Gå til innhold

Kan arb.giver se vekk fra sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Godt mulig - jeg har som sagt min info fra en bekjent som mistet sykepengene sist høst pga at arbeidsgiver bestred hans rett til å være sykemeldt etter at de hadde snakket sammen og vennen min hadde fortalt hvorfor han ikke var på jobb. Og han mistet pengene. Jeg gidder ikke ringe han for å høre hvordan det henger sammen, så vi får heller avslutte saken her :)

Mange variabler her, med bekjente som har en arbeidsgiver som... osv. Ikke sikkert hovedinnlegger har historien helt rett heller..... ;-)

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• Bookworm

4

• Persille1365381127

4

• mariaflyfly

2

Gjest arbeidsgiver
Skrevet

Eksempelet jeg ga om samlivsbrudd som "sykdomsårsak" er et tilfelle jeg kjenner godt til. Arbeidsgiver hadde mistanke om at det var årsaken, rapporterte det (jeg vet ikke hvor) og vedkommende fikk ikke sykepenger. Fordi det ikke var sykdom det var snakk om.

Da må vedkommende som var sykmeldt ha gitt feil opplysninger til legen, altså fått sykmelding på feil grunnlag, og det er blitt dokumentert.

Skrevet

"Men om arbeidsgiver mistenker at arbeidstaker ikke er syk i hhd til folketrygdslovens definisjon, så kan han bestride det, tipper det blir overfor nav i så fall."

Men NAV får heller ikke diagnosen oppgitt. Så her tipper du nok feil.

Nav får da diagnosen oppgitt

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.

En lege kan ikke sykmelde uten en diagnose, og arbeidsgiver har ikke krav på å få opplyst denne diagnosen. Heller ikke NAV får vite det.

Jeg som arbeidsgiver har da ingen hjemmel til å få oppgitt hvorfor du som min ansatt er sykmeldt, og slett ikke til å gå inn og unndra å betale deg sykepenger fordi jeg er uenig i din leges diagnose.. for å illustrere,

Hvor har du det fra at nav ikke får vite diagnosen?

Skrevet

Nav får da diagnosen oppgitt

Gjør de? Det var helt nytt for meg. Du vet dette helt sikkert?

Skrevet

nav får diagnosen, ja. På den delen av sykemeldingen som går direkte til nav fra legen står diagnosen.

Gjest dustedama
Skrevet

Ja, alle har rett på sykemelding, men man har ikke automatisk rett til sykepenger. Man må ha vært ansatt i 4 uker først.

http://www.nav.no/Jobb+og+arbeidsliv/Jobb+og+helse/Sykmelding+/For+arbeidstakere

Jeg fikk nytt arbeid i høst, jeg fikk influensa 4 dager før jeg hadde jobbet der i 8 uker. Jeg måtte innhente sykemelding. Jeg jobber i fylket. Kan hende de har egne regler? Men slik var det ihvertfall

Skrevet

Diagnosen eller grunnen til sykemeldingen står jo på sykemeldingsskjemaet... Og det sendes vel både arbeidsgiver og nav?

Gjest Arbeidsgiver
Skrevet

Diagnosen eller grunnen til sykemeldingen står jo på sykemeldingsskjemaet... Og det sendes vel både arbeidsgiver og nav?

Nei, diagnosen står ikke på det eksemplaret som skal sendes til arbeidsgiver.

Skrevet

Diagnosen står ikke på kopi til arbeidsgiver, men på skjemaet som sendes Nav står den.

Skrevet

Nei, diagnosen står ikke på det eksemplaret som skal sendes til arbeidsgiver.

Jeg plukker bare ut den delen jeg skal ha sender resten til arbeidsgiver som så videresender til nav ndet de skal ha. Ergo får alle parter vite hvorfor jeg er sykemeldt.

Skrevet

Diagnosen står ikke på kopi til arbeidsgiver, men på skjemaet som sendes Nav står den.

Jeg sender alt bortsett fra den rosa (?) som jeg skal ha til arbeidsgiver som så ordner resten jeg.

Skrevet

Jeg sender alt bortsett fra den rosa (?) som jeg skal ha til arbeidsgiver som så ordner resten jeg.

Legen sender en til nav, der står diagnosen + på din rosa del. På de to siste som arb. giver skal ha/sende til nav står ikke diagnosen.

Gjest Arbeidsgiver
Skrevet

Jeg plukker bare ut den delen jeg skal ha sender resten til arbeidsgiver som så videresender til nav ndet de skal ha. Ergo får alle parter vite hvorfor jeg er sykemeldt.

Da er det ditt valg. Det står hvilken del som skal sendes til arbeidsgiver og hvilke du skal beholde selv. Eksemplaret til nav blir sendt direkte fra legen.

Skrevet

Legen sender en til nav, der står diagnosen + på din rosa del. På de to siste som arb. giver skal ha/sende til nav står ikke diagnosen.

Aha - så legen tar ut ett eks? *Tenker* Ja, han gjør kanskje det? Det er heldigvis såpass lenge siden sist jeg var sykemeldt at jeg ikke husker. :o) Dere har helt sikkert rett!

Skrevet

Du gjør selvsagt som du vil med det, men arb.giver har ikke krav på å vite hvorfor hver enkelt er sykemeldt og derfor står ikke diagnose på skjemaet som skal dit.

Skrevet

Da er det ditt valg. Det står hvilken del som skal sendes til arbeidsgiver og hvilke du skal beholde selv. Eksemplaret til nav blir sendt direkte fra legen.

Er det flere sider på den delen som skal til arbeidsgiver altså? Jeg har aldri sett så nøye på dem jeg. :o)

Dere har helt sikkert rett i at legen sender den ene delen til nav, når jeg tenker meg om så pleier han vel å ta av ett av arkene ja.

Gjest arbeidsgiver
Skrevet

Er det flere sider på den delen som skal til arbeidsgiver altså? Jeg har aldri sett så nøye på dem jeg. :o)

Dere har helt sikkert rett i at legen sender den ene delen til nav, når jeg tenker meg om så pleier han vel å ta av ett av arkene ja.

Ja, det er et eksemplar du skal beholde selv også. Der står diagnosen, men ikke på arbeisgiveren sin del.

Skrevet

Ja, det er et eksemplar du skal beholde selv også. Der står diagnosen, men ikke på arbeisgiveren sin del.

*Hehe* Jeg har ikke gransket dem så nøye, regnet med det sto på alle delene. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...