Gå til innhold

Kan jeg spise gamle egg?

Anbefalte innlegg

Gjest lyst på egg
Skrevet

Jeg fikk så lyst på speilegg i dag. HAr ikke spist det på lenge. Fann egg i kjøleskapet med de gikk ut på dato 26/1. Eggene ser helt fine ut, lukter ikke noe vondt. Kan jeg spise de tro? Eller kan jeg bli syk av de?

Fortsetter under...

Skrevet

Har hørt at to uker over tiden er OK, hvis de har stått i kjøleskap. (For noen år siden ble holdbarheten til egg redusert fra 6 til 4 uker. pga. EU-regler) 4 uker over tiden er kanskje litt lenge, men siden de lukter OK, tviler jeg på at du blir dårlig. (Råtne egg lukter pyton!)

Skrevet

Vil bare legge til at jeg hadde ikke spist dem 4 uker over tiden, de hadde nok gått i søpla...

Skrevet

Bare spis! Før var holdbarhetsdatoeneen i mange måneder, nå må den være kortere, men eggene er jo like gode.

Fra "Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt" :

"Ta det med en klype salt

Ta stemplingsdatoen på eggekartongen ”med en klype salt”. Norske egg er like gode og like trygge å spise i flere måneder etter at de har ”gått ut på dato”, bare du har eggene i kjøleskap. På grunn av faren for salmonella i andre land, har EØS en regel om at egg bare kan stemples med 28 dager fra verping. For - er det først salmonellabakterier inne i egget – formerer de seg for hver dag som går; særlig hvis eggene ikke oppbevares kjølig.

I Norge har vi verken salmonella i eggene eller problemer med kjøling av eggene. Likevel må vi følge bestemmelsene i EØS; selv om de altså er helt håpløse for oss. Vi får ta stemplingsdatoen på egg ”med en klype salt”!

Gjest Aimabel
Skrevet

Er det ikke en eller annen regel for det med egg, om de flyter eller synker så går det an å spise....? Men jeg husker ikke hva som gjelder så det hjelper deg lite, kanskje noen andre som vet?

Gjest annlovinda
Skrevet

Egg holder i lang tid etter holbarhetsdatoen på pakningen. Så bare spis i vei.

Annonse

Skrevet

Du kan spise egg lenge etter at holdbarhetsdatoen på kartongen er gått ut. Dersom du er i tvil kan du teste dem i et glass med vann. Fyll kaldt vann i et glass. Slipp egget nedi vannet. Dersom det synker til bunns er det helt fint, dersom det flyter bør du ikke lengre spise det. Grunnen til dette er at det dannes gasser inni egget, og egg fylt med gass = flytende egg = ikke spis

Gjest Aimabel
Skrevet

Du kan spise egg lenge etter at holdbarhetsdatoen på kartongen er gått ut. Dersom du er i tvil kan du teste dem i et glass med vann. Fyll kaldt vann i et glass. Slipp egget nedi vannet. Dersom det synker til bunns er det helt fint, dersom det flyter bør du ikke lengre spise det. Grunnen til dette er at det dannes gasser inni egget, og egg fylt med gass = flytende egg = ikke spis

Å, det var sånn det var! :-)

Skrevet

Legg dem i vann. Om de flyter må du kaste dem.

Men generelt har egg en veldig lang holdbarhet. Myyyyyye lenger enn det som står på esken. Mener å huske fra en reportasje at egg i kjøleskap holder i 8 mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...