Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

1. Fra hvilken alder blir en innkalt til mammografi?

2. Hvis en har vært på mammografi, og så får innkalling til fastlegen etterpå, betyr dette at noe er galt? Min mor skal til fastlegen i morgen, og er veldig nervøs for hva han skal fortelle henne etter mammografien for to uker siden....

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

7

• morsan

3

• pekkaline

3

• adelie

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg mener Babette sa at man blir innkalt etter fylte 50?

Jeg var hos mammografi for et par år siden, men fikk bare bildene i posten med beskjed om at de ikke hadde funnet noe galt. Jeg var der bare for en sjekk i og med at min mor døde av brystkreft for få år siden da, ikke på grunn av reell mistanke om noe.

Skrevet

Etter femti år og jeg har bare fått beskjed om at alt er i orden er og da. Men den kan være forskjellig praksis fra røntgeninstitutt til røntgenistitutt

Gjest prust
Skrevet

Etter femti år og jeg har bare fått beskjed om at alt er i orden er og da. Men den kan være forskjellig praksis fra røntgeninstitutt til røntgenistitutt

Så da er det altså grunn til å være nervøs....

Skrevet

Det offentlige programmet er fra 50 år, og de innkaller en viss prosentandel til ekstra sjekk. Av de som blir etterinnkalt, er det ca. 75 % som er helt i orden, tror jeg, og resten vil de undersøke enda en gang. Hvis mor din har blitt innkalt pga mammografien, er det altså mer sannsynlig at hun er frisk enn at det er noe feil.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke.

Skrevet

Og kom jeg borti sendknappen for tidlig. Hvis hun har vært regelmessig til mammografi så er faren liten hvis det skulle være noe galt.

Gjest prust
Skrevet

Og kom jeg borti sendknappen for tidlig. Hvis hun har vært regelmessig til mammografi så er faren liten hvis det skulle være noe galt.

Ja, hun har vært regelmessig til mammografi. Hun har ei venninne med brystkreft, og er ekstra OBS på dette.

Håper inderlig at ikke noe er galt. Hun er forøvrig 71 år, og det er få tilfeller av kreft i familien, så vi får håper det beste.

Gjest prust
Skrevet

Hun hadde en "fortetning" i det ene brystet. Skal til UL og biopsi om 2-4 uker....

Likte ikke dette.... Det kan selvsagt være noe helt uskyldig, men det kan også være noe farlig.

Skrevet

Hun hadde en "fortetning" i det ene brystet. Skal til UL og biopsi om 2-4 uker....

Likte ikke dette.... Det kan selvsagt være noe helt uskyldig, men det kan også være noe farlig.

Uff, sånt er skremmende, det er ikke noe hyggelig å gå og vente på svar på slike ting og ikke vite. Jeg skal virkelig krysse fingrene for at det er noe uskyldig.

Klem

Gjest prust
Skrevet

Uff, sånt er skremmende, det er ikke noe hyggelig å gå og vente på svar på slike ting og ikke vite. Jeg skal virkelig krysse fingrene for at det er noe uskyldig.

Klem

Takk.

Føler meg skremt og nedtrykt. Håper så inderlig at ikke noe er galt. Jeg vil ha mamma i mange mange år ennå....

Skrevet

Auda...sa de noe om at fortetningen var rund og avgrensende?

Krysser fingrene masse for din din mor!

Gjest prust
Skrevet

Auda...sa de noe om at fortetningen var rund og avgrensende?

Krysser fingrene masse for din din mor!

Jeg snakket med henne i 15 -tida. Husker ikke at hun sa akkurat det. Men hun sa at legen ikke kunne kjenne noe, så det kunne ikke være noe stort. Forrige gang hun tok mammografi var for litt over to år siden, da fnat de ingenting.

Hun må vente 2-4 uker på UL go biopsi, hun syntes det var velidg lenge og vente på svar....

Hun har ei veldig god venninne med brystkreft, og vet nok mye om det.... jeg vet veldig lite.

Ingen andre med brystkreft i familien. Leste at 5-10% av de som får det, har noen i nær familie med det. Altså 90-95% har ikke noen i nær familie med det.

Skrevet

Jeg snakket med henne i 15 -tida. Husker ikke at hun sa akkurat det. Men hun sa at legen ikke kunne kjenne noe, så det kunne ikke være noe stort. Forrige gang hun tok mammografi var for litt over to år siden, da fnat de ingenting.

Hun må vente 2-4 uker på UL go biopsi, hun syntes det var velidg lenge og vente på svar....

Hun har ei veldig god venninne med brystkreft, og vet nok mye om det.... jeg vet veldig lite.

Ingen andre med brystkreft i familien. Leste at 5-10% av de som får det, har noen i nær familie med det. Altså 90-95% har ikke noen i nær familie med det.

Det er i allefall ikke en evighet siden hun sjekket sist, og legen kjente ikke noe? Så da må en håpe og gå ut fra at det kan stoppes uansett hva det er vel..... Jeg kan ikke mye om dette. Det er nok endel arvelig her ja, og dere har ikke hatt det i familien tidligere. Vanskelig å tenke positivt før en vet svaret... Men prøve....

Har hørt noe om dette med svulster i bryst.Når en har spesiellle opplevelser med mann eller barn som varer over litt tid, eks bekymringer, så kan det merks i puppen. Selv kjenner jeg fort "vond" pupp om det er noe med mann eller barn. Jeg bare nevner dette fordi at dersom om at hun har noe ufint der, så tenk over dette. Det er mye som kan gjøres med prat om bekymringen. Det kan bremse opp prosessen. Noen har også sagt at de ble kvitt det, men den tør jeg ikke si noe sikkert om. Søk på dr hamer på nett. Jeg tror han har noe om dette om ikke jeg husker feil.. Tankegangen hans og tft fungerer visst veldig fint sammen.

(ja, nå får jeg vel så hatten passer av noen her men blåser i det;))

Jeg må i seng.

Håper du får sovet i natt da prust. Tenke positivt. *Klem*

Gjest prust
Skrevet

Det er i allefall ikke en evighet siden hun sjekket sist, og legen kjente ikke noe? Så da må en håpe og gå ut fra at det kan stoppes uansett hva det er vel..... Jeg kan ikke mye om dette. Det er nok endel arvelig her ja, og dere har ikke hatt det i familien tidligere. Vanskelig å tenke positivt før en vet svaret... Men prøve....

Har hørt noe om dette med svulster i bryst.Når en har spesiellle opplevelser med mann eller barn som varer over litt tid, eks bekymringer, så kan det merks i puppen. Selv kjenner jeg fort "vond" pupp om det er noe med mann eller barn. Jeg bare nevner dette fordi at dersom om at hun har noe ufint der, så tenk over dette. Det er mye som kan gjøres med prat om bekymringen. Det kan bremse opp prosessen. Noen har også sagt at de ble kvitt det, men den tør jeg ikke si noe sikkert om. Søk på dr hamer på nett. Jeg tror han har noe om dette om ikke jeg husker feil.. Tankegangen hans og tft fungerer visst veldig fint sammen.

(ja, nå får jeg vel så hatten passer av noen her men blåser i det;))

Jeg må i seng.

Håper du får sovet i natt da prust. Tenke positivt. *Klem*

Takk! Skal tenke på det du har sagt!

God natt!

Skrevet

Takk.

Føler meg skremt og nedtrykt. Håper så inderlig at ikke noe er galt. Jeg vil ha mamma i mange mange år ennå....

Jeg skjønner deg veldig godt. For endel år siden så trodde de faren min hadde lungekreft og det tok 8 uker før han fikk beskjed om at han ikke hadde det. Jeg tror ikke han sov neste i det hele tatt og det var fælt å vente for alle sammen.

• 4 uker senere...
Gjest prust
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. For endel år siden så trodde de faren min hadde lungekreft og det tok 8 uker før han fikk beskjed om at han ikke hadde det. Jeg tror ikke han sov neste i det hele tatt og det var fælt å vente for alle sammen.

I dag fikk mamma endelig komme på sykehuset for UL og biopsi - det tok altså nesten fire uker.

Og det var ondartet. Hun blir lagt inn til onsdag og operert på torsdag.

Har vært helt utslått i ettermiddag og kveld etterat jeg fikk beskjeden.

Gjest prust
Skrevet

Det offentlige programmet er fra 50 år, og de innkaller en viss prosentandel til ekstra sjekk. Av de som blir etterinnkalt, er det ca. 75 % som er helt i orden, tror jeg, og resten vil de undersøke enda en gang. Hvis mor din har blitt innkalt pga mammografien, er det altså mer sannsynlig at hun er frisk enn at det er noe feil.

Hun var syk. Ondartet brystkreft, fikk hun vite i dag.

Gjest mora2
Skrevet

I dag fikk mamma endelig komme på sykehuset for UL og biopsi - det tok altså nesten fire uker.

Og det var ondartet. Hun blir lagt inn til onsdag og operert på torsdag.

Har vært helt utslått i ettermiddag og kveld etterat jeg fikk beskjeden.

*Klem*

Dette var ikke noe greit...

Gjest prust
Skrevet

*Klem*

Dette var ikke noe greit...

Nei... De hadde klart å rote bort henvisningen hennes på sykehuset, så det tok nok en uke eller to mer enn det egentlig burde ha gjort, med å få time til UL og biopsi.

Prognosene er visst gode for at dette skal gå bra, men jeg er likevel ganske skjelven.... Hun har egentlig aldri vært alvorlig syk, så dette er vi ikke vant til....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...