Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en gutt på 8mnd som har atopisk eksem. Han fullammes enda,dvs han får ett grøtmåltid på kvelden. Har vært forsiktig med å introdusere for mye matvarer, da han virker veldig ømfindtlig ift. å få utslett. Men har du noen tips til hva jeg kan bruke når han får eksem. Bruker A-krem og syns det fungerer. Har også fått tips om Ringblomstolje, for å lindre kløe. Bruker kortison når det blir for ille, men har ikke lyst å bruke det mer enn nødvendig. Takknemlig for råd og veiledning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32115-barneeksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

I min praksis har jeg hatt god erfaring med å gi et tilskudd av omega 6 fettsyrer (GLA- fra kjempenattlys eller agurkurt) 4 kapsler daglig sammen med 30 mg sink og 100 IE vitamin E. Pasienter med eksem kan mangle et enzym i huden som gjør at fett i kosten ikke kommer huden til gode og den blir derfor kronisk tørr. Fettsyren GLA er ikke avhengig av dette enzymet og vil derfor styrke huden direkte innenfra. Dessuten anbefaler jeg en salve av stemorsblomst fra helsekost. Ved sprukken hud kan man supplere med calendula salve. Kuren skal virke i løpet av tre uker, hvis ikke er du ikke responder og bør kutte ut. Har du god effekt kan du redusere inntaket av GLA kapsler til 2-3 dgl som vedlikeholdsbehandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32115-barneeksem/#findComment-126335
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...