Gå til innhold

Enslig mor og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste på ABC nyheter i dag om en ung kvinne på 28 år med et barn på 5 år som ikke hadde mer enn 5000 kr i mnd i inntekt.

Det ble nevnt at dette var dobbel barnetrygd og bidrag fra far.

Har det blitt slutt på det vi før kalte morstrygden?

Jeg var enslig mor for noen år tilbake og mottok den gangen ca 4500 kr i morstrygd, i tillegg kom barnebidrag og dobbel barnetrygd. Morstrygden mottok jeg til barnet var 10 år.

Regnestykket ble jo litt anderledes, med en inntekt dobbelt av det som ble nevnt her.

Skrevet

Hva er morstrygd? Husker det var noe som het overgangsstønad. Det var kanskje hvis mor studerte for å kunne brødfø seg og barnet??

hidi, the scorpion
Skrevet

Hva er morstrygd? Husker det var noe som het overgangsstønad. Det var kanskje hvis mor studerte for å kunne brødfø seg og barnet??

Morstrygd og overgangsstønad er det samme! Bare reglene for denne ytelsen er forandret veldig.

Skrevet

Morstrygd og overgangsstønad er det samme! Bare reglene for denne ytelsen er forandret veldig.

OK

Skrevet

Tror man nå kan få overgangsstønad (morstrygd het det vel ikke på 1970-tafllet engang) i max 3 år, om ikke reglene er endre igjen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Tror man nå kan få overgangsstønad (morstrygd het det vel ikke på 1970-tafllet engang) i max 3 år, om ikke reglene er endre igjen.

3+2 om man tar utdanning, er yngste over tre år har man ikke et slikt krav....

Skrevet

He he

Kommer sikkert litt an på hvor man bor. På 70 tallet tror jeg min mor måtte ha fått morstrygd/overgansstønad for meg du.

Det ble aldri kalt noe annet som jeg kan huske.

Skrevet

He he

Kommer sikkert litt an på hvor man bor. På 70 tallet tror jeg min mor måtte ha fått morstrygd/overgansstønad for meg du.

Det ble aldri kalt noe annet som jeg kan huske.

Det er nok blitt kalt morstrygd hele tiden, men er lenge siden det offisielt hette det. En far kan jo også få overgangsstønad. Jeg fikk littegrann overgangsstønad i 1981, for jeg jobbet deltid det året.

Skrevet

Det er nok blitt kalt morstrygd hele tiden, men er lenge siden det offisielt hette det. En far kan jo også få overgangsstønad. Jeg fikk littegrann overgangsstønad i 1981, for jeg jobbet deltid det året.

Ja det er nok mer praktisk med overgangsstønad.

Trodde egentlig ikke at morstrygd noen gang hadde vært et offentlig navn. Men det ble mye brukt husker jeg.

Skrevet

3+2 om man tar utdanning, er yngste over tre år har man ikke et slikt krav....

''3+2 om man tar utdanning, er yngste over tre år har man ikke et slikt krav....''

Er det ikke under 8 år?

hidi, the scorpion
Skrevet

''3+2 om man tar utdanning, er yngste over tre år har man ikke et slikt krav....''

Er det ikke under 8 år?

Det var mange år siden!

Skrevet

Det var mange år siden!

''Det var mange år siden!''

Nå misforsto du hva jeg mente, jeg mente at grensa for å få overgangsstønad ikke er til barnet er 3 år, men til barnet er 8 år. :o) Sakset fra NAV:

''Overgangsstønad kan du som hovedregel få i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år.''

hidi, the scorpion
Skrevet

''Det var mange år siden!''

Nå misforsto du hva jeg mente, jeg mente at grensa for å få overgangsstønad ikke er til barnet er 3 år, men til barnet er 8 år. :o) Sakset fra NAV:

''Overgangsstønad kan du som hovedregel få i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år.''

''Når det yngste barnet har fylt tre år, må du være i yrkesrettet aktivitet for å ha rett til overgangsstønad. Dette betyr at du enten må være tilmeldt arbeidsformidlingen som reell arbeidssøker, eller du må være i arbeid eller utdanning som utgjør minst halvparten av full tid.''

Strenge regler!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...