hidi, the scorpion Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Noen som vet om man får bot om man kjører på sommerdekk nå? Det er helt bart ute og rundt 6 grader, så det finnes ikke glatt. 0 Siter
Faure Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Det er slike som du som skaper ulykker. Hva helper det om møtende biler er godt skodd når det kommer tullinger som deg på sommerdekk vinterstid. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Skrevet 22. desember 2008 Det er slike som du som skaper ulykker. Hva helper det om møtende biler er godt skodd når det kommer tullinger som deg på sommerdekk vinterstid. Spar deg. Jeg har ikke kjørt en meter. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Tja.. Hvis det fortsatt er 6 grader pluss ved en evt. kontroll, og ikke glatt,- og ingenting skjer - så burde man jo ikke få bot? Men det er kanskje opptil politiets dagsform om man ville fått det? Det er jo litt ulne definisjoner,- "...etter forholdene..." 0 Siter
Faure Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Spar deg. Jeg har ikke kjørt en meter. Bare tøyset. Man skal sko seg etter forholdene. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Det er først når det evt skjer en ulykke at det kan dokumenteres at du ikke var skodd etter forholdene. Så lenge det er sommerføre, så er sommerdekk ok. 0 Siter
Gjest Ikke ta sjansen Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Tja...si det, men la deg ikke lure av temperaturen. Jeg ble skikkelig overrasket i dag. Temperaturmåleren viste 8 grader da jeg var ute og kjørte, og stedvis var det kjempeglatt. Glatt å gå på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret var det også. Hvorfor, vet jeg ikke, for det var jo flere varmegrader. Kanskje det har vært kjempekalt i natt.. 0 Siter
Gjest Kjører med pigger Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Det kan du nok få ja. Men ikke la deg lurer av varmegradene. Vi kjørte en del i går og i hele går var det varmegrader hos oss, også på efta, kveld. Men fy å glatt det var. Selv med gode piggdekke så slapp bilen svært ofte. Det er noen ganger det er "underkjøling" og da hjelper det ikke om det er varmegrader "oppe" Hvis du skulle være i en ulykke så vil du få en kjempesmell, fordi du kjører med sommerdekk. Så det kan jo gå bra, men sum summarum, så tror jeg ikke jeg hadde tort å ta sjangsen. 0 Siter
morsan Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Jeg er enig med bikku når det gjelder spm om evt bot. Men som andre har påpekt må du ikke la deg lure! Det kan være glatt likevel pga kalde netter og skyggefulle steder der frostlaget fra natta ikke har tint bort. 0 Siter
morsan Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 ...legger til: Det viktigste er jo ikke å unngå _bot_, men å unngå ulykke, så bedre føre var enn etter ...dau... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 ...legger til: Det viktigste er jo ikke å unngå _bot_, men å unngå ulykke, så bedre føre var enn etter ...dau... Amen! 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Skrevet 22. desember 2008 Tja.. Hvis det fortsatt er 6 grader pluss ved en evt. kontroll, og ikke glatt,- og ingenting skjer - så burde man jo ikke få bot? Men det er kanskje opptil politiets dagsform om man ville fått det? Det er jo litt ulne definisjoner,- "...etter forholdene..." Jeg lot min bil stå og lånte en bil, men det fantes ikke glatt;) Takk for kjapt svar;)) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Skrevet 22. desember 2008 Det er først når det evt skjer en ulykke at det kan dokumenteres at du ikke var skodd etter forholdene. Så lenge det er sommerføre, så er sommerdekk ok. Lot bilen stå og lånte en bil, men det var virkelig sommerføre... 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Skrevet 22. desember 2008 Tja...si det, men la deg ikke lure av temperaturen. Jeg ble skikkelig overrasket i dag. Temperaturmåleren viste 8 grader da jeg var ute og kjørte, og stedvis var det kjempeglatt. Glatt å gå på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret var det også. Hvorfor, vet jeg ikke, for det var jo flere varmegrader. Kanskje det har vært kjempekalt i natt.. Jeg lånte en bil og det fantes ingen glatte steder på veien, for underkjøling så må veibanen være våt.... Og her er det rene sommerføret;)) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Skrevet 22. desember 2008 Det kan du nok få ja. Men ikke la deg lurer av varmegradene. Vi kjørte en del i går og i hele går var det varmegrader hos oss, også på efta, kveld. Men fy å glatt det var. Selv med gode piggdekke så slapp bilen svært ofte. Det er noen ganger det er "underkjøling" og da hjelper det ikke om det er varmegrader "oppe" Hvis du skulle være i en ulykke så vil du få en kjempesmell, fordi du kjører med sommerdekk. Så det kan jo gå bra, men sum summarum, så tror jeg ikke jeg hadde tort å ta sjangsen. Lånte en bil, men det var ikke glatt en plass, for underkjøling må veibanen være våt først, her var det sommerføre;))) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Skrevet 22. desember 2008 Jeg er enig med bikku når det gjelder spm om evt bot. Men som andre har påpekt må du ikke la deg lure! Det kan være glatt likevel pga kalde netter og skyggefulle steder der frostlaget fra natta ikke har tint bort. Har stor respekt for glatte veier og tar aldri sjanser! Lånte en bil idag og det var sommerføre hele veien;) Veiene er knusktørre og da kan de ikke bli underkjølt... 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Nei du får ikkje automatisk bot om du kjører med sommerdekk, så lenge dekka er tilpassa føret så kan du kjøre med sommerdekk hele året. Men du kan _ikkje_ kjøre med pikkdekk i preioden 1 april til 1 novemnber el.l. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.