Gå til innhold

Åpent bitt, visdomsjeksler som trykker


Gjest marihona

Anbefalte innlegg

Gjest marihona

Hei!! Jeg er nå 20 år gammel, og hadde tannregulering i 3 år i begynnelsen av tenåra pga bl.a underbitt og liten plass. Tennene mine var fine en liten stund etterpå før alle overtennene mine ble skjøvet fremover, antakelig pga visdomsjekslene. Tennene i underkjeven er helt ok! Tannlegen sier også at jeg har det han kaller for åpent bitt. Den ene fremtanna mi er skyvd lenger frem enn de andre, og jeg biter kun sammen på den bakerste delen av de bakerste jekslene! Jeg kan bite sammen på noen andre tenner også, men da må jeg skyve underkjeven litt fremover. Er dette noe tannlegen burde ha forutsett da jeg hadde tannregulering tidligere? Han visste jo at visdomstennene ville komme! Det jeg lurer på nå er hva som er vanlig å gjøre med dette. Visdomsjekslene må jeg jo trekke, men er det etter det mulighet for å regulere overkjeven ved bruk av f.eks nattbøyle? Det blir kanskje ikke helt perfekt, men kanskje litt bedre? Jeg har bare så UTROOOLIG lite lyst til å måtte til med tannregulering igjen! og det er heller ingen kjeveortopeder som vil behandle meg her i fylket, så jeg må på en dagstur som koster meg nærmere 1000,- tur-retur for å komme meg til tannlege. Dette er begynt å plage meg ganske mye etterhvert, og jeg er usikker på hvor mye det sliter på kjeven. Og er dette vanlig/mulig å få dekka av NAV? Er alenemor til en ettåring, så jeg har rett og slett ikke råd til å gjøre noe dersom jeg må betale alt selv..:( Vet forresten at du er almenntannlege, men du har vel kanskje en viss peiling? Håper på svar! MVH Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillian P. Hajdu, tannlege

Hei1

Dette høres jo ikke bra ut,hvis det er slik som du beskriver med kun bitekontakt på store jeksler!

Det er best å bite sammen jevnt pga at tyggetrykket er stort. Dette trykket er målt til tonn fordi det er små flater som møtes. En stor ujevnhet her kan føre tilmuskullære plager og i værste fall irreversible skelletale plager og slitasjer etter noen år. Jeg har selv sett voksne pasienter, 40 +(som har sprøere tenner) som lider av at store biter brekker av jekslene (!) og man må ha kroner på tenner med små eller ingen fyllinger.

Tenner søker som regel fremover i munnen med årene ,og det spiller ingen rolle om det er visdomstenner der eller ei!!

Det blir nesten alltid trangere i fronten hos alle!

Visdomstenner bør kun tas hvis de ikke klarer å komme opp helt! Hvis ikke blir det nemlig alltid en infeksjon over tid som bør unngås.

Det er kjveortopeden din som bør svare deg på hvordan behandling du bør ta nå.

Årsaken til det åpne bittet kan ligge i størrelse/vekst/form av kjevebenet, eller i retningen tennene er plassert i kjeven.

Uansett burde du ha sovet med en gum av og til jevnlig ,eller fått pålimt en såkalt retainer eller fiksering på baksiden av fortennene over og under. Det hadde forhindret tilbakefallet i bittet ditt ,ja på selve stillingen av tennene.

Kjeveortopeden bestemmer hvor lenge du må ha den pålimt ,i noen tilfeller for resten av livet.

I noen tilfeller kan man operere/flytte HELE underkjeven eller overkjeven mot hverandre med veldig godt resultat! Man må etter dette gå med kjevelås i en tid, men da blir det kun i noen uker.

Man forandrer dog utseende -profil med denne metoden(mindre/større hake eller overkjeve)som noen ganger er en positiv bi-effekt!

Kjeveortopeder kan også lime på brackets på baksiden av tenner(inkognito regulering), man kan ha ganebarrer(quad-heliks) eller gummer med pressfjærer som erstatter fast regulering på forsiden av tennene.

Det er meget mulig at du kan få noe dekket av NAV -trygd men da må kjeveortopeden måle/peile feilen i millimeter og hvis den er stor er det gode sjanser for at trygden vil betale din kjeve-tann-feil samt reiseregninger!

Lykke til.

MVH tannlege Lilian Hajdu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...