Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lest endel om Vitex agnus-castus (Chaste tree) på utenlandske internettsider og forstått at dette er et svært bra middel mot PMS og andre typiske hormonelle plager hos kvinner. Har spurt etter det i helsekostforretninger i Norge og fått høre at det ikke er tillatt her. Jeg lurer på hvorfor det har seg slik (middelet har visst ingen bivirkninger) og om det er noe man kan gjøre for å få det godkjent i Norge, fordi jeg tror at dette kunne være en løsning for meg (og mange andre). Det hadde vært fint om du hadde kunnet fortelle meg noe om dette!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32149-vitex-agnus-castus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære undrer meg,

I følge den tyske "Commission E" er det gjort mer enn 30 undersøkelser på mennesker som bekrefter effekten av bærene til Vitex agnus-castus treet. Ca en tredel av studiene er gjort på kvinner med PMS og effekten synes både bedre enn narremedsin og vitamin B6. Vitex-bær kan også brukes ved brystspenninger og uregelmessig mens. Bivirkninger er sjeldne og ikke alvorlige, så jeg kan ikke svare på hvorfor dette produktet ikke kan selges i Norge. Sannsynligvis bør et firma søke å registrere Vitex-bær som naturlegemiddel og deretter få tillatelse til å selge dette gjennom apotek og helsekostforretninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32149-vitex-agnus-castus/#findComment-126475
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...