Gå til innhold

Kan arb.giver se vekk fra sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent sier han ble sykemeldt 14 dager i forbindelse med dødsfall i nær familie. Nå sier han at arbeidsgiver trekker han i lønn for fem av disse dagene i og med at 14 dagers sykemelding var for mye. Kan arbeidsgiver gjøre det? Jeg synes hele historien høres tvilsom ut.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• Bookworm

4

• Persille1365381127

4

• mariaflyfly

2

Skrevet

Dersom han ikke har vært ansatt lenge nok til å ha krav på sykmelding, kan de vel kanskje gjøre det. For øvrig har de ingenting med hvorfor han har fått en sykmelding fra legen.

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke velge om de godtar en sykmelding. (Så sant han har rett på sykepenger)

Skrevet

Dersom han ikke har vært ansatt lenge nok til å ha krav på sykmelding, kan de vel kanskje gjøre det. For øvrig har de ingenting med hvorfor han har fått en sykmelding fra legen.

Alle har krav på sykemelding, det er egenmelding man må ha jobbet en viss til før man har rett til...

Gjest dustedama
Skrevet

Alle har krav på sykemelding, det er egenmelding man må ha jobbet en viss til før man har rett til...

Det stemmer. Man skal ha vært ansatt i minst to mndr. for å ha rett på egenmelding.

Skrevet

Han har vært ansatt i bedriften i mange år.

Skrevet

Hvis sykemeldingsårsaken er i strid med folketrygdlovens sykdomsbegrep, så kan han miste retten til sykepenger i perioden, ja. Jeg tror f.eks. ikke at "sorg" går inn under sykdomsbegrepet. Da må det evt en eller annen psyk-diagnose til for å ha rett til sykepenger.

Skrevet

Det første jeg tenker er at arbeidsgiver ikke har noe med årsaken til sykmelding. De har ikke noe med ykmlding i det hele tatt, som er en sak mellom arbeidstaker/privatperson og legen.

Arbeidsplassen må dekke de første 16 dagene av en sykmelding, men har aldri hørt at de kan *velge* å ikke betale dersom de ikke er enige i årsaken til sykmeldingen.. Her tror jeg bestemt at vedkommende har en god sak!!

Skrevet

Det første jeg tenker er at arbeidsgiver ikke har noe med årsaken til sykmelding. De har ikke noe med ykmlding i det hele tatt, som er en sak mellom arbeidstaker/privatperson og legen.

Arbeidsplassen må dekke de første 16 dagene av en sykmelding, men har aldri hørt at de kan *velge* å ikke betale dersom de ikke er enige i årsaken til sykmeldingen.. Her tror jeg bestemt at vedkommende har en god sak!!

Det stemmer ikke helt at arbeidsgiver ikke har noe med årsaken å gjøre. Om en arbeidstaker blir sykemeldt fordi vedkommende har det vanskelig i forbindelse med et samlivsbrudd feks, så gir ikke det rett til sykepenger fordi det ikke er i samsvar med sykdomsdefinisjonen som gis i folketrygdloven.

Skrevet

Det stemmer ikke helt at arbeidsgiver ikke har noe med årsaken å gjøre. Om en arbeidstaker blir sykemeldt fordi vedkommende har det vanskelig i forbindelse med et samlivsbrudd feks, så gir ikke det rett til sykepenger fordi det ikke er i samsvar med sykdomsdefinisjonen som gis i folketrygdloven.

Men det er det NAV som avgjør, det stemmer at arbeidsgiver ikke har noe med sykdommen så lenge det ikke er yrkesrelatert...

Gjest arbeidsgiver
Skrevet

Hvis sykemeldingsårsaken er i strid med folketrygdlovens sykdomsbegrep, så kan han miste retten til sykepenger i perioden, ja. Jeg tror f.eks. ikke at "sorg" går inn under sykdomsbegrepet. Da må det evt en eller annen psyk-diagnose til for å ha rett til sykepenger.

Arbeidsgiver har ingen rett til å få vite hvorfor arbeidstakeren er sykmeldt, og må forholde seg til sykmeldingen uansett hva han måtte mene.

Arbeidsgiver kan ikke overprøve legens avgjørelse. Det er det i såfall nav som gjør, selvom det er uhyre sjeldent det skjer. Dersom nav mener legen har sykmeldt på feil grunnlag går det utover legen, dersom pasienten ikke har gitt feil opplysninger til legen, og det kan dokumenteres.

Arbeidsgiver er forpliktet til å utbetale sykepenger når det foreligger sykemelding. Ingen tvil om det.

Gjest arbeidsgiver
Skrevet

Arbeidsgiver har ingen rett til å få vite hvorfor arbeidstakeren er sykmeldt, og må forholde seg til sykmeldingen uansett hva han måtte mene.

Arbeidsgiver kan ikke overprøve legens avgjørelse. Det er det i såfall nav som gjør, selvom det er uhyre sjeldent det skjer. Dersom nav mener legen har sykmeldt på feil grunnlag går det utover legen, dersom pasienten ikke har gitt feil opplysninger til legen, og det kan dokumenteres.

Arbeidsgiver er forpliktet til å utbetale sykepenger når det foreligger sykemelding. Ingen tvil om det.

Onsdag1365380628
Skrevet

En sykemelding består av flere eksemplarer og arbeidsgivers part inneholder ikke opplysninger om diagnose m.m. En lege er dessuten godt kjent med regelverket og ville heller ikke skrevet noe som fikk pasienten i et dårlig lys. Sorg er ingen diagnose, så her må legen bruke andre diagnoser. Det finnes i flertall, så det skulle ikke by på noe problem.

Gjest arbeidsgiver
Skrevet

Arbeidsgiveren skal ikke vurdere hvorvidt sykmeldingen er gitt på riktig grunnlag. Han har ingenting med det! OG han har ingen rett til å vite hvorfor arbeidstakeren er sykmeldt!

Hvorfor tror du siden hvor diagnosen er oppført blir fjernet på eksemplaret som skal sendes til arbeidsgiver?

Det skulle virkelig tatt seg ut om arbeidsgiverne skulle begynne å vurdere om de ansatte er syke nok til å bli sykmeldt av legen.

Skrevet

Du har helt rett i at det ikke er arbeidsgiver som sådan som kan vurdere hvorvidt sykdomsbegrepet er slik at det gir rett til sykepenger. Men om arbeidsgiver mistenker at arbeidstaker ikke er syk i hhd til folketrygdslovens definisjon, så kan han bestride det, tipper det blir overfor nav i så fall. Om det er leger som deler ut sykemeldinger i strid med den gitte definisjonen, så kan de bli rapportert. Psykdom i forbindelse med dødsfall er selvsagt legitim grunn.

Skrevet

Arbeidsgiveren skal ikke vurdere hvorvidt sykmeldingen er gitt på riktig grunnlag. Han har ingenting med det! OG han har ingen rett til å vite hvorfor arbeidstakeren er sykmeldt!

Hvorfor tror du siden hvor diagnosen er oppført blir fjernet på eksemplaret som skal sendes til arbeidsgiver?

Det skulle virkelig tatt seg ut om arbeidsgiverne skulle begynne å vurdere om de ansatte er syke nok til å bli sykmeldt av legen.

Eksempelet jeg ga om samlivsbrudd som "sykdomsårsak" er et tilfelle jeg kjenner godt til. Arbeidsgiver hadde mistanke om at det var årsaken, rapporterte det (jeg vet ikke hvor) og vedkommende fikk ikke sykepenger. Fordi det ikke var sykdom det var snakk om.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.

En lege kan ikke sykmelde uten en diagnose, og arbeidsgiver har ikke krav på å få opplyst denne diagnosen. Heller ikke NAV får vite det.

Jeg som arbeidsgiver har da ingen hjemmel til å få oppgitt hvorfor du som min ansatt er sykmeldt, og slett ikke til å gå inn og unndra å betale deg sykepenger fordi jeg er uenig i din leges diagnose.. for å illustrere,

Skrevet

Du har helt rett i at det ikke er arbeidsgiver som sådan som kan vurdere hvorvidt sykdomsbegrepet er slik at det gir rett til sykepenger. Men om arbeidsgiver mistenker at arbeidstaker ikke er syk i hhd til folketrygdslovens definisjon, så kan han bestride det, tipper det blir overfor nav i så fall. Om det er leger som deler ut sykemeldinger i strid med den gitte definisjonen, så kan de bli rapportert. Psykdom i forbindelse med dødsfall er selvsagt legitim grunn.

"Men om arbeidsgiver mistenker at arbeidstaker ikke er syk i hhd til folketrygdslovens definisjon, så kan han bestride det, tipper det blir overfor nav i så fall."

Men NAV får heller ikke diagnosen oppgitt. Så her tipper du nok feil.

Skrevet

"Men om arbeidsgiver mistenker at arbeidstaker ikke er syk i hhd til folketrygdslovens definisjon, så kan han bestride det, tipper det blir overfor nav i så fall."

Men NAV får heller ikke diagnosen oppgitt. Så her tipper du nok feil.

Godt mulig - jeg har som sagt min info fra en bekjent som mistet sykepengene sist høst pga at arbeidsgiver bestred hans rett til å være sykemeldt etter at de hadde snakket sammen og vennen min hadde fortalt hvorfor han ikke var på jobb. Og han mistet pengene. Jeg gidder ikke ringe han for å høre hvordan det henger sammen, så vi får heller avslutte saken her :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...