Gå til innhold

jeg har mistet stemmen!


Gjest Stemmeløs

Anbefalte innlegg

Gjest Stemmeløs

Har vært forkjølet over lengre tid og etter en fuktig fest på lørdag toppet det seg. I løpet av natten og gårsdagen utviklet jeg en svært hes stemme. Tenkte det ville gå over til i dag, men der tok jeg feil. I dag da jeg stod opp, oppdager jeg at jeg har mistet stemmen helt og klarer bare såvidt å presse ut et par hese lyder. Nå er jeg jo selvfølgelig litt bekymret over at jeg må gå rundt sånn lenge.

Noen som har erfaring på området og vet hvor lenge jeg kan risikere å gå sånn uten stemme? Noen gode råd for å bli kvitt det fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å vente til det går over. Det samme skjer med meg en gang i året, og gjerne rundt tida der vi har julekonserter med koret. :(

Etter tre-fire dager pleier det å være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemmeløs

Det er bare å vente til det går over. Det samme skjer med meg en gang i året, og gjerne rundt tida der vi har julekonserter med koret. :(

Etter tre-fire dager pleier det å være bedre.

Tre-fire dager??? Hjelp, hadde håpet å bli kvitt det til i morgen jeg...Er det virkelig ingenting jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også stemmeløs for tiden...

Tre-fire dager??? Hjelp, hadde håpet å bli kvitt det til i morgen jeg...Er det virkelig ingenting jeg kan gjøre?

Og da kan jeg være litt slem å fortelle deg at min stemme har vært borte i tre uker nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å miste stemmen, og ei logoped-venninne har lært meg opp til å puste med rør i vannflaske...

Jeg har et mykt plastrør som er ca 1 cm luftåpning, ca 30 cm langt. Fyller lunkent vann i ei str brusflaske, stikker ene enden av røret nedi, og andre enden i munnen. Lager så forskjellige lyder ned i vannet, noen lange, jevne, og noen korte i serier. Uten å presse stemmen så hardt. Det høres og ser rimelig lite klokt ut. Men det hjelper. Og det er visstnok slike øvelser mange skuespillere gjør om de er plaget med stemmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre-fire dager??? Hjelp, hadde håpet å bli kvitt det til i morgen jeg...Er det virkelig ingenting jeg kan gjøre?

Snakke minst mulig, og for guds skyld ikke synge, er de to tingene jeg prøver å gjøre. Aner ikke om det funker, dah. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Pass på at du ikke anstrenger stemmen på noen måte, ikke gjør mer enn å hviske, og helst ikke det heller.

Beklager å si det, men når jeg mister stemmen, er den gjerne borte over en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Snakke minst mulig, og for guds skyld ikke synge, er de to tingene jeg prøver å gjøre. Aner ikke om det funker, dah. ;)

Prøver du å gjøre de eller unngå de?

Å hvile stemmebåndet er den eneste lindring og for å få stemmen tilbake fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slimdannelse, kan det gå litt fortere med Tuxi (du får småflasker uten resept på apoteket).

Ellers er det bare å ta tiden til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å gjøre de eller unngå de?

Å hvile stemmebåndet er den eneste lindring og for å få stemmen tilbake fortere.

Som jeg sa: Jeg prøver å verken snakke eller synge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stemmeløs

Pass på at du ikke anstrenger stemmen på noen måte, ikke gjør mer enn å hviske, og helst ikke det heller.

Beklager å si det, men når jeg mister stemmen, er den gjerne borte over en uke.

Uff, ja jeg sliter like mye fortsatt...og akkurat NÅ når vi går inn i julehøytiden:-( Jeg kan jo nesten ikke å omgås folk pga stemmen...

Hva har du gjort ift å omgå folk når du har slik stemme? Hvisker du? Og hva med jobben? De fleste arbeid krever jo en stor del muntlig kommunikasjon. Manglende stemme er vel sånn sett kanskje god nok grunn til å sykemelde seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemmeløs

Og da kan jeg være litt slem å fortelle deg at min stemme har vært borte i tre uker nå...

Uff, ja jeg sliter like mye fortsatt...

Hva har du gjort ift å omgå folk når du har slik stemme? Hvisker du? Og hva med jobben der det som regel kreves mye muntlig kommunikasjon. Sykemelderdu deg?

Jeg jobber som sykepleier, og ser ikke for meg hvordan jeg skal kunne behandle engstelige, tunghørte, gjerne demente pasienter, uten å kunne snakke til dem. Berolige, veilede, informere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærer tidvis uten stemme

Jeg bruker også å miste stemmen (får gjerne virus på stemmebåndene). Det er ekkelt. Er lærer, og belaster stemmen max - og ut kommer det en liiiiten, tynn lyd.

Tror mye av det kommer av at jeg belaster stemmen helt feil når jeg er forkjøla - for snakke, det skal jeg! :--) Men det straffer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare ønske deg god bedring.

Se det positive i det - du slipper å være den som må lese alle pakkelappene i morgen kanskje :-)

God jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Uff, ja jeg sliter like mye fortsatt...og akkurat NÅ når vi går inn i julehøytiden:-( Jeg kan jo nesten ikke å omgås folk pga stemmen...

Hva har du gjort ift å omgå folk når du har slik stemme? Hvisker du? Og hva med jobben? De fleste arbeid krever jo en stor del muntlig kommunikasjon. Manglende stemme er vel sånn sett kanskje god nok grunn til å sykemelde seg?

Det kommer nok helt an på hva slags jobb du har. Er du telefonselger eller kundebehandler, må du sykemelde deg.

Selv så går jeg på jobb (har en IT-jobb), men sørger for at andre tar telefonen fra kunder. Kollegaer kommuniserer jeg med via msn eller til nød hvisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemmeløs

Det kommer nok helt an på hva slags jobb du har. Er du telefonselger eller kundebehandler, må du sykemelde deg.

Selv så går jeg på jobb (har en IT-jobb), men sørger for at andre tar telefonen fra kunder. Kollegaer kommuniserer jeg med via msn eller til nød hvisking.

Jobber som nattsykepleier. Er alene om 23 pasienter. Flere sliter med mye angst og har ofte mange spørsmål i løpet av natten. Mange av disse engstelige pasientene er i tillegg svært tunghørte og noen er demente..

Skal på nattevakt i morgen, men synes egentlig selv det er litt uforsvarlig. Jeg har ihvertfall sendt en sms til avdelingen og forklart situasjonen. Har videre bedt dem om å vurdere saken og at de i det minste informerer og forbereder pasientene om at de vil få en "stum sykepleier" denne natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jobber som nattsykepleier. Er alene om 23 pasienter. Flere sliter med mye angst og har ofte mange spørsmål i løpet av natten. Mange av disse engstelige pasientene er i tillegg svært tunghørte og noen er demente..

Skal på nattevakt i morgen, men synes egentlig selv det er litt uforsvarlig. Jeg har ihvertfall sendt en sms til avdelingen og forklart situasjonen. Har videre bedt dem om å vurdere saken og at de i det minste informerer og forbereder pasientene om at de vil få en "stum sykepleier" denne natten.

Det virker absolutt som om du bør ha stemme for den jobben der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...