Gå til innhold

Å dele seg i biter i jula

Gjest Nissemor som rister på hodet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så rart, rundt julaften så er det masse med diskusjoner og sårede miner, dårlig samvittighet og himmel vet hva, fordi det faktisk ikke er så lett å dele seg i biter.

Hvorfor i all verden er folk så opptatt av å ha alle rundt seg akkurat den 24?

Hadde ei venninde hos meg på kaffe i går og hun slet med at datteren med familien sin skulle til svigerfamilien i år. Og at det ofte skjedde til jul. Til og med broren her var altså fornærmet fordi datteren skulle til svigers. Selv skulle min venninde til sin mor og hun hadde forlangt at sønnen skulle være med dit.

Selv har jeg problemer med ei svigemor som vil vi skal dit, og barna mine som vil være hjemme. Svigemor mener at onkelungene vil savne onkel hvis min mann blir hos oss. (disse onkelungene er store og ringer ikke til sin onkel en eneste gang når de er her på besøk ellers i året)

Svigemor er verdens søteste, og hun vi ha oss alle der til jul. Men ellers i året så blir vi bedt på middag til henne kanskje en gang. Og ikke er hun flink til å be oss på kaffe heller. Jeg sier til henne at hun må være så snill å mase på oss fordi vi faktisk jobber fullt og da er det lett å "glemme" å være flink å dra en tur på kaffe. Det er mye koseligere og enklere om hun kan ringe og si at "nå er det vaffel og kaffe på gang"- (vi bor få hundre meter fra hverandre)

Men i jula skal altså alle mene at alle skal møte. Hvordan tror de det går ann egentlig?

Selv har jeg barn med annen mann enn min nåværende, og jeg er vant til å gi fra meg ungen annenhver jul. De julene barna mine skal bort så feirer vi fullt den 23 desember. På julaften da så har jeg vært nisse for andre barn, vært på legevakta med syke tantebarn osv. Men det har vært helt greit for jeg har jo hatt kosen med mine egne kjære unger dagen før.

Så hvorfor i all verden skal folk presse alt inn den 24?

Hvorfor ber ikke folk inn noen som har vansker med å komme den 24 dagen før på en koselig middag?

Hvorfor har ikke folk de som kan den 24 og ber alle på hærlig julelunsj førstedag?

Hvis de ønsker å se gleden i barnas fjes når de pakker opp pakkene fra dem, hvorfor ber de ikke inn på kaffe eller middag rett før julaften og gir dem pakkene da slik at de kan konsentrere seg om akkurat de pakkene og ikke de sammen med et hopetall til?

Hvorfor i all verden er det så himla viktig å få alt presset inn den 24, når det for så mange er så vankelig å få til? Resultatet er jo mengder med skuffede mennesker, mengder med sårede mennesker, mengder med dårlig samvittghet etc på en tid som vi egnetlig skal bruke til kos og glede.

Selv er jeg litt irritert på at jeg må føle meg som svarteper fordi jeg ikke klarer å presse ungene mine til å dra bort på julaften når de så veldig ønsker å feire i fred og ro hjemme. Jula er da primært for barna og ikke de voksne. Eller?

For mitt vedkommende så blir vi hjemme i kveld, fordi jeg velger å høre på mine egne barn. Og så ber jeg hele gjengen på koselig julelunsj i morgen. Det er det beste jeg klarer denne jula.

For min vennindes vedkommende så er både hun, hennes mann og deres sønn vonbråtne i kveld fordi datteren "må velge" å dra med sin mann og barn til svigerfamilien.

Det er jo helt sprøtt at det skal være så mye styr når ting kunne vært løst så mye enklere for mange.

Jeg ønsker derfor en litt ekstra "god jul" til de som får mørke skyer over julaften fordi de er i en slit klemt situasjon. Prøv å nyte julekvelden med de som er rundt dere og skuff vekk de vonde følelsene.

Og til dere som står litt på den "andre siden", tenk dere litt om.

God jul alle sammen :D

Skrevet

Hmmm...

Fikk ikke med meg hele innholdet i meldingen, men...

Det er viktig at vi ser hverandre hele året. Ikke bare julaften. Og ingen skal tvinges til å være et sted eller et annet.

Men da er det viktig at vi selv sier fra. Ønsker man feire hjemme, så gjør man det. Og det kan være lurt å innføre tradisjoner slik som dine barn har. Annen hver jul hos deg eller faren. Om man innfører slike tradisjoner som voksen også, er det mindre grunn til at andre skal mukke når dere ikke kommer.

Så til svigermor di. Det er like viktig at dere ser henne resten av året, som at hun ser dere.

Jeg bor ikke så veldig langt fra den ene søstra mi. Hun kommer hit kun ei eller to ganger i året. Og det er når jeg inviterer henne. Jeg ville satt mye mer pris på om hun kunne droppe inn ei gang i blant på egen hånd. Det blir mye mer formelt når man inviterer. Så der synes jeg det er dere som må skjerpe dere og stikke innom henne. Ikke bare vente på invitasjonen. Et lite hei og en prat på 10 min kan være mye mer verdifull enn kaffe og vafler...

Skrevet

Hmmm...

Fikk ikke med meg hele innholdet i meldingen, men...

Det er viktig at vi ser hverandre hele året. Ikke bare julaften. Og ingen skal tvinges til å være et sted eller et annet.

Men da er det viktig at vi selv sier fra. Ønsker man feire hjemme, så gjør man det. Og det kan være lurt å innføre tradisjoner slik som dine barn har. Annen hver jul hos deg eller faren. Om man innfører slike tradisjoner som voksen også, er det mindre grunn til at andre skal mukke når dere ikke kommer.

Så til svigermor di. Det er like viktig at dere ser henne resten av året, som at hun ser dere.

Jeg bor ikke så veldig langt fra den ene søstra mi. Hun kommer hit kun ei eller to ganger i året. Og det er når jeg inviterer henne. Jeg ville satt mye mer pris på om hun kunne droppe inn ei gang i blant på egen hånd. Det blir mye mer formelt når man inviterer. Så der synes jeg det er dere som må skjerpe dere og stikke innom henne. Ikke bare vente på invitasjonen. Et lite hei og en prat på 10 min kan være mye mer verdifull enn kaffe og vafler...

Det er klart vi stikker innom svigemor ellers i året. Men det er faktisk når vi stikker innom at vi har samvær. Hun kan komme innom meg kanskje en gang eller maks to i løpet av et år, og hun inviterer ikke særlig oftere.

Så jeg føler at det har vært fra vår side at det har vært fulgt opp. Bare så det er sakt så er min mann innom henne et par ganger i uka, plus de gangen hun trenger hjelp til noe.

Det jeg mener er at det ikke er så lett å få alt til å stemme en vanlig stresset hverdagsuke, og at en invitasjon fra henne ville gjøre ting litt lettere i blandt. Og da bør det jo ikke være stostlott, men en kaffekopp, et glass brus og en sjokoladebit eller noe. Som regel så har vi jo spist middag rett etter jobb også.

Hvis det er så koselig at vi alle er der samtidig, hvorfor da ikke be en gang eller to i løpet av året. Jeg er særdeles flink til å hjelpe til også så det er lite ekstra jobb for svigemor selv om vi er der mange.

:)

Skrevet

Det er klart vi stikker innom svigemor ellers i året. Men det er faktisk når vi stikker innom at vi har samvær. Hun kan komme innom meg kanskje en gang eller maks to i løpet av et år, og hun inviterer ikke særlig oftere.

Så jeg føler at det har vært fra vår side at det har vært fulgt opp. Bare så det er sakt så er min mann innom henne et par ganger i uka, plus de gangen hun trenger hjelp til noe.

Det jeg mener er at det ikke er så lett å få alt til å stemme en vanlig stresset hverdagsuke, og at en invitasjon fra henne ville gjøre ting litt lettere i blandt. Og da bør det jo ikke være stostlott, men en kaffekopp, et glass brus og en sjokoladebit eller noe. Som regel så har vi jo spist middag rett etter jobb også.

Hvis det er så koselig at vi alle er der samtidig, hvorfor da ikke be en gang eller to i løpet av året. Jeg er særdeles flink til å hjelpe til også så det er lite ekstra jobb for svigemor selv om vi er der mange.

:)

Var ikke meningen å krangle med deg. :-)

Da er din svigermor som min søster. Desverre lite å gjøre med det, men man får vel bare innfinne seg med det. Og av og til så får man bare gjøre som man vil, selv om din svigermor eller min søster blir litt snytt...

Ei riktig god jul til deg og dine. Håper feiringa blir bra. :-)

Skrevet

Jeg er så inderlig glad vi slipper slikt styr!

Vi har skapt vår egen tradisjon med å ha julaften hjemme hos oss selv. Svigerfar og svigermor er skilte og har nye partnere på hver sin kant. De bor begge over 50 mil fra oss. De bytter på å være hos oss annenhver jul.. Svigerfar med samboer den ene jula og svigermor med samboer den andre jula. Den jula de ikke er hos oss, er de hos min svigerinne med familie.

Jeg bor like ved mine foreldre og søstre med familier, så vi sees veldig ofte uansett. 1.juledag inviterer foreldrene mine oss alle til sen julefrokost, så da er vi 18 stk med stort og smått, så da treffes allesammen :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Åh, så nydelig og godt sagt;)

Ønsker deg en samvittighetsren og varm God Jul med barn og mann!

Skrevet

Bitter?

hidi, the scorpion
Skrevet

Bitter, jeg?

hidi, the scorpion
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1230118796' post='4047052]

Bitter?

Jeg? Nei, den skjønte jeg ikke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...