Gå til innhold

Har du noen gang vurdert å ringe ribbetelefonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''For fjerde år på rad står ribbetelefonen klar til å hjelpe folk i ribbenød julaften.

Enten du har glemt å ta ribba ut av fryseren og står der med en steinhard kjøttblokk foran deg, eller ribba er brent eller uten sprø svor – ikke fortvil! Det er hjelp å få.

Nummeret som mer eller mindre fortvilte julekokker kan ringe er 820 30 200. Da blir du satt over til en av de 14 ribbevaktene som er klare til å hjelpe deg lille julaften og julaften mellom klokka 09 og 17.''

Fint at folk får hjelp, da, men med alt spm finnes på internett, alle ørten artikler i avis og blader før jul, alle mulige mødre og svigermødre som man kan ringe til, er det nesten utrolig at folk ringer denne telefontjenesten:-)

Men kanskje det er folks stolthet som får dem til å ringe en ukjent fremfor svigermor? Selv har jeg inntrykk av at det er få ting som gjør svigermor mer fornøyd enn at jeg ringer for å be om matlagingstips! :-)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2834944.ece

Skrevet

Jeg skjønner at vi har det kanskje litt for godt her i landet. Ribbetelefon, du verden.

Håper inntektene går til sultne barn i Etiopia da!!

Skrevet

Jeg kommer aldri til å lage ribbe så det er ingen fare for det. :o)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg ville ikke spurt svigermor eller moren min om hjelp. Men en god venn kunne jeg funnet på å ringe til, om jeg ikke fant noe på nettet.

Ribbetelefonen har jeg ikke hørt om før, rimelig uaktuelt å ringe der.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei aldri vurdert det.

Cand. Ribbe :)

Nå har vi fått tint ribba. Hvor mye salt og pepper skal den gnis inn med? Bruker du annet krydder i tillegg? Hvitløk f.eks?

Skrevet

Nå har vi fått tint ribba. Hvor mye salt og pepper skal den gnis inn med? Bruker du annet krydder i tillegg? Hvitløk f.eks?

Nei bevare meg vel. Ingen Hellstrøm-fakter her. Det skulle tatt seg ut.

Hva angår salt og pepper, så er svaret NOK :) (ikke norske kroner nei, men tilstrekkelig). Det er vanskelig å si sånn i gram og kryddermålperspektiv. Jeg tar det alltid på feelingen, og har enda ikke bommet på det. Fordelen med å krydre ribba såpass tidlig, er at krydderet får anledning til å sette seg og trenge inn i kjøttet. En ribbe som krydres rett før den settres inn i ovnen blir aldri noe god ribbe etter min smak.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei bevare meg vel. Ingen Hellstrøm-fakter her. Det skulle tatt seg ut.

Hva angår salt og pepper, så er svaret NOK :) (ikke norske kroner nei, men tilstrekkelig). Det er vanskelig å si sånn i gram og kryddermålperspektiv. Jeg tar det alltid på feelingen, og har enda ikke bommet på det. Fordelen med å krydre ribba såpass tidlig, er at krydderet får anledning til å sette seg og trenge inn i kjøttet. En ribbe som krydres rett før den settres inn i ovnen blir aldri noe god ribbe etter min smak.

Hellstrøm?

Å, er det han kokken som skal hjelpe andre kokker? Eller?

Han har jeg ikke sett på, men familien her er veldig glad i hvitløk, derav spørsmålet.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Selvfølgelig ikke - jeg har jo dol :-)

He he, godt svar!

Skrevet

Hellstrøm?

Å, er det han kokken som skal hjelpe andre kokker? Eller?

Han har jeg ikke sett på, men familien her er veldig glad i hvitløk, derav spørsmålet.

Hellstrøm lanserte en oppskrift i år på en av nettavisene hvor han blander hvitløk inn i juleribba. Makan.

Ett sted går grensen :)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hellstrøm lanserte en oppskrift i år på en av nettavisene hvor han blander hvitløk inn i juleribba. Makan.

Ett sted går grensen :)

Det var en filmsnutt hvor han viste hvordan han lagde den her ribba.

Den var så saftig at det bare rant av den....

(men hvitløk i ribba- NEI - det vil ikke jeg heller ha :-) )

Skrevet

Ribbetelefonen kan de ringe til de som står igjen med ei ribba høne etter julebordet!

Skrevet

Ribbetelefonen kan de ringe til de som står igjen med ei ribba høne etter julebordet!

Det slipper vel du :-)

Skrevet

Jeg bruker mora mi som ribbetelefon :) Hun er mer enn god nok ;-)

Skrevet

Hvitløk ville jeg nok ikke vurdert, til tross for at jeg liker det kjempegodt, men man kan med fordel bruke allehånde og/eller kryddernellik

Skrevet

Selvfølgelig ikke - jeg har jo dol :-)

Enig med Ulvinnen:-)

Skrevet

Nei, det er mange jeg ville ringt før den tid. Og hvem "glemmer" å ta opp ribba fra fryseren da? En vet jo om julaften på forhånd...

Lagde for første gang ribbe i dag. Og den ble helt perfekt. Helt topp sprø svor på hele ribba. Hadde fått oppskrift fra ei venninne, og jeg synes egentlig ikke det var vanskelig i det hele tatt. Men på julaften blir det pinnekjøtt, og det er iallefall enda enklere.

Skrevet

Nei, det er mange jeg ville ringt før den tid. Og hvem "glemmer" å ta opp ribba fra fryseren da? En vet jo om julaften på forhånd...

Lagde for første gang ribbe i dag. Og den ble helt perfekt. Helt topp sprø svor på hele ribba. Hadde fått oppskrift fra ei venninne, og jeg synes egentlig ikke det var vanskelig i det hele tatt. Men på julaften blir det pinnekjøtt, og det er iallefall enda enklere.

''Og hvem "glemmer" å ta opp ribba fra fryseren da? En vet jo om julaften på forhånd...''

Ja, det er ganske utrolig!

Men jeg må innrømme at første gangen jeg skulle lage pinnekjøtt (ikke til julaften, da, men en kveld før jul for bortimot m20 år siden..*s*), så glemte jeg at den skulle vannes ut et døgn i forveien...;-) Jeg rakk derfor bare noen få timers utvanning, så da ble det ganske salt, ja. *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...