Gå til innhold

Utvidet permisjon eller oppsigelse?

Anbefalte innlegg

Jeg er i svangerskapspermisjon og har et halvt år igjen. Jeg ønsker ikke å gå tilbake til min gamle jobb og har såvidt begynt å søke ny jobb. Jeg vurderer å søke om utvidet permisjon først et halvt år for å ha bedre tid til å finne en ny jobb, men nå lurer jeg på om det kan være lurere å heller si opp og melde meg arbeidsledig slik at jeg kan få dagpenger hvis jeg ikke skulle få jobb før permisjonen går ut.

Vil det da ta 2 måneder fra permisjonen går ut til jeg får dagpenger? Jeg må jo uansett si opp iallfall 3 måneder før permisjonen går ut for å slippe å tilbake på jobb. Hvordan gjelder egentlig karenstiden når man selv sier opp en jobb mens man er i permisjon?

Hvis jeg mot alle odds skulle bli gravid igjen etter at den lønnede permisjonen min går ut, vil det ikke da være bedre for meg å gå arbeidsledig enn å være i permisjon uten lønn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32380-utvidet-permisjon-eller-oppsigelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Hvis du er fast bestemt på at du ikke skal tilbake, er det lurest å si opp. Men karenstiden regnes fra du søker om dagpenger første gang, altså når fødselspengene opphører. Dersom du først tar ulønnet permisjon og deretter sier opp, får du ikke dagpenger før to mndr etterpå derigjen...

Dersom du blir gravid er det smart å ha inntekt slik at du får nye fødselspenger (du må ha vert i arbeid, hatt sykepenger, fødselspenger eller dagpenger 6 av de siste 10 mndr før ny permisjon for å få nye fødselspenger, og permisjonen kan du begynne når som helst mellom 12 uker og 3 uker før termin).

Går du på dagpenger frem til ny permisjon beregnes fødselspengene av inntekten din de BESTE 6 mndr av de siste 10 mndr før ny permisjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...