Gjest togli Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Javel. Men jeg ser altså ikke sammenhengen mellom å ha barn i barnehage selv om man er hjemme og det å gå på fest nyttårsaften. For meg er begge deler like OK. Men svogeren din kritiserer deg for det du gjør, og du kritiserer han for det han gjør. Ergo er dere like ille begge to og kritiserer det motparten gjør selv om ingen av delene gir grunn til kritikk. Må si meg enig i det 0 Siter
morsan Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Når jeg forhåpentligvis en gang blir bestemor, så vil jeg helst feire nyttårsaften _uten_ å ha ansvar for barn ;-) Jeg vet at mine foreldre også synes det er godt å slippe ansvar for barnebarna på en slik kveld. De er 60 år gamle og må få lov å feire kvelden som de vil (men skjønner at du har fått veldig postivt klarsignal fra besteforeldrene, og da blir saken en annen ;-)) Enig med alle tre avsnitt.-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Saken er jo at han bruker argumentet "familiehøytid" mens han selv sender barna i bhg i jula. Fireåringen min vil helst være i barnehagen i jula. Er jo mye morsommere det enn å bare være hjemme (hun skal ikke i barnehagen altså ;-)) Nyttårsaften hadde hun garantert nekta å være i barnehagen ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Jeg synes det mest tvilsomme med hele opplegget er at du "får signaler" fra noen i familien som ikke er involvert, om at dere gjør noe som ikke er OK. Det er ikke de som skal være barnevakter, det er ikke sånn at de skulle vært sammen med barnevaktene, og det er heller ikke sånn at de aldri kan få barnevakt fordi dere bruker dem hele tiden. Da skjønner jeg ikke hva de skal blande seg inn for. Det har vel hendt at jeg har tenkt tanker av typen "det ville ikke jeg / vi gjort") om et eller annet søsteren min m/fam. har valgt å gjøre, men det kunne ikke falle meg inn å "gi signaler" til henne om det, så lenge det ikke involverer meg og mine. Jeg synes det er helt greit å ha barnevakt på nyttårsaften hvis både barna og barnevaktene synes det er greit. Jeg synes også det er helt greit å ha ungene i barnehagen på dager man selv skal ha fri, hvis ungene liker seg der og / eller det er nødvendig for å få unna noe. ''Det har vel hendt at jeg har tenkt tanker av typen "det ville ikke jeg / vi gjort") om et eller annet søsteren min m/fam. har valgt å gjøre, men det kunne ikke falle meg inn å "gi signaler" til henne om det, så lenge det ikke involverer meg og mine. Jeg synes det er helt greit å ha barnevakt på nyttårsaften hvis både barna og barnevaktene synes det er greit. Jeg synes også det er helt greit å ha ungene i barnehagen på dager man selv skal ha fri, hvis ungene liker seg der og / eller det er nødvendig for å få unna noe.'' Enig 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Drit i "velmenende" familie, som ikke overholder det de sier selv! Ingenting er mer verdifullt enn at unger og besteforeldre for kvalitetstid sammen! Jul er for barna og nyttårsaften for voksne;) Sånn er det faktisk ikke for alle. Hos oss er julekvelden en familiekveld og nyttårsaften feires sammen med familie og/eller venner (med barna). Jeg sier ikke at dette er den eneste rette måten å gjøre det på, men at folk har ulike forventninger til hva som skal skje. Alle jeg kjenner feirer nyttårsaften sammen med barna sine (i noen tilfeller ikke når de har svært små barn). 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 ''Og det er mye bedre at dere velger å sette dem bort, fremfor å ta festen hjemme eller ta dem med på fest.'' Hvorfor det? Det kommer da helt an på type fest! Vi har hatt nyttårsselskap hjemme med sovende barn, og vi har tatt han med bort til venner og lagt han ned før selskapet har begynt. Jeg kan ikke skjønne hvorfor vi burde ha plassert han bort hos f eks besteforeldre istedet. Omtrent som hos oss det... Ungene leker sammen (evt sover) og vi voksne fester (man _kan_ faktisk feste uten å innta store mengder alkohol ;-)) Selv drikker jeg kanskje et glass vin i løpet av kvelden og vi drar bevisst ikke på nyttårsfester til venner vi vet drikker mer enn godt er når barna er tilstede.... 0 Siter
morsan Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Omtrent som hos oss det... Ungene leker sammen (evt sover) og vi voksne fester (man _kan_ faktisk feste uten å innta store mengder alkohol ;-)) Selv drikker jeg kanskje et glass vin i løpet av kvelden og vi drar bevisst ikke på nyttårsfester til venner vi vet drikker mer enn godt er når barna er tilstede.... Ja, det beste er å feire nyttårsaften med noen som 'passer' både for oss voksne og for barnet:-) Han skal jo være våken i mamnge timer, så da er det viktig at det er andre barn i passende alder der:-) 0 Siter
Faure Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Det samme som du sier kan man si om enhver lørdagskveld - du mener kanskje at man overhodet ikke bør ha barnevakt? Barn lider neppe av å være sammen med besteforeldrene nyttårsaften - snarere tvert i mot. Nyttårsaften er ikke som enhver lørdagskveld mener nå jeg. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Når folk kritiserer en for noe, tenker man jo sitt hvis de gjør noe i samme sjangeren selv...? Det er ikke sikkert man helt ser sammenhengen mellom disse to. I alle fall gjør ikke jeg helt det. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Saken er jo at han bruker argumentet "familiehøytid" mens han selv sender barna i bhg i jula. Nå vet ikke jeg hvordan det er med svogeren din, men mange må faktisk _jobbe_ i romjula. Eller en del folk bruker hverdagene de har fri i mellomjula til å gjøre ting de ikke har fått unnagjort tidligere og som bør gjøres. Noen trenger dagene for seg selv for å ta seg inn igjen. Atter andre har unger som trives så godt i barnehagen at de sendes av gårde av den grunn. Det er mange forskjellige årsaker til at man sender ungene sine i barnehage i romjula, og hverken slekt eller andre har noe med hvilken grunn man bruker. Dette er noe helt annet enn å få seg barnefri for å gå på fest. Og helt ærlig så ser jeg altså ikke noe i veien med noen av dem. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Når jeg forhåpentligvis en gang blir bestemor, så vil jeg helst feire nyttårsaften _uten_ å ha ansvar for barn ;-) Jeg vet at mine foreldre også synes det er godt å slippe ansvar for barnebarna på en slik kveld. De er 60 år gamle og må få lov å feire kvelden som de vil (men skjønner at du har fått veldig postivt klarsignal fra besteforeldrene, og da blir saken en annen ;-)) Jeg tenker nok som deg når det gjelder nyttårsaften og hvordan den skal feires. Men fra det og til å kritisere andre fordi de velger annerledes er det ganske langt i min verden. Men om man kritiserer andre for å kritisere bør man i det minste avstå fra å gjøre det samme selv. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Jeg synes det mest tvilsomme med hele opplegget er at du "får signaler" fra noen i familien som ikke er involvert, om at dere gjør noe som ikke er OK. Det er ikke de som skal være barnevakter, det er ikke sånn at de skulle vært sammen med barnevaktene, og det er heller ikke sånn at de aldri kan få barnevakt fordi dere bruker dem hele tiden. Da skjønner jeg ikke hva de skal blande seg inn for. Det har vel hendt at jeg har tenkt tanker av typen "det ville ikke jeg / vi gjort") om et eller annet søsteren min m/fam. har valgt å gjøre, men det kunne ikke falle meg inn å "gi signaler" til henne om det, så lenge det ikke involverer meg og mine. Jeg synes det er helt greit å ha barnevakt på nyttårsaften hvis både barna og barnevaktene synes det er greit. Jeg synes også det er helt greit å ha ungene i barnehagen på dager man selv skal ha fri, hvis ungene liker seg der og / eller det er nødvendig for å få unna noe. Sier som morsan: Enig med deg! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Ja, det beste er å feire nyttårsaften med noen som 'passer' både for oss voksne og for barnet:-) Han skal jo være våken i mamnge timer, så da er det viktig at det er andre barn i passende alder der:-) Sant det. Ingen fare hos oss. Det blir ti barn mellom 2 og 11 år på vår fest ;-) (Jeg er glad de vi skal besøke har to stuer ;-)) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Jeg tenker nok som deg når det gjelder nyttårsaften og hvordan den skal feires. Men fra det og til å kritisere andre fordi de velger annerledes er det ganske langt i min verden. Men om man kritiserer andre for å kritisere bør man i det minste avstå fra å gjøre det samme selv. Enig i det! 0 Siter
morsan Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Sant det. Ingen fare hos oss. Det blir ti barn mellom 2 og 11 år på vår fest ;-) (Jeg er glad de vi skal besøke har to stuer ;-)) I år blir vi 6 voksne + 6 barn, og alle barna er søskenbarn i alderen 8-15:-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 I år blir vi 6 voksne + 6 barn, og alle barna er søskenbarn i alderen 8-15:-) Nesten som hos oss Vi blir 8-10 voksne (Jeg og mine to søstre med menn, mamma (pappa er på jobb i Nordsjøen :-(), en enslig venninne av søsteren min og muligens et nabopar. I tillegg blir det da hele ungeskokken (åtte av dem er søskenbarn og resten er venners barn). Denne festen har blitt fast tradisjon og ungene gleder seg like mye som oss voksne:) Vi pleier å si vi skal på gallafest, så ungene kler seg i sine lekreste kreasjoner ;-) Et år spilte ungene teater (Gullhår og de tre bjørnene) og onkel tok opptak på video. Dødsmoro å se opptaket på nytt hver nyttårsaften. Vi ler så vi griner hver gang )) 0 Siter
adelie Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Har ikke orket å lese tråden, men kan du ikke se på det som at de skal feire nyttårsaften hos besteforeldrene? Det må da være ok når de er i den alderen. Enig i at barna bør ha fri i romjula, ja. 0 Siter
Åsemor Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 ''Jeg sender ungene i barnehagen hele jula selv om vi har fri. De syns det er toppers i barenhagen, og syns dagene uten barnehage kan bli lange og kjedelige'' Er det mer enn et par, tre unger i barnehagen i romjula altså? Det er det ikke i vår barnehage selv om det er en relativt stor en. Her har man ungene hjemme når det er ferier. Det hadde blitt ensomt for stakkaren hvis jeg skulle sendt ham dit, gitt. Ja, i dag var de samlet 2 av avdelingene (de er 3), og de var vel en 10 stk tilsammen da jeg hentet i tre-tida. I morgen har vi tatt de fri, men de skal tilbake mandag og tirsdag neste uke. Jeg skulle ønske jeg hadde energi til å lage en koselig romjul for begge ungene hver dag, men det har jeg dessverre ikke. 0 Siter
laban Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Nyttårsaften er ikke som enhver lørdagskveld mener nå jeg. 2-3-åringer ser ikke på kalenderen, er som regel ikke oppe til midnatt og husker ikke hva de gjorde forrige nyttårsaften. Hvor i all verden er problemet med at er sammen med besteforeldrene sine på nyttårsaften? 0 Siter
laban Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Det gjør vi også, men jeg leste en artikkel for en stund siden som sa at det ofte var bedre for parforholdet at man gjorde ting sammen, selv om det tok lenger tid.... ja ja... Haha, jeg vet om enkelte praktiske ting som det hadde vært omtrent dødelig for parforholdt vårt å forsøke å gjøre sammen... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.