Gå til innhold

Gravid student m/trygdet sambo

Anbefalte innlegg

novemberjente

Hei! Jeg er under utdannelse ved høgskole, og min samboer er uføretrygdet. Jeg er gravid og vet om at jeg vil få engangsstønaden og fødselsstipend fra Lånekassen. Men dette stipendet varer jo bare i ca 10 måneder, og det jeg da lurer på er, hva skjer etterpå?! Jeg vil jo være student med liten eller ingen inntekt, og samboeren min vil ha minstepensjon! Da må det vel være noe stønad fra Trygdeetaten i disse tilfeller? Har hørt om Utdanningsstønad fra Trygdeetaten, men dette gis bare til enslige forsørgere!? Dette er jo isåfall veldig urettferdig! Det burde vært behovsprøvd om man skal få denne stønaden, ikke bare gis til de som er enslige? I dette tilfellet vil jo en enslig forsørger med overgangsstønad etc. ha mer penger enn oss!! Håper inderlig du kan undersøke dette for oss, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32332-gravid-student-mtrygdet-sambo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg lurer på om ikke samboeren din har rett til ekstra trygd fordi han jo kommer til å forsørge et barn?, Tror det er snakk on 30% av 1G eller noe sånt

Det er rett som MaSa sier, samboeren din har rett på barnetillegg, og dessuten forsørgertillegg for deg ("ektefelletillegg" gis også når dere er samboere med felles barn). Dette må han søke om spesielt, skjema får han på trygdekontoret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...