løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Som heste-eier har jeg noen jenter/damer, (for-ryttere) som betaler litt for å få ri hestene noen dager i uka. Dvs at de får ri hesten, og har ansvaret for stell og møkking av boksen på "sine" dager. Forrige onsdag dro jeg i stallen med datteren min og et par av hennes venninner som gjerne ville ri litt. Og selvom jeg egentlig hadde for-rytter til den ene hesten den dagen, gjorde jeg rent i begge boksene, og salte deretter opp begge to og tok dem med til banen rett ved siden av stallen. Jeg visste jo at forrytteren min (en 17 år gammel jente) ville dukke opp på et aller annet tidspunkt for å ri. Men siden vi befant oss ved stallen ville jo hesten være tilgjengelig for henne uansett når hun kom. Siden vi stort sett luntet rundt, ville hesten heller ikke bli sliten før hun skulle ri. Så kommer hun, og gir straks uttrykk for å være sur fordi jeg ikke har gitt henne beskjed om at jeg bruker hesten litt selv! Jeg gidder ikke å si så mye der og da, siden det er andre tilstede, så jeg prøver å prate normalt med henne selvom hun virker litt mutt og sur. Men jeg kjenner at jeg blir irriterert siden jeg ikke synes hun har noen rett til å bli sur for dette. Det er jo tross alt MIN hest, og mitt bruk gikk ikke på bekostning av at hun hadde planlagt å ri 2 timer senere! En uke senere (idag) får jeg en tekstmelding på formiddagen om det er greit at hun ikke tar hesten idag allikevel, fordi hun må lese til en prøve imorgen. Dette har hendt endel ganger tidligere (mest i det siste) at hun har gitt beskjed på forholdsvis kort varsel ( kvelden før, eller samme dag) om at hun ikke kan ta hesten. Jeg har prøvd å være fleksibel og grei og evt. latt henne bytte dag, men denne gangen passet det faktisk litt dårlig så jeg svarte at det gikk greit, men at jeg ville sette pris på å få beskjed litt tidligere så jeg lettere kunne endre planer. Får da et spydig svar tilbake om at også hun ville sette pris på å få beskjed hvis jeg brukte hesten på "hennes" dag, som hun betaler for, så hun også kunne planlegge. Da ble jeg ganske provosert! Jeg skrev tilbake at det faktisk var MIN hest, og at jeg ikke hadde meldeplikt ovenfor mine forryttere for å bruke hesten sålenge det ikke gikk utover henne! Jeg fortalte henne også at det hun betaler et temmelig godt sponset av meg! Det koster nemlig adskillig mere i snitt pr dag å eie en hest, enn det hun betaler. Så hun burde egentlig være glad for muligheten til å disponere hest for en såpass rimelig penge. Hesten hun rir er også en ganske verdifull hest som ikke hvem-som-helst har mulighet til å ha på for, og jeg forventet at hun viste litt respekt og forståelse for dette. Enden på det hele var at hun skrev et temmelig barnslig svar om at hun herved kunne gi meg den "gode" nyheten om at hun herved ville slutte å ri hesten, så jeg herved kunne finne en forrytter som var bra nok for den verdifulle hesten MIN! "Helt iorden! Det er ditt valg" skrev jeg bare tilbake. Gadd ikke gå inn i en dialog med en som tydeligvis hadde misforstått hovedpoenget mitt: Nemlig at hun skulle forstå hvilken grenser som gjaldt for hennes "rettigheter" i forholdet til meg som heste eieren. Og at hun bør vise litt ydmykhet og respekt ovenfor en person som faktisk er over dobbelt så gammel, og som stiller en flott hest til disposisjon for henne! I praksis er det ikke noe tap for meg om hun slutter, men jeg likte egentlig jenta godt og synes det er synd å avslutte forholdet med "uvennskap" Har kjent henne snart et år, og hun virket ganske voksen, men når alt kom til alt så var hun bare en "fjortis" gitt... Var jeg helt urimelig her? Og burde jeg taklet dette på en annen måte? Var kanskje litt skarpere i tonen enn jeg trengte være. Men synes ærlig talt hun oppførte seg ganske respektløst. Ville egentlig ikke tatt slike ting på SMS. Det er liksom litt "feigt" å ikke si ting face to face. Men nå ble det jo bare sånn da.... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Det eneste jeg reagerer på, er at det hadde kosta deg lite å sende henne en sms i utgangspunktet om at stallen var fiksa og hesten ute når hun kom, så hadde hun kunnet omprioritere tida si ut fra det. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Jeg syns det var barnslig av deg å skrive at hesten din er så verdifull at hun er heldig som får ri på den. Respekt skal gå begge veier. Det er ikke bare hun som skal respektere deg fordi du er dobbelt så gammel, du skal også respektere henne. Så jeg syns du taklet dette på en dårlig måte. 0 Siter
Gjest slogfunk Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 To fjortiser, spør du meg. 0 Siter
Gjest Milde måne Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Syns ikke du gjorde noe feil jeg, bortsett fra at dere kunne tatt det over tlf istedenfor melding. 0 Siter
Gjest rir ikke hester Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Syns du virker urimelig ja. Syns det er litt rart at en betaler for å få lov til å spa møkk etter en hest, men det er sikkert vanlig? Jeg hadde ikke hatt lyst til å ri hesten etter det som skjedde. Du kunna ha sagt fra at du skulle bruke hesten selv slik at hun kunne vurdert å droppe å komme. Når hun i neste omgang spør om du kan være fleksibel så serverer du i steden spydigheter. Ikke rart hun slutta. Du er den voksne i forholdet, men her virket dere like fjortis begge to. 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Jeg hadde sikkert stusset litt om jeg kom og skulle ri og hesteeier alt hadde salt på hesten, men hadde nok ikke reagert som denne jenta nei. På den annen side tror jeg ikke dette er så uvanlig for en del jenter i den alderen, særlig hestejenter dessverre. Nei, du var ikke urimelig synes jeg. 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Syns du virker urimelig ja. Syns det er litt rart at en betaler for å få lov til å spa møkk etter en hest, men det er sikkert vanlig? Jeg hadde ikke hatt lyst til å ri hesten etter det som skjedde. Du kunna ha sagt fra at du skulle bruke hesten selv slik at hun kunne vurdert å droppe å komme. Når hun i neste omgang spør om du kan være fleksibel så serverer du i steden spydigheter. Ikke rart hun slutta. Du er den voksne i forholdet, men her virket dere like fjortis begge to. ''Syns det er litt rart at en betaler for å få lov til å spa møkk etter en hest, men det er sikkert vanlig?'' Jepp. Har man hest på fôr så betyr det at man har alt ansvaret for hesten den dagen også inkludert det å spa møkk. 0 Siter
Gjest snart er det jul Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Syns du virker urimelig ja. Syns det er litt rart at en betaler for å få lov til å spa møkk etter en hest, men det er sikkert vanlig? Jeg hadde ikke hatt lyst til å ri hesten etter det som skjedde. Du kunna ha sagt fra at du skulle bruke hesten selv slik at hun kunne vurdert å droppe å komme. Når hun i neste omgang spør om du kan være fleksibel så serverer du i steden spydigheter. Ikke rart hun slutta. Du er den voksne i forholdet, men her virket dere like fjortis begge to. Støtter andreavsnittet ditt. 0 Siter
også en mor Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Jeg synes at du har oppført deg umodent og urimelig overfor henne ja. Som noen sier lenger nede har dere oppført dere som to fjortiser. Forskjellen på dere, er bare at det er du som er den voksne. Gi jenta en sjans og si at du beklager at du overreagerte. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 ''Syns det er litt rart at en betaler for å få lov til å spa møkk etter en hest, men det er sikkert vanlig?'' Jepp. Har man hest på fôr så betyr det at man har alt ansvaret for hesten den dagen også inkludert det å spa møkk. Hehe,- ja for oss ikke-heste-mennesker fortoner det seg som veldig sært å betale for å få lov til å spa møkk ;-) Forresten - helt uten sammenheng - hva synes trøndere om The julekalender? Synes de den er morsom, eller er de litt såre over at det gjøres litt narr av dem...? 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Hehe,- ja for oss ikke-heste-mennesker fortoner det seg som veldig sært å betale for å få lov til å spa møkk ;-) Forresten - helt uten sammenheng - hva synes trøndere om The julekalender? Synes de den er morsom, eller er de litt såre over at det gjøres litt narr av dem...? ''Forresten - helt uten sammenheng - hva synes trøndere om The julekalender? Synes de den er morsom, eller er de litt såre over at det gjøres litt narr av dem...?'' Kødder du?! Vi elsker den!!!! ))) I alle fall jeg og de fleste jeg kjenner. Så selvhøytidelige er vi da ikke - Gjertrud er jo bare helt skjønn! ) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Jeg er enig med Ulvinnen. Dette taklet du svært dårlig til å være en voksen dame. Du har ikke forklart ting godt nok ang denne dagen, ikke gitt beskjed, og inntar en arrogant holdning. Jeg er glad jeg ikke var den 17-åringen... Jeg hadde nok blitt veldig lei meg, siden ting ikke ble som jeg hadde håpet på, i samarbeid med hesteeieren. Ryktet ditt går også fort i dette miljøet. Det skal 10 positive ting til, for å rette opp èn negativ ting. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 ''Forresten - helt uten sammenheng - hva synes trøndere om The julekalender? Synes de den er morsom, eller er de litt såre over at det gjøres litt narr av dem...?'' Kødder du?! Vi elsker den!!!! ))) I alle fall jeg og de fleste jeg kjenner. Så selvhøytidelige er vi da ikke - Gjertrud er jo bare helt skjønn! ) Hehe ok :-) Vi synes også den er herlig,- og synes den tar en del bonde-trønder-særegenheter (som vi kjenner dem, i alle fall) på kornet! Vi ler like mye av Kvikk hver gang når han ser sjokkert på radioen som proklamerer : "Det skal ikke stå på penger!" 0 Siter
Katt-ja Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1229530079' post='4042171] Jeg er enig med Ulvinnen. Dette taklet du svært dårlig til å være en voksen dame. Du har ikke forklart ting godt nok ang denne dagen, ikke gitt beskjed, og inntar en arrogant holdning. Jeg er glad jeg ikke var den 17-åringen... Jeg hadde nok blitt veldig lei meg, siden ting ikke ble som jeg hadde håpet på, i samarbeid med hesteeieren. Ryktet ditt går også fort i dette miljøet. Det skal 10 positive ting til, for å rette opp èn negativ ting. Men hun tok jo ikke tiden fra ungjenta,- hun var jo i nærheten så jenta kunne overta hesten når hun kom? Sånn som jeg forstår det i alle fall. Hvorfor skulle hun kunne bli sur for det? Fordi hun slapp å stelle hesten først? Men jeg har ikke greie på hester og stall-forordninger, altså,- det skal jeg innrømme. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Men hun tok jo ikke tiden fra ungjenta,- hun var jo i nærheten så jenta kunne overta hesten når hun kom? Sånn som jeg forstår det i alle fall. Hvorfor skulle hun kunne bli sur for det? Fordi hun slapp å stelle hesten først? Men jeg har ikke greie på hester og stall-forordninger, altså,- det skal jeg innrømme. Ja, men hadde hun forklart akkurat det da? Eller tok løvinnen det for gitt, at 17-åringen oppfattet situasjonen slik den var ment? Løvinnen var sikkert irritert fra før, pga noen avlyste forrytterdager, og 17-åringen skjønner kanskje ikke dette? Slik dette har blitt, taper begge på at saken ble sånn. Da må den voksne vise seg voksen. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1229530816' post='4042179] Ja, men hadde hun forklart akkurat det da? Eller tok løvinnen det for gitt, at 17-åringen oppfattet situasjonen slik den var ment? Løvinnen var sikkert irritert fra før, pga noen avlyste forrytterdager, og 17-åringen skjønner kanskje ikke dette? Slik dette har blitt, taper begge på at saken ble sånn. Da må den voksne vise seg voksen. Nei, det er jo ikke godt å vite om det var noen misforståelser med i bildet... 0 Siter
ekte nick Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Jeg syns du reagerte urimelig, ja. Jeg mener at dere begge burde si i fra minst 1-2 dager før hvis hun ikke kan ta seg av hesten, eller du skal bruke den på "hennes" dag. Jeg forstår godt hennes reaksjon på at du ikke hadde gitt beskjed, da hun kom for å ta seg av hesten. Var jeg deg, ville jeg beklaget din reaksjon, og sagt at dere hadde nok ikke avklart ting på forhånd, og at du gjerne vil hun skal fortsette hesten og lage en god avtale som er bra for begge. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Dere har nok overreagert litt begge to. Men du som voksen burde tatt ansvar for å ta denne samtalen i en skikkelig tone, og ikke over SMS. Du har selv bestemt prisen forrytterne må betale, og jeg synes ikke det blir riktig av deg å sutre over at du egentlig gjør henne en tjeneste. Du har selv valgt å ha hest med de utgiftene det innebærer, og man kan like gjerne si at forrytterne gjør *deg* en tjeneste ved å ta seg av stallarbeid og bidra til å dekke utgiftene. Er du voksen, så synes jeg du bør ringe henne opp igjen og forklare at du ikke ønsket at det skulle bli på denne måten. Forklar at du ikke hadde tenkt å ta over ridedagen hennes ved å ta ut hesten, og spør om dere kan være enige om at dere begge to i fremtiden gir beskjed et par dager i forveien dersom det blir endringer i planene, hvis det er mulig. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Jeg syns det var barnslig av deg å skrive at hesten din er så verdifull at hun er heldig som får ri på den. Respekt skal gå begge veier. Det er ikke bare hun som skal respektere deg fordi du er dobbelt så gammel, du skal også respektere henne. Så jeg syns du taklet dette på en dårlig måte. Enig med deg, det reagerte jeg ogå på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.