Gå til innhold

Kan arb.giver se vekk fra sykemelding?

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

En sykemelding består av flere eksemplarer og arbeidsgivers part inneholder ikke opplysninger om diagnose m.m. En lege er dessuten godt kjent med regelverket og ville heller ikke skrevet noe som fikk pasienten i et dårlig lys. Sorg er ingen diagnose, så her må legen bruke andre diagnoser. Det finnes i flertall, så det skulle ikke by på noe problem.

Sorgbearbeiding tror jeg det stod på min sykemelding. Men som du sier så står jo ikke årsak på arbeidsgivers eksemplar.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• Bookworm

4

• Persille1365381127

4

• mariaflyfly

2

Skrevet

Gjør de? Det var helt nytt for meg. Du vet dette helt sikkert?

Sida tidenes morgen har det da vært Trygdekontoret, nå NAV som har fått sykemeldingens side 1, og det er der grunnen til sykemelding står.

Gjest På attføring
Skrevet

Jeg sender alt bortsett fra den rosa (?) som jeg skal ha til arbeidsgiver som så ordner resten jeg.

Alt utenom den rosa. Men saken er jo at legen ikke gir deg alt. Legen beholder sykemeldingens første side, altså det hvite arket. Dette sender legen til NAV. Alle de andre arkene har skravert i feltet der årsaken til sykemeldingen står. Dette vet jeg stemmer, jeg har levert sykemelding til arbeidsgiver hver j#%&¤ måned i to år.

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke velge om de godtar en sykmelding. (Så sant han har rett på sykepenger)

Arbeidsgiver kan ikke velge om de vil godkjenne en sykmelding. Men de kan velge å ikke utbetale sykepenger, ja.

Samboers forrige arbeidsgiver gjorde dèt for et par år tilbake. Han ble sykmeldt etter at han løftet noe forkjælt på jobb og fikk vond rygg. Alt foregikk som normalt, helt til han ikke fikk pengene sine. Da fikk han beskjed om at de hadde grunn til å tro at han hadde vært på spillejobb mens han var sykmeldt, og dermed nektet de å utbetale pengene. Han kunne ikke stå omtrent, så selvfølgelig hadde han ikke vært på spillejobb. Men det hjalp ikke.

Pengene fra NAV (etter arb.giver-perioden) fikk han. Og han hadde endel tlf.samtaler med damen på NAV ang dette. Men det var ingenting han kunne gjøre. Han kunne prøve å ta det opp med fagforeningen. Men derfra fikk han bare tilsendt linker (eller noe) til andre som hadde prøvd, og tapt. Så han ga opp...

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke velge om de vil godkjenne en sykmelding. Men de kan velge å ikke utbetale sykepenger, ja.

Samboers forrige arbeidsgiver gjorde dèt for et par år tilbake. Han ble sykmeldt etter at han løftet noe forkjælt på jobb og fikk vond rygg. Alt foregikk som normalt, helt til han ikke fikk pengene sine. Da fikk han beskjed om at de hadde grunn til å tro at han hadde vært på spillejobb mens han var sykmeldt, og dermed nektet de å utbetale pengene. Han kunne ikke stå omtrent, så selvfølgelig hadde han ikke vært på spillejobb. Men det hjalp ikke.

Pengene fra NAV (etter arb.giver-perioden) fikk han. Og han hadde endel tlf.samtaler med damen på NAV ang dette. Men det var ingenting han kunne gjøre. Han kunne prøve å ta det opp med fagforeningen. Men derfra fikk han bare tilsendt linker (eller noe) til andre som hadde prøvd, og tapt. Så han ga opp...

Da har ikke arbeidsgiver fulgt opp pliktene sine. Her er et utdrag fra Sticos som er norges største oppslagsverk vedr. slikt:

Ved arbeidstakers sykefravær plikter arbeidsgiveren ifølge Folketrygdloven § 8-19 å betale sykepenger i et tidsrom på opptil 16 kalenderdager (arbeidsgiverperioden). Arbeidsgiverperioden regnes fra første hele fraværsdag. Ved gradert sykmelding fra lege regnes arbeidsgiverperioden fra første dag med delvis sykmelding.

Arbeidsgiveren skal utbetale sykepenger for de dagene det var avtalt/forutsatt at vedkommende skulle arbeide, dvs. for de dager det skulle vært utbetalt lønn. Arbeidstaker vil normalt ha rett til sykepenger ut over 16 dager gjennom Folketrygden. For beregning av sykepengegrunnlaget, se emne SYKEPENGEGRUNNLAG SYKDOM ARBEIDSTAKER SYKEPENGER BEREGNING.

Arbeidsgiverperioden omfatter fravær både på grunnlag av egenmelding og sykmelding. Søndager, lovbestemte helge- og høytidsdager og andre fridager medregnes i den løpende arbeidsgiverperioden. Arbeidsgiverperioden beregnes derfor som 16 kalenderdager fortløpende fra første hele fraværsdag. Når det har gått mindre enn 16 kalenderdager siden forrige sykefravær, skal et nytt sykefravær regnes med i samme arbeidsgiverperiode.

Eksempel: En arbeidstaker er borte fra arbeid i tre dager og får sykepenger på grunnlag av egenmelding. Etter å ha arbeidet i en uke, blir han sykmeldt av lege for tre uker fremover. Arbeidsgiver kan her legge sammen sykefraværet slik at de tre dagene med egenmelding telles med ved beregning av arbeidsgiverperioden

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.

En lege kan ikke sykmelde uten en diagnose, og arbeidsgiver har ikke krav på å få opplyst denne diagnosen. Heller ikke NAV får vite det.

Jeg som arbeidsgiver har da ingen hjemmel til å få oppgitt hvorfor du som min ansatt er sykmeldt, og slett ikke til å gå inn og unndra å betale deg sykepenger fordi jeg er uenig i din leges diagnose.. for å illustrere,

Selvfølgelig får NAV vite diagnosen:-)

Skrevet

"Men om arbeidsgiver mistenker at arbeidstaker ikke er syk i hhd til folketrygdslovens definisjon, så kan han bestride det, tipper det blir overfor nav i så fall."

Men NAV får heller ikke diagnosen oppgitt. Så her tipper du nok feil.

Selvfølgelig får NAV opplyst diagnosen...

Skrevet

Da har ikke arbeidsgiver fulgt opp pliktene sine. Her er et utdrag fra Sticos som er norges største oppslagsverk vedr. slikt:

Ved arbeidstakers sykefravær plikter arbeidsgiveren ifølge Folketrygdloven § 8-19 å betale sykepenger i et tidsrom på opptil 16 kalenderdager (arbeidsgiverperioden). Arbeidsgiverperioden regnes fra første hele fraværsdag. Ved gradert sykmelding fra lege regnes arbeidsgiverperioden fra første dag med delvis sykmelding.

Arbeidsgiveren skal utbetale sykepenger for de dagene det var avtalt/forutsatt at vedkommende skulle arbeide, dvs. for de dager det skulle vært utbetalt lønn. Arbeidstaker vil normalt ha rett til sykepenger ut over 16 dager gjennom Folketrygden. For beregning av sykepengegrunnlaget, se emne SYKEPENGEGRUNNLAG SYKDOM ARBEIDSTAKER SYKEPENGER BEREGNING.

Arbeidsgiverperioden omfatter fravær både på grunnlag av egenmelding og sykmelding. Søndager, lovbestemte helge- og høytidsdager og andre fridager medregnes i den løpende arbeidsgiverperioden. Arbeidsgiverperioden beregnes derfor som 16 kalenderdager fortløpende fra første hele fraværsdag. Når det har gått mindre enn 16 kalenderdager siden forrige sykefravær, skal et nytt sykefravær regnes med i samme arbeidsgiverperiode.

Eksempel: En arbeidstaker er borte fra arbeid i tre dager og får sykepenger på grunnlag av egenmelding. Etter å ha arbeidet i en uke, blir han sykmeldt av lege for tre uker fremover. Arbeidsgiver kan her legge sammen sykefraværet slik at de tre dagene med egenmelding telles med ved beregning av arbeidsgiverperioden

Jo, de gjorde jo dèt. De har rett til å nekte å utbetale sykepenger hvis de mener at det ikke er berettiget. -Og dèt mente de da tydeligvis.

Hverken NAV eller fagforeningen kunne hjelpe, for sånn var det!

Skrevet

Selvfølgelig får NAV opplyst diagnosen...

Det er kanskje selvfølgelig, jeg fikk bare bestemt for meg at de _ikke_ får det.. Jaja.

Persille1365381127
Skrevet

Da må vedkommende som var sykmeldt ha gitt feil opplysninger til legen, altså fått sykmelding på feil grunnlag, og det er blitt dokumentert.

Neida.

Leger kan godt sykemelde og gi en diagnose basert på en hendelse, f.eks samlivsbrudd. NAV har innsyn i ALT, så de kan fint se årsak til diagnose - og dermed si at det ikke kvalifiserer til sykepenger.

Det er det ikke arbeidsgiver som avgjør, men NAV. Og man står som arbeidsgiver fritt til å rapportere dersom man mistenker misbruk av ordningen - man burde faktisk rapportere det.

Skrevet

Neida.

Leger kan godt sykemelde og gi en diagnose basert på en hendelse, f.eks samlivsbrudd. NAV har innsyn i ALT, så de kan fint se årsak til diagnose - og dermed si at det ikke kvalifiserer til sykepenger.

Det er det ikke arbeidsgiver som avgjør, men NAV. Og man står som arbeidsgiver fritt til å rapportere dersom man mistenker misbruk av ordningen - man burde faktisk rapportere det.

Takk - endelig en som klarte å formulere det jeg trodde var tilfelle.

Persille1365381127
Skrevet

Takk - endelig en som klarte å formulere det jeg trodde var tilfelle.

Man kan velge å ikke akseptere en sykemelding også dersom man mener den ikke er riktig - men det må begrunnes.

Har man f.eks hatt en konflikt på arb.plassen og arb.takeren blir sykemeldt - er det grunn til å anta at det skyldes konflikten. Og da mener jeg ikke type trakassering, men at arb.taker f.eks har fått tilsnakk for noe, eller en advarsel eller noe.

Da kan arb.giver kontakte NAV og si de ikke aksepterer - så avgjør NAV om arb.taker kvalifiserer eller ikke, og kommer med en "dom" som arb.taker og arb.giver må innrette seg etter.

Persille1365381127
Skrevet

Godt mulig - jeg har som sagt min info fra en bekjent som mistet sykepengene sist høst pga at arbeidsgiver bestred hans rett til å være sykemeldt etter at de hadde snakket sammen og vennen min hadde fortalt hvorfor han ikke var på jobb. Og han mistet pengene. Jeg gidder ikke ringe han for å høre hvordan det henger sammen, så vi får heller avslutte saken her :)

Du har helt rett i det du sier, som jeg skrev litt lenger opp her også :)

Persille1365381127
Skrevet

Arbeidsgiver har ingen rett til å få vite hvorfor arbeidstakeren er sykmeldt, og må forholde seg til sykmeldingen uansett hva han måtte mene.

Arbeidsgiver kan ikke overprøve legens avgjørelse. Det er det i såfall nav som gjør, selvom det er uhyre sjeldent det skjer. Dersom nav mener legen har sykmeldt på feil grunnlag går det utover legen, dersom pasienten ikke har gitt feil opplysninger til legen, og det kan dokumenteres.

Arbeidsgiver er forpliktet til å utbetale sykepenger når det foreligger sykemelding. Ingen tvil om det.

Dersom du virkelig er arbeidsgiver tror jeg du må ta kurset om sykepenger om igjen.

''Arbeidsgiver har ingen rett til å få vite hvorfor arbeidstakeren er sykmeldt,''

Det har du helt rett i.

''og må forholde seg til sykmeldingen uansett hva han måtte mene. ''

Nei, det må man ikke - man kan bestride den dersom man mener det er grunnlag for det. Eksempelvis om arbeidstaker tar andre jobber i sykemeldingsperioden, om det skyldes at arbeidstaker har fått tilsnakk dagen i forveien, osv.

''Arbeidsgiver kan ikke overprøve legens avgjørelse. Det er det i såfall nav som gjør, selvom det er uhyre sjeldent det skjer. ''

Det har du rett i.

''Dersom nav mener legen har sykmeldt på feil grunnlag går det utover legen, dersom pasienten ikke har gitt feil opplysninger til legen, og det kan dokumenteres. ''

Også riktig.

''Arbeidsgiver er forpliktet til å utbetale sykepenger når det foreligger sykemelding. Ingen tvil om det.''

Nei, ref. avsnittet over - de kan avvente en avgjørelse fra NAV.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...