Gjest bekymret vekt Skrevet 23. juli 2001 Del Skrevet 23. juli 2001 Hei! Jeg er ei jente på 22 år som i det siste har blitt veldig opptatt av e-stoffer og eventuelle skadevirkninger. Hvor mye vet man egentlig om dette? Kan e-stoffer være en av grunnene til ufruktbarhet? Når jeg tenker på hvor mye konserveringsmidler og kunstige søtstoffer jeg har fått i meg i løpet av livet, blir jeg redd. Jeg har nemlig alltid spist mye snop, og disse er jo nesten bare laget av skumle e-stoffer. Tenk på alt jeg spiste som barn. Jeg kunne omtrent leve av det! Nå har jeg begynt å bekymre meg for senvirkningene av dette, f.eks. både kreft og ufruktbarhet. Dette er jo tilstander som bare øker og øker. Jeg er nesten sikker på at mange av e-stoffene har mye skyld i dette. Hva tror legen om dette? Bør jeg være redd for at jeg kanskje har blitt ufruktbar pga. mitt overkonsum av snop og div.slikkerier? Eller at jeg har økt sjanse for kreft? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32059-e-stoffer-og-barnl%C3%B8shet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 25. juli 2001 Del Skrevet 25. juli 2001 Jeg er ikke spesielt glad i grupperingen av E-stoffer med nummer osv, da disse er en blanding av harmløse naturlig forekommende stoffer som vitaminer, og på den annen side syntetiske stoffer. De fleste er bekymret over de siste og enkelte fargestoffer i mat kan gi helseplager. Så vidt jeg kjenner til er ingen mistenkt for å gi ufruktbarhet, men virkningen er mange ganger usikker. Stoffene er ofte testet i høye doser, alene, over korte tidsrom, på gnagere som lever i et laboratorium. Jeg er derfor usikker på om dataene kan overføres med stor nok sikkerhet til mennesker. Vi lever i 70-80 år, under forskjellige villkår og utsettes for hundrevis av stoffer samtidig. Den siste tiden har man vært opptatt av stoffer som brukes som sprøytemidler i landbruket og kalles ”hormonhermere”. Disse kan forstyrre fruktbarheten til flere dyrearter og enkelte forskere er også bekymret for at de kan medvirke til at vi ser mer misdannelser i kjønnsorganene hos nyfødte. Danske undersøkelser har vist at bønder som lever på organisk føde har bedre sædkvalitet enn andre og dette kan jo være en indikasjon. Sist men ikke minst vil jeg også minne om at alkohol, tobakk og store mengder kaffe også kan være ugunstig for fruktbarheten og det er derfor all grunn til å leve sundt for alle som ønsker å bli foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32059-e-stoffer-og-barnl%C3%B8shet/#findComment-126326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.