Gå til innhold

Eggstokkbetennelse


Gjest tinzytown

Anbefalte innlegg

Gjest tinzytown

har hatt dobbelsidig eggstokkbetennelse i godt over en måned.. fikk antibiotika første uka og ble bra nok, så ville ikke klage mer.

nå for 2 uker siden begynte det igjen og nå er jeg virkelig dårlig, sover ikke, høy feber, sterke smerter..

ringte legesenteret for å få time, men for å få time måtte jeg til en GU undersøkelse og de hadde bare menn tilgjengelig denne uka..

jeg forklarte at siden jeg har vært utsatt for overgrep var ikke det aktuellt, da sa hu at jeg måtte slutte å være så vanskelig.

jeg begynte å grine og sa at jeg hadde det virkelig vondt, og hu sa at om det var sånn jeg ville være så kunne ho ikke gjøre noe mer for meg.

så da sitter jeg uten time ut uka, og lurer på hva pokker jeg skal gjøre..

er det bare meg som er vanskelig ? eller har ikke de forståelse for min historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"jeg forklarte at siden jeg har vært utsatt for overgrep var ikke det aktuellt, da sa hu at jeg måtte slutte å være så vanskelig.

jeg begynte å grine og sa at jeg hadde det virkelig vondt, og hu sa at om det var sånn jeg ville være så kunne ho ikke gjøre noe mer for meg. "

Dette syns jeg du burde melde til Fylkeslegen. Eller kontakt pasientombudet. Det er HELT uakseptabel oppførsel fra en helsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hatt eggstokkbetennelse og jeg har heller ikke noe imot GU. Men jeg har da hatt andre betennelser.

Jeg kan ikke forstå hvorfor du må ha en ny GU når du har hatt en for bare noen uker siden, og fått påvist betennelse da?

Andre betennelser trenger da heller ikke å forsvinne bare på en enkelt kur, og du kjenner sikkert selv om smerten er den samme.

Da jeg hadde lungebetennelse var jeg på røntgen for å få bekreftet denne. Da sa legen at det ofte kunne være vanskelig å bli kvitt det, fordi det fantes så mange typer antibiotika som alle tar knekken på sine helt spesielle bakterier.Om den første kuren ikke hjalp, måtte vi prøve en annen.

En enkelt blodprøve vil kunne vise om du har betennelse i kroppen, og antibiotika benyttes mot alle typer betennelse.

Kan du ta med deg noen til legen, slik at du ikke presses til noe du ikke vil? Legen min tar ikke unødvendige GU og ville helt sikkert gått for en blodprøve. Det er uansett ikke legesekretærene som bestemmer hvilke undersøkelser du skal ha.

Jeg ville ha gått til det samme legekontoret, for de har journalen din, og kan se hvilke prøver som er tatt før, og hvilken behandling du har fått.

God bedring :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, de har ingen kvinnelige gynekologer tilgjengelig, sånn er det. Hva synes du de skulle gjøre? Avlyse en annens time? Ansette en ny gynekolog på to dagers varsel?

Enten får du bite det i deg og gå til en mannlig gynekolog (ja, jeg skjønner det er ekstremt vanskelig med din bakgrunn) eller så får du prøve et annet legesenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller finnes det en del rimelig spesielle legesekretærer...

En hos fastlegen min høres ut som om hun filer negler og blåser tyggisbobler når jeg ringer. Det er nesten så jeg får lyst til å legge på når jeg hører det er henne, og heller ringe senere på dagen og satse på å treffe på en av de mer hyggelige.

Det er svært sjelden jeg benytter meg av hastetimer hos fastlegen, men en gang jeg lå og vred meg i smerter kom jeg til denne dama, og da var det ikke måte på hvordan hun skulle dra på det (= høres ut som om hun filer negler i campingvogna si og ser trash-tv på reise-tv'n sin). Følte meg så mistrodd at jeg bare sa jeg kunne se det an noen timer. Ringte da et par timer senere og kom heldigvis til en av de normale, som selvfølgelig forstod og ordnet hastetime til meg med en gang.

Hadde en lignende opplevelse på legevakta i min studieby en gang. Da var det en ung sykepleier som satt bak glassluka og tok på seg en hoven bedreviter-mine og gjorde seg vanskelig. (Legen i familien min hadde allerede bedt meg om å dra på legevakta tvert, og han er ikke av den overbeskyttende eller overdramatiserende sorten, akkurat.)

Felles for de to gangene er at jeg da har hatt så mye smerter at jeg ikke har greid å fremstå så rasjonell og "oppegående" som de gangene jeg har blitt tatt seriøst.

Råd: Ring en gang til og sats på at noen andre tar telefonen. Kommer du derimot til henne igjen: Prøv å høres så voksen, avbalansert og autoritær ut som mulig så blir du kanskje møtt på en annen måte. Synd at det skal være sånn, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Sitat: "ringte legesenteret for å få time, men for å få time måtte jeg til en GU undersøkelse og de hadde bare menn tilgjengelig denne uka.. "

Kontorsøster, som du snakket med kunne da ikke trylle fram en kvinnelig gynekolog, bare fordi du ikke vil undersøkes av en mann.

Mannlige gynekologer har ofte en kvinnelig medarbeider inne hos seg, når de foretar GU, dette for at kvinnen skal føle seg tryggere under undersøkelsen, og for at legen ikke skal bli anklaget for utilbørlig opptreden.

Hvis legekontoret ikke har kvinnelig gynekolog, og du insisterer på kun å bli undersøkt av en kvinnelig gynekolog, så må du oppsøke et annat legesenter, som har tilgang på kvinnelige gynekologer.

Min erfaring tilsier at det er overvekt av mannlige gynekologer, og derfor blir det ofte vanskelig, når kvinner insisterer på å bli undersøkt av en kvinne. Og det vil jo ikke gå i det hele tatt, hvis alle kvinner bare skulle undersøkes av kvinner, da blir de mannlige gynekologer jo arbeidsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Er det bare meg, eller finnes det en del rimelig spesielle legesekretærer...

En hos fastlegen min høres ut som om hun filer negler og blåser tyggisbobler når jeg ringer. Det er nesten så jeg får lyst til å legge på når jeg hører det er henne, og heller ringe senere på dagen og satse på å treffe på en av de mer hyggelige.

Det er svært sjelden jeg benytter meg av hastetimer hos fastlegen, men en gang jeg lå og vred meg i smerter kom jeg til denne dama, og da var det ikke måte på hvordan hun skulle dra på det (= høres ut som om hun filer negler i campingvogna si og ser trash-tv på reise-tv'n sin). Følte meg så mistrodd at jeg bare sa jeg kunne se det an noen timer. Ringte da et par timer senere og kom heldigvis til en av de normale, som selvfølgelig forstod og ordnet hastetime til meg med en gang.

Hadde en lignende opplevelse på legevakta i min studieby en gang. Da var det en ung sykepleier som satt bak glassluka og tok på seg en hoven bedreviter-mine og gjorde seg vanskelig. (Legen i familien min hadde allerede bedt meg om å dra på legevakta tvert, og han er ikke av den overbeskyttende eller overdramatiserende sorten, akkurat.)

Felles for de to gangene er at jeg da har hatt så mye smerter at jeg ikke har greid å fremstå så rasjonell og "oppegående" som de gangene jeg har blitt tatt seriøst.

Råd: Ring en gang til og sats på at noen andre tar telefonen. Kommer du derimot til henne igjen: Prøv å høres så voksen, avbalansert og autoritær ut som mulig så blir du kanskje møtt på en annen måte. Synd at det skal være sånn, selvfølgelig.

Skriv brev direkte til fastlegen din og klag på den dårlige behandlingen, som kontorpersonalet ga deg.

Jeg skrev brev til fastlegen min en gang og bl.a. påpekte at kontor- og laboratorium personalet var lite hyggelige med pasientene. Legen skrev tilbake og svarte på mine spørsmål og hun sa seg ening i at de hadde problemer med personalet, og at det var noe de jobbet med.

Senere har det blitt en annen tone på legekontoret blant kontor og laboratorium personalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "ringte legesenteret for å få time, men for å få time måtte jeg til en GU undersøkelse og de hadde bare menn tilgjengelig denne uka.. "

Kontorsøster, som du snakket med kunne da ikke trylle fram en kvinnelig gynekolog, bare fordi du ikke vil undersøkes av en mann.

Mannlige gynekologer har ofte en kvinnelig medarbeider inne hos seg, når de foretar GU, dette for at kvinnen skal føle seg tryggere under undersøkelsen, og for at legen ikke skal bli anklaget for utilbørlig opptreden.

Hvis legekontoret ikke har kvinnelig gynekolog, og du insisterer på kun å bli undersøkt av en kvinnelig gynekolog, så må du oppsøke et annat legesenter, som har tilgang på kvinnelige gynekologer.

Min erfaring tilsier at det er overvekt av mannlige gynekologer, og derfor blir det ofte vanskelig, når kvinner insisterer på å bli undersøkt av en kvinne. Og det vil jo ikke gå i det hele tatt, hvis alle kvinner bare skulle undersøkes av kvinner, da blir de mannlige gynekologer jo arbeidsløse.

Jeg trodde vi snakket om allmenpraktiserende leger her...

I mitt 40-årige liv, med 4 graviditeter og en missed abortion har jeg bare vært hos gynekolog en gang. Da var det for at jeg skulle få tatt ut spiralen, men trådene var borte. Jeg tror ikke det var gynekologer tilstede under fødsel heller, og jeg har hatt noen spesielle fødsler.

Min erfaring er at "vanlige" folk ikke går til gynekolog. Ihvertfall ikke her i Trondheim. Jeg vil tro at det er enda mindre vanlig å gå til gynekolog på mindre steder.

Hvis det er vanlig: Hva er fordelene med å gå til gynekolog fremfor den allmenpraktiserende legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres rart ut at du _må_ ta en gu, så jeg hadde ringt et annet legesenter og spurt der.

Men som noen andre her inne nevner så kan ikke legesekretæren trylle frem en kvinnelig gynekolog så akkurat det er det lite å få gjort med. Hun kunne dog vist litt mere forståelse hvis hun virkelig var så krass som du antyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg trodde vi snakket om allmenpraktiserende leger her...

I mitt 40-årige liv, med 4 graviditeter og en missed abortion har jeg bare vært hos gynekolog en gang. Da var det for at jeg skulle få tatt ut spiralen, men trådene var borte. Jeg tror ikke det var gynekologer tilstede under fødsel heller, og jeg har hatt noen spesielle fødsler.

Min erfaring er at "vanlige" folk ikke går til gynekolog. Ihvertfall ikke her i Trondheim. Jeg vil tro at det er enda mindre vanlig å gå til gynekolog på mindre steder.

Hvis det er vanlig: Hva er fordelene med å gå til gynekolog fremfor den allmenpraktiserende legen?

Sitat: "Jeg trodde vi snakket om allmenpraktiserende leger her..."

Kanskje det var snakk om allmenn praktiserende leger. Men er det ingen kvinnelig lege tilstede, så kan de jo ikke trylle noen fram.

Jeg bor på en enda mindre plass enn der du bor og jeg er ofte blitt undersøkt av gynekolog i forbindelse med mine 5 graviditeter og fødsler. Og det var jo en mannlig gynekolog som foretok keisersnittet.

Jeg har bare truffet på en kvinnelig gynekolog en gang. Og da var etter at jeg var blitt 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er der ikke kvinner til stede som kan foreta en GU, så kan du ikke forvente at de skal trylle frem en heller? Du gjør jo et valg om at du ikke vil ta GU hos en mannlig lege selv om du har veldig vondt, det kan ikke legesekretæren lastes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har blitt skikkelig dårlig møtt her. Dette burde egentlig rapporteres videre.

Hva skal hun rapportere? At legesenteret ikke har kvinnelige leger tilgjengelig for en pasient som bare vil undersøkes av kvinner? Hva mener du legesekretæren skulle sagt når det bare er menn til stede og vedkommende vil til en kvinne som enten ikke finnes eller ikke har ledige timer? Man kan da også forvente at en pasient som bestiller time også hører etter hva som blir sagt og ikke begynner å grine fordi legesekretæren ikke kan trylle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jeg forklarte at siden jeg har vært utsatt for overgrep var ikke det aktuellt, da sa hu at jeg måtte slutte å være så vanskelig.

jeg begynte å grine og sa at jeg hadde det virkelig vondt, og hu sa at om det var sånn jeg ville være så kunne ho ikke gjøre noe mer for meg. "

Dette syns jeg du burde melde til Fylkeslegen. Eller kontakt pasientombudet. Det er HELT uakseptabel oppførsel fra en helsepersonell.

Om de ikke hadde kvinnelige leger tlgjengelig _var_ det jo ikke mer legesekretæren kunne gjøre selv om vedkommende både gråter og har vedig vondt. Som pasient må man forholde seg til det tilbudet som faktisk finnes og være såpass med seg selv at man ikke setter seg ned og griner som en unge for noe LS likevel ikke kunne hjelpe med. Når det ikke går inn, så kan jeg faktisk skjønne at LS sa hun ikke kunne hjelpe pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hatt eggstokkbetennelse og jeg har heller ikke noe imot GU. Men jeg har da hatt andre betennelser.

Jeg kan ikke forstå hvorfor du må ha en ny GU når du har hatt en for bare noen uker siden, og fått påvist betennelse da?

Andre betennelser trenger da heller ikke å forsvinne bare på en enkelt kur, og du kjenner sikkert selv om smerten er den samme.

Da jeg hadde lungebetennelse var jeg på røntgen for å få bekreftet denne. Da sa legen at det ofte kunne være vanskelig å bli kvitt det, fordi det fantes så mange typer antibiotika som alle tar knekken på sine helt spesielle bakterier.Om den første kuren ikke hjalp, måtte vi prøve en annen.

En enkelt blodprøve vil kunne vise om du har betennelse i kroppen, og antibiotika benyttes mot alle typer betennelse.

Kan du ta med deg noen til legen, slik at du ikke presses til noe du ikke vil? Legen min tar ikke unødvendige GU og ville helt sikkert gått for en blodprøve. Det er uansett ikke legesekretærene som bestemmer hvilke undersøkelser du skal ha.

Jeg ville ha gått til det samme legekontoret, for de har journalen din, og kan se hvilke prøver som er tatt før, og hvilken behandling du har fått.

God bedring :o)

''Jeg kan ikke forstå hvorfor du må ha en ny GU når du har hatt en for bare noen uker siden, og fått påvist betennelse da?''

Saken er jo den at _du_ ikke trenger å forstå det heller :) Det er gjort en medisinsk vurdering - skjønner ikke at du har noen grunn til å betvile den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke be om å få en kvinnelig ansatt (legesekretær e.l.) til å være tilstede?

Også en mannlig gynekolog er kjent med problematikken rundt pasienter som har vært utsatt for overgrep - og jeg er sikker på at han er interessert i at undersøkelsen skal være greiest mulig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kan ikke forstå hvorfor du må ha en ny GU når du har hatt en for bare noen uker siden, og fått påvist betennelse da?''

Saken er jo den at _du_ ikke trenger å forstå det heller :) Det er gjort en medisinsk vurdering - skjønner ikke at du har noen grunn til å betvile den...

Da er mitt spørsmål: Hvor medisinsk kompetent er de som svarer telefonen på et legekontor?

De har kanskje årelang erfaring, men medisinsk kompetent?

Damene på mitt legekontor er fantastiske. Jeg får alltid time på dagen hvis det er nødvendig, og da er det stort sett alltid til fastlegen. Om det ikke haster får jeg ihvertfall time i løpet av 14 dager. Jeg er helt sikker på at om jeg hadde sagt at jeg ikke ønsket GU, ville de ha formidlet det til legen, og latt ham få ta avgjørelsen når jeg kom dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...