Gå til innhold

Hvor mange glass på en 3-liter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BMS!

14

• morsan

12

• Katt-ja

6

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

''En hel flaske per pers i snitt....? ''

Dette har vi diskutert før, ik'?

Husk at mange av oss gjerne drikker kanskje 4 glass vin til en lang middag, og vi holder oss kanskje til rødvin utover kvelden også. På en lang kveld kan det fort gå fire glass til etterpå, da er vi fort oppe i nærmere to flasker! :P

Jo,- jeg er glad i vin jeg, altså,- men syntes det var et høyt _gjennomsnitt_ å regne med i en forsamling med litt-av-hvert personer, både vin- øl- og brusdrikkere :-)

''Elste kusniami har aldri nok vin,''

Du har ikke vært borti den kartongen allerede vel? ;-)

Forøvrig enig i dine beregninger av hvor mye man trenger. Eller iallefall kan komme til å trenge, litt avhengig av klientellet.

''Elste kusniami''

Det er jo navnet på den finske kameraten til BMS, skjønner du vel. Litt ufint å legge ut fullt navn her, men...

;o)

Annonse

Gjest høstløv

Men helt realistisk er vel ikke det. Det er 60 gjester, det hørtes pesete og tungvint ut.

Selvfølgelig skal du ha mer enn en karaffel på bordet, det naturlige vil være å sette samme antall karafler på bordet som evt, flasker.

Karafler gjør oppdekningen mye penere. Og har du 60 gjester, så er du nødt til å ha hjelp til serveringen uansett. Og dermed hjelp til å få etterfylt karaflene.

Selvfølgelig skal du ha mer enn en karaffel på bordet, det naturlige vil være å sette samme antall karafler på bordet som evt, flasker.

Karafler gjør oppdekningen mye penere. Og har du 60 gjester, så er du nødt til å ha hjelp til serveringen uansett. Og dermed hjelp til å få etterfylt karaflene.

Jeg skjønner hva du mener, men det tar unødvendig lang tid. For meg i det minste.

Så må hun gå å kjøpe 10 like karfafler i alle fall, og penger virker jo som en issue her, siden hun skal kjøre frem og tilbake til sverige for å kjøpe kartonger.

Gjest Elextra

Jo,- jeg er glad i vin jeg, altså,- men syntes det var et høyt _gjennomsnitt_ å regne med i en forsamling med litt-av-hvert personer, både vin- øl- og brusdrikkere :-)

Min erfaring er at det er såpass mange som drar snittet opp at det alltid går mer enn man tror.

Men det sier kanskje bare litt om vennekretsen min *S*

Gjest Elextra

Og en ting til, jeg ville valgt flasker og ikke kartonger, det behøver ikke koste mer, men blir mye mer fest syns jeg.

''Og en ting til, jeg ville valgt flasker og ikke kartonger, det behøver ikke koste mer, men blir mye mer fest syns jeg.''

Godt poeng! Det er en myte at pappvin er billigere enn flasker. Men polet har rett og slett ikke lov til å gi "kvantumsrabatt".

Også enig i at bruk av karafler i stort selskap høres tungvint ut. Synes dessuten det er hyggelig å kunne se hva slags vin som serveres.

Gjest høstløv

''Og en ting til, jeg ville valgt flasker og ikke kartonger, det behøver ikke koste mer, men blir mye mer fest syns jeg.''

Godt poeng! Det er en myte at pappvin er billigere enn flasker. Men polet har rett og slett ikke lov til å gi "kvantumsrabatt".

Også enig i at bruk av karafler i stort selskap høres tungvint ut. Synes dessuten det er hyggelig å kunne se hva slags vin som serveres.

Da har du oversett det faktum, at vinen har godt av å lufte seg litt før servering, slik den blir, når den helles opp på karafler.

Annonse

Gjest Elextra

Da har du oversett det faktum, at vinen har godt av å lufte seg litt før servering, slik den blir, når den helles opp på karafler.

''Da har du oversett det faktum, at vinen har godt av å lufte seg litt før servering, slik den blir, når den helles opp på karafler.''

Det kan hende. Men litt luft får de jo om de åpnes en halvtime før servering, da!

Med mindre man har serveringspersonell hadde ikke jeg orket bryet med å bruke karafler til et stort selskap.

Gjest høstløv

''Da har du oversett det faktum, at vinen har godt av å lufte seg litt før servering, slik den blir, når den helles opp på karafler.''

Det kan hende. Men litt luft får de jo om de åpnes en halvtime før servering, da!

Med mindre man har serveringspersonell hadde ikke jeg orket bryet med å bruke karafler til et stort selskap.

Skal du ha 60 gjester, er du nødt til å ha hjelp til serveringen.

I min fortid som servitør i selskaper, beregnet vi alltid slik at 1 flaske rødvin ga 5 glass, mens 1 flaske hvitvin ga 6 glass.

Men jeg tror nok folk flest heller oppi litt mer enn servitører gjør.

Det fikk vi også høre, men jeg skjenker ikke 1,4 dl pr glass hjemme jeg nei. Der gir en flaske rødvin (hvit er litt drøyere) som regel 4 glass og en liten rest-skvett.. ;-)

Også ett poeng, liker også å merke meg druen, land etc, både om jeg syns den er god eller ikke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...