Gjest Aimabel Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Jeg lurer på hva dere andre gjør når dere plutselig får gave fra noen dere ikke har avtalt å bytte med. Jeg synes det er greit å avtale på forhånd, det er så vanskelig å ta imot gave når jeg ikke har noe å gi tilbake. Jeg kan rase ut å kjøpe et eller annet, men i utgangspunktet synes jeg at jeg har nok med å kjøpe gaver til de jeg har avtalt med. En annen ting jeg også lurer på er om det er vanlig å avtale hvor mye man skal kjøpe for? Eller er det sånn at det er opp til hver enkelt og at folk ikke tenker på om de har gitt dyrere enn de får osv. Jeg får så dårlig samvittighet hvis jeg får noe som er dyrere enn det jeg har gitt. Jeg har ikke hatt råd til å kjøpe så dyre gaver i år, jeg har også ganske mange å kjøpe til. Litt sent å tenke på alt dette nå da, men.. Jeg kan jo ta til meg litt skikk og bruk som jeg kan få bruk for til neste jul ;-) 0 Siter
Gjest ikke gi for å gi igjen Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Jeg synes det blir litt for dumt å avtale julegaver. Vi har gitt til noen i år og har ikke fått noe igjen. Jeg er bare glad for at vi ikke fikk igjen for vi ville jo bare overraske, ikke for å få igjen. Da blir jo gleden med det borte. 0 Siter
ærlig jente Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Jeg er enig i at man gir fordi man har lyst til det selv, fordi man ønsker å glede noen. Derfor synes jeg ikke du skal stresse med å løpe ut nå like før jul for å handle til de du fikk fra. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Jeg er enig i at man gir fordi man har lyst til det selv, fordi man ønsker å glede noen. Derfor synes jeg ikke du skal stresse med å løpe ut nå like før jul for å handle til de du fikk fra. Føler at jeg skylder folk noe. Men jeg skal ikke tenke sånn da mener du? Er det greit at jeg ikke har lyst til å gi til alle? (jeg høres sikkert julegretten ut, er ikke det, gaver er koselig det, men jeg er i fare for å bli julegretten om jeg må handle altfor mange av dem) 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Jeg synes det blir litt for dumt å avtale julegaver. Vi har gitt til noen i år og har ikke fått noe igjen. Jeg er bare glad for at vi ikke fikk igjen for vi ville jo bare overraske, ikke for å få igjen. Da blir jo gleden med det borte. Okei, så jeg skal bare slappe av. Blir bare så stressa av å føle at jeg skylder andre noe. Jeg driver absolutt ikke med noe regnestykke når jeg gir selv altså, bare for å ha sagt det. Men jeg synes det er lettere å være den som gir enn å være den som får :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Jeg hadde fri fra jobb i går og da jeg kom på jobb i dag lå det to julegaver og ventet på meg! Jeg har ikke laget/ordnet med gaver til noen på jobben i år så jeg ble litt flau. Men sånn er det - jeg begynte ikke å styre med noe nå nei. 0 Siter
Gjest klaymen Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Skjønner hva du mener, jeg tenker litt sånn selv. Men nå er jeg blitt så "gammel" at jeg klarer å være avslappet i forhold til det å få uventede gaver. Men vi fikk en i dag fra en relativt nær venn som vi aldri har gitt eller fått gaver fra før, så der får vi ta det igjen en gang på nyåret, med en hilsen når vi kommer på besøk eller noe. Og så var det en i klassen til guttungen som plutselig dukket opp med gave, (vi har egentlig ikke begynt med vennegaver ennå...)..... Litt usikker på den også, men jeg håper jo foreldrene har forberedt ham på at det ikke er sikkert han får noen igjen sånn på sparket.... Hyggelig med gaver! Men disse vennegavene... hadde jeg håpet skulle vente til de kommer på det og kan kjøpe og avtale selv, så jeg ikke må tenke på alle som _kanskje_ kan dukke opp på døra rett før jul ;-) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Jeg har alltid noen konfektesker ferdig pakket inn og med merkelapp uten tekst - sånn i fall jeg har glemt noen. Vi har ikke avtaler med noen, det går på sedvane. Av og til dukker det dog opp noen som vi ikke har kjøpt spesielt til, da kan disse konfekteskene være redningen. Og av og til har vi fått mye hjelp av noen gjennom året, enten i form av barnevakt eller skyss til jobb eller håndtverkertjenester, da kjøper jeg gjerne julegave om de ikke vil ha betaling. Og da er jo poenget å IKKE få noe tilbake. :-) 0 Siter
org Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Ja, du, i morgen formiddag må jeg en kjempesnar tur ut og handle. For plutselig var det ei som hadde ordna med gave til meg... Vel, håper hun liker konfekt. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.