nick Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Hoppe i det sure eplet??? Hvordan foregår det? Mye mere interessant enn julestrømpeproblematikken! 0 Siter
Elis31 Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Er enig at det kan bli litt mye. Men du trenger kanskje ikke å ha så fin gave i adventskalenderen da. Julestrømpa er liksom en liten gave på forhånd, med litt spesielle ting til de. Hos oss blir det godteri, klementiner, og blad eller film. Det er jo halve stasen av julaften det å finne julestrømpa på morgenen. Husker når jeg var liten så lå jeg med ansiktet inn mot veggen. Husker faren min kom og sa at jeg måtte sove. Hva er det som knirker sa jeg, det er madrassen sa han. Så var det han som var og lå en julestrømpe bak meg. Det var en vanlig gjennomsiktig plastposte, med litt godis og sikkert rosin og klementiner. Husker blant annet et det var en marsipan som var laget som en gulrot. Så da ble jeg så glad når jeg våkna neste dag, og fant den. 0 Siter
Skyer Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Hadde julestrømpe når jeg var liten, og husker det som nesten magisk. Hengte opp en tom strømpe om hvelden og om morgenen var den full av godteri og mandarin. Sønnen min er nesten voksen nå, og har hatt julestrømpe i alle år. Han syns fremdeles det er koselig. Nå er det litt andre ting oppi i tillegg, sånn som julehefter o.l. Det er en deilig start på julaftenen. Vi har aldri vært så veldig opptatt av kalenderen da...aldri hatt kostbar gavekalender f.eks. 0 Siter
Skyer Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Jeg hadde så gode minner om julestrømpen at den eldste fikk det før hun visste å sette pris på det Det beste fra min barndoms jul har jeg videreført. Julestrømpen jeg fikk var en strømpebukse med noe knask i. Nå er jo strømpene blitt skikkelig flotte Jeg også hadde strømpebukse....med noe godteri og sånt nederst i det ene benet...Gode minner..:-) 0 Siter
pekkaline Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 ''På full fart inn? Vi har hatt det til barna hele tiden.... eldste er snart 18år. Så i allefall 16 år har vi hatt julestrømpe.'' Men det er vel slik med dette som med mange ting med barn, at man ikke legger helt merke til hva som har blitt vanlig før en selv får barn;-) La meg ta et eksempel som gjelder _språk_: Etterhvert som junior vokste til, la jeg merke til at verken han eller vennene sa "jeg vet det" - de sier konsekvent "jeg vet". Jeg tenkte at dette var jammen meg en nymotens greie, helt til jeg hørte at 30-åringene på jobben OGSÅ sa "jeg vet" *ha ha* Denne utviklingen hadde jeg ikke fått med meg i det hele tatt;-) Og nå - etter flere år med en som sier "jeg vet" - hender det at jeg tar meg selv i å si det samme selv innimellom. jeg vet Ja de sier det her også. Jeg vet, blir direkte oversettelse av I know.... Blir jo som denne setningen også, jeg unngår å skrive: _DET_ blir jo som denne setningen også. Tidene endrer seg gitt. 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 ''På full fart inn? Vi har hatt det til barna hele tiden.... eldste er snart 18år. Så i allefall 16 år har vi hatt julestrømpe.'' Men det er vel slik med dette som med mange ting med barn, at man ikke legger helt merke til hva som har blitt vanlig før en selv får barn;-) La meg ta et eksempel som gjelder _språk_: Etterhvert som junior vokste til, la jeg merke til at verken han eller vennene sa "jeg vet det" - de sier konsekvent "jeg vet". Jeg tenkte at dette var jammen meg en nymotens greie, helt til jeg hørte at 30-åringene på jobben OGSÅ sa "jeg vet" *ha ha* Denne utviklingen hadde jeg ikke fått med meg i det hele tatt;-) Og nå - etter flere år med en som sier "jeg vet" - hender det at jeg tar meg selv i å si det samme selv innimellom. Men dette med julestrømpe er jo ikke noe denne generasjonen mødre "oppdager" når de får barn! Alle rundt meg har jo vokst opp med strømpe selv... 0 Siter
Katt-ja Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Det har i alle fall vært et visst utvalg av ferdiglagde julestrømper de siste 15-20 årene! Min strømpe ble kjøpt første jula jeg var gift, og det er 20 år sida nå. Ikke var det den eneste der var å velge i heller, så det med ferdiglagde julestrømper er _ikke_ nytt. Alt er relativt, vet du ;-) Hilsen en som ikke synes det er så lenge siden 80-åra ;-) 0 Siter
Gjest klaymen Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 ''På full fart inn? Vi har hatt det til barna hele tiden.... eldste er snart 18år. Så i allefall 16 år har vi hatt julestrømpe.'' Men det er vel slik med dette som med mange ting med barn, at man ikke legger helt merke til hva som har blitt vanlig før en selv får barn;-) La meg ta et eksempel som gjelder _språk_: Etterhvert som junior vokste til, la jeg merke til at verken han eller vennene sa "jeg vet det" - de sier konsekvent "jeg vet". Jeg tenkte at dette var jammen meg en nymotens greie, helt til jeg hørte at 30-åringene på jobben OGSÅ sa "jeg vet" *ha ha* Denne utviklingen hadde jeg ikke fått med meg i det hele tatt;-) Og nå - etter flere år med en som sier "jeg vet" - hender det at jeg tar meg selv i å si det samme selv innimellom. He he, jeg også har reagert på at guttungen sier "jeg vet"... Det høres teit ut for meg, men alle sier det, så da er det bare sånn det er blitt. Det kommer nok fra engelsk, "I know". Jeg gremmes litt når jeg hører det, men klarer fint å la være å rette på det :-) Du har helt sikkert rett, mange ting gikk meg hus forbi mens jeg var "mellomung" og ikke hadde barn, og så får man det rett inn i huset når barnet begynner på skolen. Jeg er spent på ungdomstiden, og hva som dukker opp da :-) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Alt er relativt, vet du ;-) Hilsen en som ikke synes det er så lenge siden 80-åra ;-) ''Hilsen en som ikke synes det er så lenge siden 80-åra ;-)'' Her er jeg fullt på linje med deg, hehe... 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Men dette med julestrømpe er jo ikke noe denne generasjonen mødre "oppdager" når de får barn! Alle rundt meg har jo vokst opp med strømpe selv... Spørs hvem som er "denne generasjonens mødre" det, da. Antar du er født i 1982 - da fullførte jeg grunnskola;-) Og ingen som jeg vokste opp med har hatt julestrømpe - ikke som jeg vet om ihvertfall. Ei heller søskenbarn etc. Men når folk i denne tråden sier at de har hatt strømpe til barna sine i 18 år, dvs fra den tiden du var 8 år, så da er det jo ikke så rart at du er vant med dette. ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 He he, jeg også har reagert på at guttungen sier "jeg vet"... Det høres teit ut for meg, men alle sier det, så da er det bare sånn det er blitt. Det kommer nok fra engelsk, "I know". Jeg gremmes litt når jeg hører det, men klarer fint å la være å rette på det :-) Du har helt sikkert rett, mange ting gikk meg hus forbi mens jeg var "mellomung" og ikke hadde barn, og så får man det rett inn i huset når barnet begynner på skolen. Jeg er spent på ungdomstiden, og hva som dukker opp da :-) Ja, det dukker opp noe nytt hele tiden. Man skjønner ikke helt hvor akterutseilt og gammeldags man er før man blir satt på plass av barna*he he* 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Jeg hadde så gode minner om julestrømpen at den eldste fikk det før hun visste å sette pris på det Det beste fra min barndoms jul har jeg videreført. Julestrømpen jeg fikk var en strømpebukse med noe knask i. Nå er jo strømpene blitt skikkelig flotte Hvor kjøper man julestrømpe? 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Men dette med julestrømpe er jo ikke noe denne generasjonen mødre "oppdager" når de får barn! Alle rundt meg har jo vokst opp med strømpe selv... Jeg har ikke vokst opp med julestrømpe. Kan ikke huske at noen av vennene mine heller har det. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Hvor kjøper man julestrømpe? Princess, Jysk, Europris og Nille har det i allefall. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Princess, Jysk, Europris og Nille har det i allefall. Da må jeg ta en tur et av stedene. Blir julestrømpe på kjæresten i år. 0 Siter
morsan Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Da må jeg ta en tur et av stedene. Blir julestrømpe på kjæresten i år. Du kan jo strikke en selv: http://img.nrk.no/img/86858.jpeg 0 Siter
også en mor Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 På full fart inn? Har ikke inntrykk av at det er noe som er nytt. Fikk julestrømpe hver eneste julemorgen når jeg var liten, og her får ungene hver sin hvert år. Mandarin, sjokolade, et blad, etc. Stor stas! 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Spørs hvem som er "denne generasjonens mødre" det, da. Antar du er født i 1982 - da fullførte jeg grunnskola;-) Og ingen som jeg vokste opp med har hatt julestrømpe - ikke som jeg vet om ihvertfall. Ei heller søskenbarn etc. Men når folk i denne tråden sier at de har hatt strømpe til barna sine i 18 år, dvs fra den tiden du var 8 år, så da er det jo ikke så rart at du er vant med dette. ;-) Hmm, du har jaggu et poeng der...! ;-) 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Jeg har ikke vokst opp med julestrømpe. Kan ikke huske at noen av vennene mine heller har det. Ikke??! Jøss! Jeg mener det - det overrasker meg! Hele min slekt, fra div plasser på østlandet har alltid hatt den tradisjonen. Ikke har vi kjent til noen som ikke har hatt det heller... Må være fra en helt annen plass du da kanskje? At det har noe med geografi å gjøre? 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Du kan jo strikke en selv: http://img.nrk.no/img/86858.jpeg Haha!! ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.