Gå til innhold

Sommerdekk

hidi, the scorpion

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Noen som vet om man får bot om man kjører på sommerdekk nå? Det er helt bart ute og rundt 6 grader, så det finnes ikke glatt.

Skrevet

Det er slike som du som skaper ulykker. Hva helper det om møtende biler er godt skodd når det kommer tullinger som deg på sommerdekk vinterstid.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er slike som du som skaper ulykker. Hva helper det om møtende biler er godt skodd når det kommer tullinger som deg på sommerdekk vinterstid.

Spar deg. Jeg har ikke kjørt en meter.

Skrevet

Tja.. Hvis det fortsatt er 6 grader pluss ved en evt. kontroll, og ikke glatt,- og ingenting skjer - så burde man jo ikke få bot?

Men det er kanskje opptil politiets dagsform om man ville fått det? Det er jo litt ulne definisjoner,- "...etter forholdene..."

Skrevet

Spar deg. Jeg har ikke kjørt en meter.

Bare tøyset. Man skal sko seg etter forholdene.

Skrevet

Det er først når det evt skjer en ulykke at det kan dokumenteres at du ikke var skodd etter forholdene. Så lenge det er sommerføre, så er sommerdekk ok.

Gjest Ikke ta sjansen
Skrevet

Tja...si det, men la deg ikke lure av temperaturen.

Jeg ble skikkelig overrasket i dag. Temperaturmåleren viste 8 grader da jeg var ute og kjørte, og stedvis var det kjempeglatt.

Glatt å gå på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret var det også.

Hvorfor, vet jeg ikke, for det var jo flere varmegrader. Kanskje det har vært kjempekalt i natt..

Gjest Kjører med pigger
Skrevet

Det kan du nok få ja.

Men ikke la deg lurer av varmegradene.

Vi kjørte en del i går og i hele går var det varmegrader hos oss, også på efta, kveld. Men fy å glatt det var. Selv med gode piggdekke så slapp bilen svært ofte.

Det er noen ganger det er "underkjøling" og da hjelper det ikke om det er varmegrader "oppe"

Hvis du skulle være i en ulykke så vil du få en kjempesmell, fordi du kjører med sommerdekk.

Så det kan jo gå bra, men sum summarum, så tror jeg ikke jeg hadde tort å ta sjangsen.

Skrevet

Jeg er enig med bikku når det gjelder spm om evt bot.

Men som andre har påpekt må du ikke la deg lure! Det kan være glatt likevel pga kalde netter og skyggefulle steder der frostlaget fra natta ikke har tint bort.

Skrevet

...legger til:

Det viktigste er jo ikke å unngå _bot_, men å unngå ulykke, så bedre føre var enn etter ...dau...

Skrevet

...legger til:

Det viktigste er jo ikke å unngå _bot_, men å unngå ulykke, så bedre føre var enn etter ...dau...

Amen!

hidi, the scorpion
Skrevet

Tja.. Hvis det fortsatt er 6 grader pluss ved en evt. kontroll, og ikke glatt,- og ingenting skjer - så burde man jo ikke få bot?

Men det er kanskje opptil politiets dagsform om man ville fått det? Det er jo litt ulne definisjoner,- "...etter forholdene..."

Jeg lot min bil stå og lånte en bil, men det fantes ikke glatt;) Takk for kjapt svar;))

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er først når det evt skjer en ulykke at det kan dokumenteres at du ikke var skodd etter forholdene. Så lenge det er sommerføre, så er sommerdekk ok.

Lot bilen stå og lånte en bil, men det var virkelig sommerføre...;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Tja...si det, men la deg ikke lure av temperaturen.

Jeg ble skikkelig overrasket i dag. Temperaturmåleren viste 8 grader da jeg var ute og kjørte, og stedvis var det kjempeglatt.

Glatt å gå på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret var det også.

Hvorfor, vet jeg ikke, for det var jo flere varmegrader. Kanskje det har vært kjempekalt i natt..

Jeg lånte en bil og det fantes ingen glatte steder på veien, for underkjøling så må veibanen være våt.... Og her er det rene sommerføret;))

hidi, the scorpion
Skrevet

Det kan du nok få ja.

Men ikke la deg lurer av varmegradene.

Vi kjørte en del i går og i hele går var det varmegrader hos oss, også på efta, kveld. Men fy å glatt det var. Selv med gode piggdekke så slapp bilen svært ofte.

Det er noen ganger det er "underkjøling" og da hjelper det ikke om det er varmegrader "oppe"

Hvis du skulle være i en ulykke så vil du få en kjempesmell, fordi du kjører med sommerdekk.

Så det kan jo gå bra, men sum summarum, så tror jeg ikke jeg hadde tort å ta sjangsen.

Lånte en bil, men det var ikke glatt en plass, for underkjøling må veibanen være våt først, her var det sommerføre;)))

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er enig med bikku når det gjelder spm om evt bot.

Men som andre har påpekt må du ikke la deg lure! Det kan være glatt likevel pga kalde netter og skyggefulle steder der frostlaget fra natta ikke har tint bort.

Har stor respekt for glatte veier og tar aldri sjanser! Lånte en bil idag og det var sommerføre hele veien;) Veiene er knusktørre og da kan de ikke bli underkjølt...;)

Skrevet

Nei du får ikkje automatisk bot om du kjører med sommerdekk, så lenge dekka er tilpassa føret så kan du kjøre med sommerdekk hele året.

Men du kan _ikkje_ kjøre med pikkdekk i preioden 1 april til 1 novemnber el.l.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...