindre stressfull hverdag.

Bare fortsett å lek politi du. Gjør deg til sjef over andre og sett dem i fare med oppførslen din. Håper bare du holder dobbel avstand når du ligger bak meg, for jeg har halvparten av din bremselengde....

Gjest ChiengMai
Skrevet

Greit nok. Da skal jeg ikke si noe på kjørestilen din. :-)

''Greit nok. Da skal jeg ikke si noe på kjørestilen din. :-)''

Min bror som kjørte utrykning (UP) for en del år sida kom med en påstand jeg ikke umiddelbart var enig med ham i, men som jeg senere har tenkt over og funnet ut stemmer. Kjørestilen til den foran deg har mer å si enn farta vedkommende kjører i. Jo mer kjørestilen ligner din egen, jo mindre merker du at vedkommende kjører litt for sakte, og dess villigere er du til å bli liggende bak.

Noen sjåfører oser på der det er rette strekninger, men bremser ned og sniker seg rundt svingene. I stedet for å prøve å kjøre mest mulig jevnt og bare lette på gassen før svingene, og dermed kjøre"planlagt" blir det hakkete og skaper mer frustrasjon hos andre med en jevnere kjørestil. Så det er mer enn fart som spiller inn når du er ute og kjører.

Skrevet

Bare fortsett å lek politi du. Gjør deg til sjef over andre og sett dem i fare med oppførslen din. Håper bare du holder dobbel avstand når du ligger bak meg, for jeg har halvparten av din bremselengde....

Vel sagt av ei som tror at hun er kongen på veien og påstår at det er de som følger trafikkreglene som er til fare for de som vil bryte de. Heh, hallo i luken!

Jeg har ikke respekt for de som ikke har respekt for fartsgrensene og andre bilister. Det er så enkelt som det. Det er sjåfører som du som lager ulykkene. Har du fulgt litt med i avisen burde du har skjønt det til nå.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvor bor du? Det er verre i byene enn på landet.

Hvor jeg bor har da ikke nødvendigvis noe å si for opplevelsen av andre bilister og deres kjørestil? Kan vel si at eneste byen jeg ikke har kjørt i her i landet er Oslo, ellers har jeg kjørt både i Trondheim, Bergen og Stavanger og på massevis av mindre steder.

Skrevet

''Greit nok. Da skal jeg ikke si noe på kjørestilen din. :-)''

Min bror som kjørte utrykning (UP) for en del år sida kom med en påstand jeg ikke umiddelbart var enig med ham i, men som jeg senere har tenkt over og funnet ut stemmer. Kjørestilen til den foran deg har mer å si enn farta vedkommende kjører i. Jo mer kjørestilen ligner din egen, jo mindre merker du at vedkommende kjører litt for sakte, og dess villigere er du til å bli liggende bak.

Noen sjåfører oser på der det er rette strekninger, men bremser ned og sniker seg rundt svingene. I stedet for å prøve å kjøre mest mulig jevnt og bare lette på gassen før svingene, og dermed kjøre"planlagt" blir det hakkete og skaper mer frustrasjon hos andre med en jevnere kjørestil. Så det er mer enn fart som spiller inn når du er ute og kjører.

Du har en klok bror, og han har helt rett. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Politiet har ikke lov til å gjøre sånt. Jeg stokk fordi jeg så noe i veikanten. Det er derfor man skal holde tilstrekkelig med avstand.

Da du tok sertifikatet lærte du at hvis en bil bak deg kjørte nærme ja da må du kjøre til siden for å slippe forbi? Nei det gjorde du ikke. Det er slike egoister som deg som tror dere har forkjørsrett på veien som mener det skal være slik.

Tenk litt over dette heller. Kjører du for nærme kan du miste lappen.

http://tb.no/article/20081030/NYHETER/978083333

''Da du tok sertifikatet lærte du at hvis en bil bak deg kjørte nærme ja da må du kjøre til siden for å slippe forbi? Nei det gjorde du ikke.''

Det vanlige er vel å lære at man skal kjøre hensiktsmessig og ta hensyn til trafikken. Kjører du under fartsgrensa på gode veier tror jeg mange ville være uenig i at du kjører hensiktsmessig og hensynsfullt. Dermed har du lov til å tenke selv, noe som gjerne i dette tilfellet betyr at du slipper folk forbi. Irriterer du andre sjåfører kan du fort bli skyld i farlige situasjoner, og da hjelper det lite at du etterpå sier du kjørte sånn i tilfelle et rådyr skulle finne det for godt å krysse veien.

Skrevet

Vel sagt av ei som tror at hun er kongen på veien og påstår at det er de som følger trafikkreglene som er til fare for de som vil bryte de. Heh, hallo i luken!

Jeg har ikke respekt for de som ikke har respekt for fartsgrensene og andre bilister. Det er så enkelt som det. Det er sjåfører som du som lager ulykkene. Har du fulgt litt med i avisen burde du har skjønt det til nå.

Jeg har ikke sagt at det er meg som ligger bak deg og tuter. Men jeg forstår at kjøremønsteret ditt kan irritere andre sjåfører.

Jeg er ingen verdensmester på veien, og jeg holder ikke alle fartsgrenser, men jeg har respekt for mitt kjøretøy og andres kjøretøy. Og jeg har stor respekt for dem som sitter på eller i.

Når jeg kommer bak en som kan irritere meg med kjørstilen sin, smetter jeg enten fort forbi, eller så svinger jeg av og tar meg en fem minutters....

Du vet, jeg trenger ikke mye plass for å komme forbi med motorsyklen min. Tryggest å komme langt bort fra deg, for du er vel den som da skal filme ugjerningen min også...

Skrevet

''Greit nok. Da skal jeg ikke si noe på kjørestilen din. :-)''

Min bror som kjørte utrykning (UP) for en del år sida kom med en påstand jeg ikke umiddelbart var enig med ham i, men som jeg senere har tenkt over og funnet ut stemmer. Kjørestilen til den foran deg har mer å si enn farta vedkommende kjører i. Jo mer kjørestilen ligner din egen, jo mindre merker du at vedkommende kjører litt for sakte, og dess villigere er du til å bli liggende bak.

Noen sjåfører oser på der det er rette strekninger, men bremser ned og sniker seg rundt svingene. I stedet for å prøve å kjøre mest mulig jevnt og bare lette på gassen før svingene, og dermed kjøre"planlagt" blir det hakkete og skaper mer frustrasjon hos andre med en jevnere kjørestil. Så det er mer enn fart som spiller inn når du er ute og kjører.

Litt kort svar i sted, da jeg er på jobb.

Bra observert av deg også.

Kjører en del km i løpet av året. Fordelt på motorsykkel, bil og minibuss. Inn og utland. Vei og bane. Og kjennsgjerningen er jo at jeg kjører best når jeg kjører sammen med noen som har samme kjørestil. Når trafikken flyter greit, betyr egentlig ikke farten noe som helst.

Skrevet

Så du mener at en som holder fartsgrensa skal kjøre til siden for å slippe fordi de som vil kjøre fortere? Heh, du er forskrudd. Har hørt sånt før, og det forteller meg at her har man med en svært egosentrisk person å gjøre. Du kjører nok med tåkelys permanent på du?

Ps. Har du sett slike tavler langs veiene. De kan du se hastigheten din på. De er veldig greie for å sjekke speedometeret sitt med.

Hvis du lager kø så bør du slippe bilene forbi, jeg fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå. Det kan ha noe med kjørestilen din å gjøre selv om du holder fartsgrensen.

Det er ikke mye farten skal senkes før det dunker på med biler bak, det kan være i en sving eller at du er litt treg med å komme deg i gang igjen i et kryss, osv. Det er svært stor trafikk og blir det mange biler bak deg, så må du har dårlig trafikforståelse hvis du ikke skjønner at du bør kjøre tilside, det tar bare et par sekunder.

Skrevet

''Greit nok. Da skal jeg ikke si noe på kjørestilen din. :-)''

Min bror som kjørte utrykning (UP) for en del år sida kom med en påstand jeg ikke umiddelbart var enig med ham i, men som jeg senere har tenkt over og funnet ut stemmer. Kjørestilen til den foran deg har mer å si enn farta vedkommende kjører i. Jo mer kjørestilen ligner din egen, jo mindre merker du at vedkommende kjører litt for sakte, og dess villigere er du til å bli liggende bak.

Noen sjåfører oser på der det er rette strekninger, men bremser ned og sniker seg rundt svingene. I stedet for å prøve å kjøre mest mulig jevnt og bare lette på gassen før svingene, og dermed kjøre"planlagt" blir det hakkete og skaper mer frustrasjon hos andre med en jevnere kjørestil. Så det er mer enn fart som spiller inn når du er ute og kjører.

Veldig bra. Det er det jeg også forsøker å fortelle Pinkboy, det har mye med kjørestil å gjøre også og ikke bare fart. Noen er trege til å kjøre i gang igjen etter ett kryss, noen senker farten noen få kilometer eller mer mot svinger osv. Dette kan fort føre til kø og lager man kø så burde det ikke være så vanskelig å kjøre tilside av og til. Det er tross alt grunn for at man lager kø.

Skrevet

Du kan kverulere så mye du vil med meg. Og så får du kose deg med dem som er oppe og snuser på rompa på bilen din.

Greit nok at du ønsker vekke buss-sjåføren som lå for nærme, greit nok at passasjerene ble sint på ham/henne, men det er ganske uansvarlig likevel å gjøre slikt med overlegg fra din side.

Jeg har også blinket med bremselysene til en fører bak meg. Jeg lå da i 90 i 80-sonen og skjønte han hadde tenkt seg forbi når muligheten kom noen hundre meter senere, men syntes ikke det var nødvendig å ligge helt i hengerfestet mitt og ga vedkommende et lite blink. Han skjønte poenget, la seg lengre bak og kjørte så forbi da muligheten kom, mulig jeg holdt igjen litt der så han fikk god plass og tid på forbikjøringen (blir to felt et kort stykke der).

Om man blir påkjørt bakfra er det den bak sin skyld, uansett. Men det er som regel den foran som får de største skadene, f.eks. nakkesleng...

Skrevet

Vel sagt av ei som tror at hun er kongen på veien og påstår at det er de som følger trafikkreglene som er til fare for de som vil bryte de. Heh, hallo i luken!

Jeg har ikke respekt for de som ikke har respekt for fartsgrensene og andre bilister. Det er så enkelt som det. Det er sjåfører som du som lager ulykkene. Har du fulgt litt med i avisen burde du har skjønt det til nå.

Nå må du sette deg ned og virkelig lese svarene dine og forsøke å se hvem det er som leker det ene og det andre og hvem som er egoist.

Du er av en type som mener du har rett til å lage køer fordi du hele tiden tror at du er sikker og god i trafikken. Har tanken slått deg at du er farlig? Lager du køer så blir det svært irriterende for andre bilister. Jeg ser sjeldent så mange og farlige forbikjøringer som når jeg ligger i kø hvor alle andre enn den første bilisten, som tror han kjører sikkert og godt forstår at han lager kø og at det er en grunn til det.

Hvilken rett mener du at du har for å lage køer? Har du aldri lært at du skal ta hensyn til andre trafikanter? Da burde du forstå at du skal kjøre til side også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...