Gjest lyst på egg Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Jeg fikk så lyst på speilegg i dag. HAr ikke spist det på lenge. Fann egg i kjøleskapet med de gikk ut på dato 26/1. Eggene ser helt fine ut, lukter ikke noe vondt. Kan jeg spise de tro? Eller kan jeg bli syk av de? 0 Siter
Mirabell Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Har hørt at to uker over tiden er OK, hvis de har stått i kjøleskap. (For noen år siden ble holdbarheten til egg redusert fra 6 til 4 uker. pga. EU-regler) 4 uker over tiden er kanskje litt lenge, men siden de lukter OK, tviler jeg på at du blir dårlig. (Råtne egg lukter pyton!) 0 Siter
Mirabell Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Vil bare legge til at jeg hadde ikke spist dem 4 uker over tiden, de hadde nok gått i søpla... 0 Siter
gullfisk Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Bare spis! Før var holdbarhetsdatoeneen i mange måneder, nå må den være kortere, men eggene er jo like gode. Fra "Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt" : "Ta det med en klype salt Ta stemplingsdatoen på eggekartongen ”med en klype salt”. Norske egg er like gode og like trygge å spise i flere måneder etter at de har ”gått ut på dato”, bare du har eggene i kjøleskap. På grunn av faren for salmonella i andre land, har EØS en regel om at egg bare kan stemples med 28 dager fra verping. For - er det først salmonellabakterier inne i egget – formerer de seg for hver dag som går; særlig hvis eggene ikke oppbevares kjølig. I Norge har vi verken salmonella i eggene eller problemer med kjøling av eggene. Likevel må vi følge bestemmelsene i EØS; selv om de altså er helt håpløse for oss. Vi får ta stemplingsdatoen på egg ”med en klype salt”! 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Er det ikke en eller annen regel for det med egg, om de flyter eller synker så går det an å spise....? Men jeg husker ikke hva som gjelder så det hjelper deg lite, kanskje noen andre som vet? 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Egg holder i lang tid etter holbarhetsdatoen på pakningen. Så bare spis i vei. 0 Siter
Colette Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Er det ikke en eller annen regel for det med egg, om de flyter eller synker så går det an å spise....? Men jeg husker ikke hva som gjelder så det hjelper deg lite, kanskje noen andre som vet? http://www.egg.no/Article.aspx?artid=12086&bgstyle=feather&mnu1id=4500&mnu2id=&mnu3id 0 Siter
fru Burlefot Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Du kan spise egg lenge etter at holdbarhetsdatoen på kartongen er gått ut. Dersom du er i tvil kan du teste dem i et glass med vann. Fyll kaldt vann i et glass. Slipp egget nedi vannet. Dersom det synker til bunns er det helt fint, dersom det flyter bør du ikke lengre spise det. Grunnen til dette er at det dannes gasser inni egget, og egg fylt med gass = flytende egg = ikke spis 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 23. februar 2009 Skrevet 23. februar 2009 Du kan spise egg lenge etter at holdbarhetsdatoen på kartongen er gått ut. Dersom du er i tvil kan du teste dem i et glass med vann. Fyll kaldt vann i et glass. Slipp egget nedi vannet. Dersom det synker til bunns er det helt fint, dersom det flyter bør du ikke lengre spise det. Grunnen til dette er at det dannes gasser inni egget, og egg fylt med gass = flytende egg = ikke spis Å, det var sånn det var! :-) 0 Siter
Speak Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Legg dem i vann. Om de flyter må du kaste dem. Men generelt har egg en veldig lang holdbarhet. Myyyyyye lenger enn det som står på esken. Mener å huske fra en reportasje at egg i kjøleskap holder i 8 mnd. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.