Gå til innhold

Barnevakt nyttårsaften, forferdelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Javel. Men jeg ser altså ikke sammenhengen mellom å ha barn i barnehage selv om man er hjemme og det å gå på fest nyttårsaften. For meg er begge deler like OK. Men svogeren din kritiserer deg for det du gjør, og du kritiserer han for det han gjør. Ergo er dere like ille begge to og kritiserer det motparten gjør selv om ingen av delene gir grunn til kritikk.

Saken er jo at han bruker argumentet "familiehøytid" mens han selv sender barna i bhg i jula.

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• laban

7

• Åsemor

7

• Faure

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sånn tenker jeg også....

*hvisker*: Tror nok at nyttårsaften i år blir litt kjip.......

Hehe, skjønner hva du mener.

Skrevet

Saken er jo at han bruker argumentet "familiehøytid" mens han selv sender barna i bhg i jula.

Men romjula er jo ikke høytid (hvis man først skal kverulere).

Skrevet

Nei. Dette er ikke forferdelig!

Såpass små barn har likevel ikke noe forhold til nyttåraften, så for dem er det liten forskjell på denne dagen, og en hvilken som helst annen dag dere evt. har barnevakt og går på fest.

Sannsynligvis sovner de lenge før kl 12, uansett. Og når besteforeldre stiller velvillig opp, må det jo være en vinn-vinn situasjon at dere kan ta en fest, og barna blir tatt godt vare på.

Skrevet

På en måte kan jeg forstå at det ikke er helt ok. Når man har fått barn så er man sammen med dem på nyttårsaften. Jeg har aldri hørt om noe annet. Man skal da gå inn i det nye året sammen med dem man er glad i. Ville følt meg ganske forlatt om jeg var et barn, og foreldrene valgte å prioritere venner på nyttårsaften, fremfor meg.

Hva om barna blir redde og trenger trøst? Da er det viktig at foreldrene er der.

Skrevet

På en måte kan jeg forstå at det ikke er helt ok. Når man har fått barn så er man sammen med dem på nyttårsaften. Jeg har aldri hørt om noe annet. Man skal da gå inn i det nye året sammen med dem man er glad i. Ville følt meg ganske forlatt om jeg var et barn, og foreldrene valgte å prioritere venner på nyttårsaften, fremfor meg.

Hva om barna blir redde og trenger trøst? Da er det viktig at foreldrene er der.

''På en måte kan jeg forstå at det ikke er helt ok. Når man har fått barn så er man sammen med dem på nyttårsaften.''

Skal si du har fastlåste meninger. Har du barn selv?

Skrevet

''På en måte kan jeg forstå at det ikke er helt ok. Når man har fått barn så er man sammen med dem på nyttårsaften.''

Skal si du har fastlåste meninger. Har du barn selv?

Nei, men det er ikke det samme som at jeg ikke kan sette meg inn i hvordan et barn har det.

Skrevet

Barnevakt på nyttårsaften må jo bare være helt flott! Nyt det, og kos dere sammen inn i det nye året. Så får dere se ungene dagen etter.

Jeg sender ungene i barnehagen hele jula selv om vi har fri. De syns det er toppers i barenhagen, og syns dagene uten barnehage kan bli lange og kjedelige. De får fri i morgen, da. Da skal vi bake pepperkaker. I dag har jeg og mannen tatt en skikkelig storhandel til jul, noe som ville gått dårlig med to utålmodige unger oppi vogna. De klarer en 10-minutters handletur, men når vi soser rundt på rimi i 30 minutter blir det litt lenge. Så har vi tatt julevasken. Eller halvveis, iallfall. Det går ikke an det, med ungene rundt bena.

Neste uke når de skal dit mandag og tirsdag håper jeg å få rydda og vaska enda litt mer.

Hadde semesterets siste eksamen på torsdag, så her har huset blitt vanskjøttet de siste månedene. At jeg sender ungene i barnehagen noen dager for å fikse hjemme har jeg ikke veldig dårlig samvittighet for (men jeg føler jo tydeligvis for å forsvare det, da...hehe).

''Jeg sender ungene i barnehagen hele jula selv om vi har fri. De syns det er toppers i barenhagen, og syns dagene uten barnehage kan bli lange og kjedelige''

Er det mer enn et par, tre unger i barnehagen i romjula altså? Det er det ikke i vår barnehage selv om det er en relativt stor en. Her har man ungene hjemme når det er ferier. Det hadde blitt ensomt for stakkaren hvis jeg skulle sendt ham dit, gitt.

Skrevet

Nei, men det er ikke det samme som at jeg ikke kan sette meg inn i hvordan et barn har det.

Det samme som du sier kan man si om enhver lørdagskveld - du mener kanskje at man overhodet ikke bør ha barnevakt?

Barn lider neppe av å være sammen med besteforeldrene nyttårsaften - snarere tvert i mot.

Skrevet

Jeg synes det er helt normalt å ha barnevakt for å gå på fest til venner nyttårsaften.

Denne dagen er ikke noen spesiell "barnas dag" etter min mening. Ville derimot skjønt at folk reagerte om dere bortplasserte barna en 17.mai for å gå på voksenfest, for å si det sånn.

Skrevet

Jeg har ikke hatt barnevakt for eget barn på nyttårsaften selv, men dersom man ønsker det, synes jeg det er himmelvid forskjell på små barn som legger seg før midnatt og dem som skal være våkne. Og dessuten synes jeg det er himmelvid forskjell på at barna passes av besteforeldrene enn om de hadde blitt passet av en "innleid barnepike".

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at dere leverer dem til besteforeldrene og koser dere på fest.

Ungene er såpass små at de ikke vet hva nyttårsaften er. Sannsynligvis sovner de lenge før rakettene skal opp likevel. Og om besteforeldrene ikke har andre planer, så kan det bli en hyggelig kveld for dem alle.

Foreldre har også behov for å være voksne, kjærester og sosiale... ikke bare foreldre.

Og det er mye bedre at dere velger å sette dem bort, fremfor å ta festen hjemme eller ta dem med på fest.

''Og det er mye bedre at dere velger å sette dem bort, fremfor å ta festen hjemme eller ta dem med på fest.''

Hvorfor det?

Det kommer da helt an på type fest! Vi har hatt nyttårsselskap hjemme med sovende barn, og vi har tatt han med bort til venner og lagt han ned før selskapet har begynt. Jeg kan ikke skjønne hvorfor vi burde ha plassert han bort hos f eks besteforeldre istedet.

Skrevet

Javel. Men jeg ser altså ikke sammenhengen mellom å ha barn i barnehage selv om man er hjemme og det å gå på fest nyttårsaften. For meg er begge deler like OK. Men svogeren din kritiserer deg for det du gjør, og du kritiserer han for det han gjør. Ergo er dere like ille begge to og kritiserer det motparten gjør selv om ingen av delene gir grunn til kritikk.

''Men svogeren din kritiserer deg for det du gjør, og du kritiserer han for det han gjør. Ergo er dere like ille begge to og kritiserer det motparten gjør selv om ingen av delene gir grunn til kritikk.''

Enig:-)

Skrevet

I min omgangskrets er man alltid sammen med ungene sine på Nyttårsaften, iallefall når ungene har nådd en viss alder. Deres barn er såpass små at jeg synes det virker greit, så lenge de selv ønsker å være sammen med besteforeldrene :)

Hos oss hadde det vært utenkelig å feire nyttår uten ungene. Vi samles en hel gjeng, både voksne og barn. For oss er det en virkelig "barnas kveld", samtidig som vi voksne koser oss veldig også :)

Gjest svigermora
Skrevet

Det er da ikke forferdelig i det hele tatt. Jeg trodde det var vanlig. Har sittet barnevakt mange nyttårsaftener jeg. Ikke bry deg om hva noen mennesker sier!

Skrevet

Frem til jeg begynte på ungdomsskolen, var vi alltid bare hjemme på nyttårsaften. Da vi var helt små, la vi oss til vanlig tid, og ble vekket litt før tolv, og vi gikk ut for å se rakettene - etterhvert fikk vi være oppe til litt etter tolv.

Da jeg begynte på ungdomsskolen, ble jeg med på ulike arrangementer med venner, som regel i regi av kirka.

Mannen min var vant til familienyttårsaften, og det har vi fortsatt hvis vi er på hans hjemsted nyttårsaften, dvs svigermor, min kjære, jeg og ungene (det skal vi i år, og det er fire år siden sist, og blir litt rart....)

De siste årene har vi vært sammen 3-4 familier hjemme hos noen, og hatt flott god mat, og ungene har vært oppe så lenge de har villet - og vi har dratt hjem i 2-3 tida. Kjempekoselig :-)

''De siste årene har vi vært sammen 3-4 familier hjemme hos noen, og hatt flott god mat, og ungene har vært oppe så lenge de har villet - og vi har dratt hjem i 2-3 tida. Kjempekoselig :-)''

Samme her. Hvis jeg ikke husker helt feil, var sønnens første "våkennyttårsaften" da han var 4,5 år.

Skrevet

''De siste årene har vi vært sammen 3-4 familier hjemme hos noen, og hatt flott god mat, og ungene har vært oppe så lenge de har villet - og vi har dratt hjem i 2-3 tida. Kjempekoselig :-)''

Slik har vi også feiret nyttårsaften de siste årene.

For meg ville det føles fremmed å feire nyttår med mine foreldre og/eller svigers. Det henger igjen at nyttårsaften skal være litt party, og noe helt annet enn julaften! :-).

''For meg ville det føles fremmed å feire nyttår med mine foreldre og/eller svigers. Det henger igjen at nyttårsaften skal være litt party, og noe helt annet enn julaften! :-).''

Enig:-)

Skrevet

I min omgangskrets er man alltid sammen med ungene sine på Nyttårsaften, iallefall når ungene har nådd en viss alder. Deres barn er såpass små at jeg synes det virker greit, så lenge de selv ønsker å være sammen med besteforeldrene :)

Hos oss hadde det vært utenkelig å feire nyttår uten ungene. Vi samles en hel gjeng, både voksne og barn. For oss er det en virkelig "barnas kveld", samtidig som vi voksne koser oss veldig også :)

Når jeg forhåpentligvis en gang blir bestemor, så vil jeg helst feire nyttårsaften _uten_ å ha ansvar for barn ;-)

Jeg vet at mine foreldre også synes det er godt å slippe ansvar for barnebarna på en slik kveld. De er 60 år gamle og må få lov å feire kvelden som de vil :)

(men skjønner at du har fått veldig postivt klarsignal fra besteforeldrene, og da blir saken en annen ;-))

Skrevet

Vi har alltid tenkt på nyttårsaften som en familiedag, og feiret den med venner. Men da ungene var små, ble de lagt etterhvert dom de var trøtte, men en 3-4 åring fikk vel være oppe til klokka 12 og se rakettene, tror jeg da.

Jeg synes dere skal gå på fest og kose dere - ungene kommer helt sikekrt til å ha det fint med besteforeldrene! Og så kan dere kose dere sammen som failie i romjula :-)

Samme som hos oss det. Ungene våre hadde fått traumer om de ikke skulle vært sammen med oss på nyttårsaften ;-) Det er festkveld for hele familien, gjerne med tanter, onkler, besteforeldre og søskenbarn :)

Skrevet

Ok, vi gjør heller praktiske ting hver for oss, vi :-).

Det gjør vi også, men jeg leste en artikkel for en stund siden som sa at det ofte var bedre for parforholdet at man gjorde ting sammen, selv om det tok lenger tid.... ja ja...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...