Gå til innhold

Spørsmål om Cipralex og synsforstyrrelser.

Anbefalte innlegg

Jeg var hos øyenlegen i dag, og alt så heldigvis veldig bra ut. Men er litt nærsynt, veldig lysømfientlig og ser litt dårligere i perioder.

Til min store overraskelse mente øyenlegen at cipralex sannsynligvis var synderen. Det var ikke noe annet i veien med øynene som skulle gi sånne symtomer, og blodsukkeret (har diabets) har vært bra og stabilt lenge så det skulle heller ikke spille inn. Dessuten var det visst en ganske vanlig bivirkning.

Så spørsmål:

1. Stemmer det hun sa - er det en vanlig bivirkning? Det stemmer veldig med tiden da synet begynte å bli dårligere.

2. Kan den bli værende over år, til og med forværres over årene, som det har gjort?

3. Er det reversibelt om jeg en dag slutter med cipralex?

4. (av nysgjerrighet..) Hva kommer det av, at de kan gi sånne bivirkninger?

• 14 år senere...

Fortsetter under...

skal skrev (På 18.2.2009 den 20.58):

Jeg var hos øyenlegen i dag, og alt så heldigvis veldig bra ut. Men er litt nærsynt, veldig lysømfientlig og ser litt dårligere i perioder.

Til min store overraskelse mente øyenlegen at cipralex sannsynligvis var synderen. Det var ikke noe annet i veien med øynene som skulle gi sånne symtomer, og blodsukkeret (har diabets) har vært bra og stabilt lenge så det skulle heller ikke spille inn. Dessuten var det visst en ganske vanlig bivirkning.

Så spørsmål:

1. Stemmer det hun sa - er det en vanlig bivirkning? Det stemmer veldig med tiden da synet begynte å bli dårligere.

2. Kan den bli værende over år, til og med forværres over årene, som det har gjort?

3. Er det reversibelt om jeg en dag slutter med cipralex?

4. (av nysgjerrighet..) Hva kommer det av, at de kan gi sånne bivirkninger?

Lurer på det samme!

Anonymkode: 902d5...a8d

kupton skrev (1 minutt siden):

Felleskatalogen beskriver nevnte bivirkning som "mindre vanlig" dvs hyppigere enn 1/1000, men sjeldnere enn 1/100.

Escitalopram, kan ha effekt på pupillen og gi mydriasis. Dette kan potensielt resultere i økt intraokulært trykk og gi trangvinkelglaukom, særlig hos predisponerte. Som Kupton sier, svært sjelden bivirkning. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er pupiller forstørrelse potensielt tegn på noe farlig ?

Anonymkode: 902d5...a8d

Pupiller utvider seg ved lys, så helt normalt vanligvis. Men varig utvidede pupiller (pupilldilatasjon) kan jo være tegn på noe. Dersom generelle spørsmål ved syn anbefaler jeg deg å kontakte optiker/ legen. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...