Gå til innhold

Vitaminer til mannen

Anbefalte innlegg

rosi1365379983

Kjære Dr. Bruset

Tusen takk for svaret jeg fikk for en stund siden på inlegget mitt om "Spontanaborter". Det har vært med på å gi meg nytt håp om at det kanskje kan gå bra en gang for oss også. Jeg har nå vært til to behandlinger hos en fotsoneterapaut, men han har nå 3 ukers ferie (men etter 4 aborter på vel ett år trenger jeg nok den tiden på å komme meg litt før vi muligens prøver en gang til). Du skrev til meg at du kunne anbefale omega 3 fettsyrer, Albyl E 75 mg, vitamin E 100 mg/dg og folsyre 400 mikrogram/dg, samt forsoneterapi. Jeg har noen spørsmål i den forbindelse:

1: Er dette en "kur" du vil anbefale både til min mann og meg? Jeg tenker da både på fotsoneterapien og de andre "stoffene"?

2: Min manns sædprøve viste at han hadde halvparten av det antall sædceller som regnes som et minimum i følge WHO. Men sædcellenes bevegelighet, utseende og sædvolum var helt flott. Gynekologen jeg går hos mente dette ikke hadde betydning for abortene så lenge jeg ble gravid, siden bevegeligheten og utseende var veldig bra. Jeg har i ettetid tenkt på om dette likevel kan være av betydning. Har du noe du kan anbefale for min mann (utenom det overnevnte) for å øke antallet sædceller og eventuelt bedre sædkvaliteten?

3: Albyl E 75 mg tilsvarer det 1/4 dispril hver dag?

4: Må min mann og jeg starte med dette i god tid før jeg eventuelt blir gravid neste gang, og skal jeg fortsette med det lenge etter at jeg er blitt gravid?

Som du sikkert skjønner har jeg mange tanker og spørsmål rundt dette med HVORFOR jeg aborterer, og HVORDAN jeg kanskje kan forebygge det. Jeg føler liksom at det offentlige helsevesnet ikke kan tilby meg og oss så mye mere, annet enn å prøve en gang til og håpe på det beste. Vi har derfor bestemt oss for å prøve alternativ behandling som en siste utvei. Jeg blir derfor svært takknemlig hvis du tar deg tid til å svare meg.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32155-vitaminer-til-mannen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære rosi,

Noen ganger er årsaken til spontanaborter vanskelig å finne ut av og rådene du har fått er ment å skulle styrke blodsirkulasjonen gjennom morkaken og sikre fosteret god ernæring samtidig som det forebygger kramper i livmorens muskulatur. Når det gjelder din mann behøver han ingen spesiell behandling ettersom du jo blir gravid. Både Albyl og Dispril inneholder acetylsalicylsyre og en vanlig Dispril inneholder såvidt jeg vet 300 mg. Du kan gjerne starte med tilskuddene når du prøver å bli gravid, men vente med soneterapien til svangerskapet er 5-6 uker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32155-vitaminer-til-mannen/#findComment-126471
Del på andre sider

Gjest Prøverørsmamma

ØØnsker bare å tipse deg om å kutte ut koffeinholdige drikker før og unde sv.skapet. Noe forskning viser at dette kan være utslagsgivende. Dropp kaffe, te, cola, sjokolade, etc.

Røykekutt vil også kunne gi bedre blodsirkulasjon, da også i livmor/morkake.

Ønsker dere lykke til!

*klemmer*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32155-vitaminer-til-mannen/#findComment-127224
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...