løvinne71 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 Enig med frosken nedenfor her. Synes også du burde være moden nok til ikke å diskutere såpass viktige ting pr. SMS. SMS er ikke egnet for diskusjoner overhodet - bare til korte beskjeder. Du burde tatt opp telefonen og ringt så snart det var noen uklarheter. Dette er jeg enig i! Jeg ble bare litt overrumplet av at hun tillot seg å være så freidig, at jeg ikke klarte å motstå fristelsen til å svare i samme tone. Har bestemt meg for å ringe henne etterpå, og forklare hvorfor jeg ble så provosert av oppførselen hennes. Så får vi forhåpentligvis avsluttet dette på en ok måte. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Dette er jeg enig i! Jeg ble bare litt overrumplet av at hun tillot seg å være så freidig, at jeg ikke klarte å motstå fristelsen til å svare i samme tone. Har bestemt meg for å ringe henne etterpå, og forklare hvorfor jeg ble så provosert av oppførselen hennes. Så får vi forhåpentligvis avsluttet dette på en ok måte. Høres lurt ut å ringe. Man kommuniserer mye bedre pr. telefon enn pr. sms. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 ''Hvem som gjør hvem en tjeneste, er en annen diskusjon. Men i bunn og grunn er det jo heste-eierne som stiller hestene sine til disposisjon for at de som ikke har hest selv allikevel skal få drive med sin hobby!'' Er det virkelig derfor du har hester - for at de som ikke har hest selv også skal få tilgang på hest? Edelt, i så fall. Det var da voldsomt til mistolking! Nei. Selvsagt er det ikke DERFOR jeg har hester! Men det sier seg selv at de som IKKE har det, og som allikvel ønsker å ri, er helt avhengige av at de som eier hest stiller disse til disposijon for dem! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Det var da voldsomt til mistolking! Nei. Selvsagt er det ikke DERFOR jeg har hester! Men det sier seg selv at de som IKKE har det, og som allikvel ønsker å ri, er helt avhengige av at de som eier hest stiller disse til disposijon for dem! ''Men det sier seg selv at de som IKKE har det, og som allikvel ønsker å ri, er helt avhengige av at de som eier hest stiller disse til disposijon for dem!'' Selvsagt, men synes det at de bør være takknemlige gjennomsyrer holdningene dine. Dere er gjensidig avhengige av hverandre, og respekten bør gå begge veier. Men jeg kjenner ikke miljøet - for alt jeg vet kan det være en kutyme at hesteeier alene setter premissene. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Hvor mange av dem som synes at du var urimelig, er godt inne i hestemiljøet, tro...? Jeg er ikke inne i det miljøet,- men jeg synes likevel at det virker som jenta høres lite trivelig ut... Hvis det var meg som (og særlig som ungjente) hadde skrevet en melding og spurt om jeg kunne slippe å gjøre noe jeg hadde forpliktet meg til samme ettermiddag, og faktisk hadde fått til svar at det var greit,- da hadde jeg da vært overlykkelig. At jeg også hadde fått en kommentar om at du trenger litt bedre forvarsel (jeg regner med at du da selv måtte til stallen og ta stellet - eller finne en annen som kunne stille opp på kort varsel), hadde jeg syntes var helt på sin plass. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 Kanskje like greit at dere avslutter samarbeidet, siden det har vært en del irritasjonsmomenter også tidligere. ¨ Jeg blir litt stuss over måten du beskriver dette miljøet på. Det vil jo vanligvis være "ta og gi" i de fleste samarbeidsforhold, og jeg tenker at dersom hestemiljøet er slik du beskriver, så gis hesteeierne kanskje litt vel mye makt. Dere er jo avhengige av hverandre; antar at du ikke har tid til å selv stå for all den trening og stimulering som hestene trenger. Etter min oppfatning blir det også feil om hesteeierne kan utnytte unge jenters ønske om å disponere hest - akkurat som unge jenter heller ikke skal få spille ut det de måtte ha av "primadonnanykker". Ja. du har rett i at dette er et ta og gi forhold. Og at man langt på vei gjør hverandre tjenester begge veier. Men det er jo eierne som sitter med bestemmelsesretten siden det er vi som bærer både risikoen, og den største utgifsposten. Hvordan en hest behandles og trenes, er helt avgjørende for hvordan den utvikler seg i forhold til både bruks og pengeverdi. En god hest kan "ødelegges" ved feil bruk og håndtering, og dermed miste verdi. Og hvis hesten blir syk eller skadet, er det jo eier som bærer "tapet" og blir sittende med ansvaret alene. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 ''Men det sier seg selv at de som IKKE har det, og som allikvel ønsker å ri, er helt avhengige av at de som eier hest stiller disse til disposijon for dem!'' Selvsagt, men synes det at de bør være takknemlige gjennomsyrer holdningene dine. Dere er gjensidig avhengige av hverandre, og respekten bør gå begge veier. Men jeg kjenner ikke miljøet - for alt jeg vet kan det være en kutyme at hesteeier alene setter premissene. Det er selvsagt et samarbeid mellom begge parter. Men det er eieren som setter betingelsene for hvordan h*n ønsker at hesten skal brukes. Nei, holdningen min er IKKE at de skal være så takknemmelige. Men jeg reagererte fordi hun oppførte seg stikk motsatt... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Det er riktig! Vi var rett ved siden av stallen, og hesten kunne overtas når som helst! ''Det er riktig! Vi var rett ved siden av stallen, og hesten kunne overtas når som helst!'' Men du kunne jo sendt en sms om at dere tenkte å ri på forhånd. Ikke så lett for henne å komme å overta om dere var godt i gang med ridning, selv om _dere_ var innstilt på å overlate hesten. Særlig ikke tatt i betraktning det "maktforholdet" du ellers har beskrevet her. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Dette er jeg enig i! Jeg ble bare litt overrumplet av at hun tillot seg å være så freidig, at jeg ikke klarte å motstå fristelsen til å svare i samme tone. Har bestemt meg for å ringe henne etterpå, og forklare hvorfor jeg ble så provosert av oppførselen hennes. Så får vi forhåpentligvis avsluttet dette på en ok måte. Bra! :-) 0 Siter
løvinne71 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 Hvor mange av dem som synes at du var urimelig, er godt inne i hestemiljøet, tro...? Jeg er ikke inne i det miljøet,- men jeg synes likevel at det virker som jenta høres lite trivelig ut... Hvis det var meg som (og særlig som ungjente) hadde skrevet en melding og spurt om jeg kunne slippe å gjøre noe jeg hadde forpliktet meg til samme ettermiddag, og faktisk hadde fått til svar at det var greit,- da hadde jeg da vært overlykkelig. At jeg også hadde fått en kommentar om at du trenger litt bedre forvarsel (jeg regner med at du da selv måtte til stallen og ta stellet - eller finne en annen som kunne stille opp på kort varsel), hadde jeg syntes var helt på sin plass. Ååh takk!! Endelig en som skjønner poenget!! Det er nettopp dette jeg prøvde å få frem! Forøvrig er jenta egentlig hyggelig, og jeg liker henne godt. Men syntes responsen hennes på dette gikk langt utover hvordan man svarer en voksen person som BERETTIGET påpeker at hun må være flinkere til å overholde avtalen vi har. 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Du burde ringt henne. Sms duger ikke i slike tilfeller. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 ''Det er riktig! Vi var rett ved siden av stallen, og hesten kunne overtas når som helst!'' Men du kunne jo sendt en sms om at dere tenkte å ri på forhånd. Ikke så lett for henne å komme å overta om dere var godt i gang med ridning, selv om _dere_ var innstilt på å overlate hesten. Særlig ikke tatt i betraktning det "maktforholdet" du ellers har beskrevet her. Vi har alltid hatt en god tone, og kommunisert som jevnbyrdige. Jeg tror derfor ikke at "maktbalansen" var noe hun tenkte på i den situasjonen. Isåfall anså hun vel at makten var på hennes side, og at det var jeg hadde gjort noe galt som hadde tjuvlånt hennes hest. Det var denne holdningen hun ga uttrykk for ihvertfall.. Da jeg så henne, sa jeg straks ifra at hun kunne få hesten når som helst. Vi var mer eller mindre ferdige allikevel. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Ååh takk!! Endelig en som skjønner poenget!! Det er nettopp dette jeg prøvde å få frem! Forøvrig er jenta egentlig hyggelig, og jeg liker henne godt. Men syntes responsen hennes på dette gikk langt utover hvordan man svarer en voksen person som BERETTIGET påpeker at hun må være flinkere til å overholde avtalen vi har. Lillemus - som vel er den eneste (uten engangs-nick) som har god greie på hest her (i alle fall har ikke de andre påberopt seg erfaring i så måte såvidt jeg kan se), var jo også enig med deg... :-) 0 Siter
løvinne71 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 Du burde ringt henne. Sms duger ikke i slike tilfeller. Enig i det! Jeg er for "gammel" til å synes det er ok å sende sms fordi man ikke "tør" si ting face to face. Men det var tydelig at hun hadde en annen oppfatning av dette.. Dessverre lot jeg meg provosere såpass der og da, at jeg svarte i samme tone.. Har bestemt meg for å ringe henne i ettermiddag og forklare hvorfor jeg synes oppførselen hennes var så upassende. Og at jeg derfor ble provosert. 0 Siter
Gjest innen hestemiljøet Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Kan du ikke prøve å se dette litt fra hennes ståsted? Jeg vet ikke hvor du bor, men i de fleste norske byer er det flust med folk som leter etter forverter. Tviler på at din hest er så unik at hun gjør ALT for å være forvert for din, dette har faktisk både med stolthet og respekt å gjøre. Jeg synes dette med forvert er et merkelig system i hesteverdenen, fordi det er jo forverten som gjør eier en stor tjeneste med å stelle og aktivisere hesten. Jeg har selv eid hest og tilbytt den til forrytter et par dager i uka, og jeg mener av prinsipp at de ikke skal betale noe. Til gjengjeld har de pusset seletøy f.eks, vasket hesten, eller annet forefallende i tillegg til det å ri. Jeg regner med summen du har satt som din forvert skal betale, også har vært symbolsk, og synes det er noe smålig av deg å dermed "kreve" takknemlighet utover dette. Er ditt hestehold mulig uten forverter? Hvis ja, ser jeg ikke problemet. Hvis nei, tror jeg du har et holdningsproblem som også kommer til å skape problemer fort evt. nye forverter. Og - tenk om det var sånn at hun faktisk hadde ofret mye for å få til å komme den dagen du selv brukte hesten din? Da ville hun sikkert blitt glad for å høre at du kom til å bruke den, slik at det ikke var nødvendig 0 Siter
løvinne71 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 Lillemus - som vel er den eneste (uten engangs-nick) som har god greie på hest her (i alle fall har ikke de andre påberopt seg erfaring i så måte såvidt jeg kan se), var jo også enig med deg... :-) Ja det var hun! Men selvom akkurat denne situasjonen dreier seg om hest, så kan jo lignende episoder oppstå under andre omstendigheter også. Hovedpoenget her er at vedkommende går utover sine "rettigheter" og oppførte seg frekt og respektløst i en situasjon hvor man burde forvente en litt mer ydmyk holdning. Jeg har jo selv vært forrytter for eldre heste eiere da jeg var yngre. Og det kunne ikke fallt meg inn å være så respektløs ovenfor en voksen person som lot meg ri sin hest! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 ''Derfor ble jeg ganske forbanna når hun så tillater seg å nevne dette på en spydig måte, en uke senere! '' Det er fascinerende at enkelte greier lese sinnsstemninger ut fra SMS! For å si det slik: Det burde ikke være noen overraskelse for henne at jeg ble provosert av hennes SMS! Den var skrevet i et spydig tonefall, tiltross for at kommentaren min om at hun hadde avlyst på kort varsel flere ganger, var helt berettighet! 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Jeg synes det høres ut som hun er 17 år.... Med alt det medfører. På den annen side var du kanskje litt krass, dro inn ganske mange elementer (verdifull hest, hva det egentlig koster etc.) når du kunne holdt deg til én sak - det om å gi beskjed på forhånd. :-) 0 Siter
frosken Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Ja. du har rett i at dette er et ta og gi forhold. Og at man langt på vei gjør hverandre tjenester begge veier. Men det er jo eierne som sitter med bestemmelsesretten siden det er vi som bærer både risikoen, og den største utgifsposten. Hvordan en hest behandles og trenes, er helt avgjørende for hvordan den utvikler seg i forhold til både bruks og pengeverdi. En god hest kan "ødelegges" ved feil bruk og håndtering, og dermed miste verdi. Og hvis hesten blir syk eller skadet, er det jo eier som bærer "tapet" og blir sittende med ansvaret alene. Selvfølgelig er det eierne som må ta hovedansvar og derfor også lage retningslinjer for hvordan hesten skal behandles ol. Men disse retningslinjene bør være gjennomtenkt og formidlet i forkant - eller tatt opp på en ryddig og hensynsfull måte underveis. Jeg tenker at dette på sett og vis er som når man har andre unge mennesker ansatt. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 Kan du ikke prøve å se dette litt fra hennes ståsted? Jeg vet ikke hvor du bor, men i de fleste norske byer er det flust med folk som leter etter forverter. Tviler på at din hest er så unik at hun gjør ALT for å være forvert for din, dette har faktisk både med stolthet og respekt å gjøre. Jeg synes dette med forvert er et merkelig system i hesteverdenen, fordi det er jo forverten som gjør eier en stor tjeneste med å stelle og aktivisere hesten. Jeg har selv eid hest og tilbytt den til forrytter et par dager i uka, og jeg mener av prinsipp at de ikke skal betale noe. Til gjengjeld har de pusset seletøy f.eks, vasket hesten, eller annet forefallende i tillegg til det å ri. Jeg regner med summen du har satt som din forvert skal betale, også har vært symbolsk, og synes det er noe smålig av deg å dermed "kreve" takknemlighet utover dette. Er ditt hestehold mulig uten forverter? Hvis ja, ser jeg ikke problemet. Hvis nei, tror jeg du har et holdningsproblem som også kommer til å skape problemer fort evt. nye forverter. Og - tenk om det var sånn at hun faktisk hadde ofret mye for å få til å komme den dagen du selv brukte hesten din? Da ville hun sikkert blitt glad for å høre at du kom til å bruke den, slik at det ikke var nødvendig Jeg har selv både vært forvert, så jeg vet godt hvordan det fungerer. Jeg har / har hatt andre forverter som aldr ville oppført seg på en slik måte, og det kunne heller ikke fallt meg inn selv å reagere slik ovenfor en heste-eier. Hvis hun "ofrer mye" ved å komme i stallen 1 dag i uka, så skjønner jeg ikke hvorfor hun har valgt å ha hest på for. Det er ingen som tvinger henne. Dette gjør hun vel høyst frivillig fordi hun har LYST til å drive med denne hobbyen, ikke for å gjøre meg en tjeneste. Jeg synes det er både rett og rimelig at de som ønsker å ri / drive med hest, må betale litt for dette - for det er en dyr hobby. De fleste hobbyer koster penger. Og jeg synes ikke det er riktig at heste-eiere skal sponse andres hobby ved å la dem ri gratis på hester som de har store utgifter på! At man "hjelper" eieren fordi det er mye jobb med hest, er ikke et argument for at man ikke skal betale. Denne jobben er endel av pakke som følger med heste-hobbyen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.