Gjest TJATJATJA Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Ja, julestrømpe er jo skikkelig ny ting da.... Jeg hadde mammas gamle når jeg var liten, så i alle fall 60 år har dette vært vanlig i norge. Men gjør som du selv vil, vi har ikke pakkekalender, men julesokk i hele romjulen. Alle må få ha sine egne tradisjoner, og barna burde klare å la være å gå å skryte av enten kalender eller julestrømper. 0 Siter
Gjest TJATJATJA Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Spørs hvem som er "denne generasjonens mødre" det, da. Antar du er født i 1982 - da fullførte jeg grunnskola;-) Og ingen som jeg vokste opp med har hatt julestrømpe - ikke som jeg vet om ihvertfall. Ei heller søskenbarn etc. Men når folk i denne tråden sier at de har hatt strømpe til barna sine i 18 år, dvs fra den tiden du var 8 år, så da er det jo ikke så rart at du er vant med dette. ;-) Jeg hadde når jeg var liten, og det samme hadde min mor, for jeg har arvet hennes strømpe. DVS. mamma er litt over 60år, så en liten stund har det nok eksistert. Alle jeg kjente hadde det når jeg var liten, og jeg er født i 75. Søsken er født i 68 og oppover, så vi er ikke så pur unge vi heller da. 0 Siter
morsan Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Jeg hadde når jeg var liten, og det samme hadde min mor, for jeg har arvet hennes strømpe. DVS. mamma er litt over 60år, så en liten stund har det nok eksistert. Alle jeg kjente hadde det når jeg var liten, og jeg er født i 75. Søsken er født i 68 og oppover, så vi er ikke så pur unge vi heller da. Det har til alle tider vært ulike tradisjoner fra én familie til en annen, men noen tradisjoner er mer utbredt enn andre. Slik som f eks pakkekalender, som jeg kan huske at 2 jenter i min klasse + nabolag hadde da de var barn. Nå har de aller fleste det, hvilket betyr at mange foreldre som kanskje egentlig ikke er så opptatt av å ha dette for sine barn kan føle "presset" om å begynne med pakkekalender. På samme vis er jeg overhodet ikke overrasket over at enkelte hadde julestrømpe også før, men mye tyder altså på at denne skikken har bredt om seg i forhold til tidligere tider. Det at noen få kan vise til at de hadde det, er jo ikke noe bevis på at dette var en veldig utbredt tradisjon. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Jeg er vokst opp med julestrømpe, men noen pakkekalender så jeg aldri noe til..! Jeg har videreført dette. Pakkekalender kommer aldri inn i mitt hus 0 Siter
pusi Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1229945916' post='4045763] Jeg er vokst opp med julestrømpe, men noen pakkekalender så jeg aldri noe til..! Jeg har videreført dette. Pakkekalender kommer aldri inn i mitt hus Jeg har brukt pakkekalender siden storebror ble født, men nå er det jammen slutt! Ungene skal få sjokoladekalender fra Rema neste år. Men jeg lurer på hva jeg skal bruke den fine håndsydde kalenderen min til neste år? Jeg syns den er så fin at den bør henges opp uansett. Men det er uansett 11 måneder til jeg trenger å bestemme det ) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Jeg har brukt pakkekalender siden storebror ble født, men nå er det jammen slutt! Ungene skal få sjokoladekalender fra Rema neste år. Men jeg lurer på hva jeg skal bruke den fine håndsydde kalenderen min til neste år? Jeg syns den er så fin at den bør henges opp uansett. Men det er uansett 11 måneder til jeg trenger å bestemme det ) Gi den til krisesenteret! 0 Siter
Katt-ja Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Jeg har brukt pakkekalender siden storebror ble født, men nå er det jammen slutt! Ungene skal få sjokoladekalender fra Rema neste år. Men jeg lurer på hva jeg skal bruke den fine håndsydde kalenderen min til neste år? Jeg syns den er så fin at den bør henges opp uansett. Men det er uansett 11 måneder til jeg trenger å bestemme det ) ''Jeg har brukt pakkekalender siden storebror ble født, men nå er det jammen slutt!'' Oj, hva sier de til det tro? Skulle ikke forundre meg om du lager neste år også ;-) Hvor gamle er ungene dine? 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Ikke??! Jøss! Jeg mener det - det overrasker meg! Hele min slekt, fra div plasser på østlandet har alltid hatt den tradisjonen. Ikke har vi kjent til noen som ikke har hatt det heller... Må være fra en helt annen plass du da kanskje? At det har noe med geografi å gjøre? Født og oppvokst i Akershus. Har tenkt etter litt til, men kan fortsatt ikke komme på noen som fikk julestrømpe. 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Født og oppvokst i Akershus. Har tenkt etter litt til, men kan fortsatt ikke komme på noen som fikk julestrømpe. Wow, så merkelig da! At _alle_ mine venner og ingen av dine har hatt strømpe - vi er jo nesten like gamle. Vel, du får sørge for å strikke et par skikkelige strømper i kveld da se, slik at småjentene dine får hver sin i morgen tidlig;-) 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Julestrømpene har i så fall vært på vei inn i nesten 40 år. Jeg fikk strømpe når jeg var liten. I den lå det et blad, godteri, kaker, klementiner. Kjempestas og det har vi hatt hvert år her også - det er et must. Pakkekalender ble det i år også - den ble kjøpt fra Meny. Den ene ville ha prinsesskalender, en ville ha smasckers og to ville ha kinder. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Wow, så merkelig da! At _alle_ mine venner og ingen av dine har hatt strømpe - vi er jo nesten like gamle. Vel, du får sørge for å strikke et par skikkelige strømper i kveld da se, slik at småjentene dine får hver sin i morgen tidlig;-) Hehehe ;O) Jeg hadde tenkt til å kjøpe en til kjæresten, men jeg utsetter alt til siste dag så jeg tror ikke jeg har tid ) 0 Siter
pusi Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 ''Jeg har brukt pakkekalender siden storebror ble født, men nå er det jammen slutt!'' Oj, hva sier de til det tro? Skulle ikke forundre meg om du lager neste år også ;-) Hvor gamle er ungene dine? Ungene er 6, 8 og 10 år. Med tre unger blir det jo en formue i pakker. 10 kroner til hver i 24 dager er 720 kroner, og det er vanskelig å finne ting til en tikrone... Jeg ser at de setter stor pris på å få godteri i kalenderen, men i pakkekalender synes jeg ikke det skal være bare godteri. Men hvem vet? Det er 11 måneder til den skal opp igjen ;o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.