Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Uff, da..:(

Kjenner flere som har hatt brystkreft - ingen av dem har fått tilbakefall...

Det er godt å høre! Håper det går bra med henne....

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

7

• morsan

3

• pekkaline

3

• adelie

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hun var syk. Ondartet brystkreft, fikk hun vite i dag.

Uffda.

Jeg kjenner mange som lever godt i mange mange år etter å ha fått brystkreftdiagnose.

Lykke til!

Gjest prust
Skrevet

Uffda.

Jeg kjenner mange som lever godt i mange mange år etter å ha fått brystkreftdiagnose.

Lykke til!

Takk for det!

Skrevet

Takk for god klem og gode tanker...

Jeg tenkte jo veldig mye dagene etter hun hadde tatt den mammografien 1. mars, men så har jeg skjøvet det litt bort. Så kom altså beskjeden i dag - og hodet er fullt av tanker.

Er så usikker på hvor mye vi skal si til ungene. Har fortalt at mormor har en sykdom i brystet og at hun skal opereres til torsdag. Regner med at det kommer en del spørsmål etter hvert.

Huff, det er ikke morsomt å få slike beskjeder! Been there!

Min mor kom seg imidlertid gjennom det med operasjon og påfølgende stråling, og har ikke fått tilbakefall. Men man regnes vel neppe som frisk per definisjon før det har gått fem år? Det er nå ca 2 år siden hun ble operert.

Det var selvsagt en tøff tid - ikke minst fordi faren min døde av kreft for en del år siden. Men nå har vi gode forhåpninger, og det synes jeg du skal ha også! :-) Jeg vet at det er lett å si, men prøv å ta hver dag som den kommer.

Når det gjeldder hva du skal si til barna får du nesten se det an og tilpasse det alder og situasjonen forøvrig. Men det er viktig å tenke på at barna kan snappe opp ting som dere snakker om, og det kan være verre at de forstår at noe viktig blir holdt hemmelig for dem enn at de får vite en "tilpasset sannhet".

Vårt barn var såpass stort da mormor ble syk at det var utenkelig å skulle hemmeligholde, men jeg merket at det lå en liten utfordring i det at kreft fra før av bare var forbundet med død, da han jo har blitt fortalt at det var det morfaren hans døde av.

Stor klem til deg!

Skrevet

Det var veldig leit å høre. Jeg kjenner flere som lever og er helt friske etter operasjon.. *krysser finger & tær*

Jeg vet faktisk ikke om noen som har dødd av det, som jeg kjenner, untatt på syttitallet i forregie århundre. Men det er klart mange tanker går gjennom hodet, så være snill mot henne :)

Gjest prust
Skrevet

Det var veldig leit å høre. Jeg kjenner flere som lever og er helt friske etter operasjon.. *krysser finger & tær*

Jeg vet faktisk ikke om noen som har dødd av det, som jeg kjenner, untatt på syttitallet i forregie århundre. Men det er klart mange tanker går gjennom hodet, så være snill mot henne :)

Vi skal gjøre det vi kan for å støtte henne!

Jeg vet (dessverre) om ei på min alder som døde av brystkreft for to år siden - men hun er den eneste jeg vet om. Vet også om noen som har fått spredning en stund etter første omgang, men de fleste går det vel bra for!

Gjest prust
Skrevet

Huff, det er ikke morsomt å få slike beskjeder! Been there!

Min mor kom seg imidlertid gjennom det med operasjon og påfølgende stråling, og har ikke fått tilbakefall. Men man regnes vel neppe som frisk per definisjon før det har gått fem år? Det er nå ca 2 år siden hun ble operert.

Det var selvsagt en tøff tid - ikke minst fordi faren min døde av kreft for en del år siden. Men nå har vi gode forhåpninger, og det synes jeg du skal ha også! :-) Jeg vet at det er lett å si, men prøv å ta hver dag som den kommer.

Når det gjeldder hva du skal si til barna får du nesten se det an og tilpasse det alder og situasjonen forøvrig. Men det er viktig å tenke på at barna kan snappe opp ting som dere snakker om, og det kan være verre at de forstår at noe viktig blir holdt hemmelig for dem enn at de får vite en "tilpasset sannhet".

Vårt barn var såpass stort da mormor ble syk at det var utenkelig å skulle hemmeligholde, men jeg merket at det lå en liten utfordring i det at kreft fra før av bare var forbundet med død, da han jo har blitt fortalt at det var det morfaren hans døde av.

Stor klem til deg!

Takk for klemmen!

Hun ble innlagt i dag - jeg var der i kveld. Hun er avslappet og rolig for operasjonen i morgen. Prognosene er hedigvis gode, men jeg merker at jeg tenker veldig mye på dette og er redd for at det likevel skal gå galt....

mariaflyfly
Skrevet

Takk for klemmen!

Hun ble innlagt i dag - jeg var der i kveld. Hun er avslappet og rolig for operasjonen i morgen. Prognosene er hedigvis gode, men jeg merker at jeg tenker veldig mye på dette og er redd for at det likevel skal gå galt....

Kjære, kjære prust.

Denne tråden har gått meg hus forbi, jeg ante ikke at din mor var syk. Fingre krysses herved for at operasjonen går knirkefritt i morra, og at alt går bra med henne.

Tenker på deg. Dette var ingen ok situasjon. :(

*klem*

Gjest prust
Skrevet

Kjære, kjære prust.

Denne tråden har gått meg hus forbi, jeg ante ikke at din mor var syk. Fingre krysses herved for at operasjonen går knirkefritt i morra, og at alt går bra med henne.

*klem*

Takk for klemmen! Det er helt merkelig - for seks dager siden visste vi ingenting - bortsett fra at hun hadde "en fortetning" i brystet som skulle undersøkes - og akkurat nå ligger hun på operasjonsbordet....

Hun har vel aldri vært alvorlig syk før, og det er ganske skremmende... Men prognosene er heldigvis gode - de fleste blir helt friske igjen.

Gjest prust
Skrevet

Kjære, kjære prust.

*klem*

Operasjonen gikk greit - men det var spredning til lymfekjertlene under armen, så hun måtte fjerne dem også.

Jeg har en dårlig følelse for dette nå. Har ordentlig vondt i magen.....

Skrevet

Operasjonen gikk greit - men det var spredning til lymfekjertlene under armen, så hun måtte fjerne dem også.

Huff, så den var ondartet....... Ble trist her jeg sitter :(

Tenker tankene dine er mange ja.

Hvor fort etter operasjonen kommer en kontroll som vil kunne si noe om de fikk med alt eller ikke?

Krysser alt jeg har for at din mor fikk bort alt og at det går bra fremover! Stor klem til deg og dine.

mariaflyfly
Skrevet

Huff, dette var ingen morsom dag for dere. Jeg skjønner at magefølelsen er dårlig. :(

Dersom det kan være noen trøst, hadde naboen min samme diagnose, også med spredning til lymfer. Hun lever i beste velgående i dag, 6,5 år etter, uten tegn til tilbakefall.

Jeg håper dere får en rolig og fin påske, og at din mor er kjapt på beina igjen etter operasjonen. Også håper jeg du klarer å holde humøret oppe, og få en bedre følelse for at dette skal gå bra.

*Klem*

Skrevet

Hei, min mor hadde også spredning til nærliggende lymfer - husker ikke om de var under armen eller andre steder. Etter hva jeg har skjønt er prognosene i slike tilfeller nesten like bra som der det ikke er spredning til nærliggende områder.

Men det blir en tøff tid, med behandling og uvisshet og venting på prøver etc.

*krysser fingrene for deg*

Mary Poppins
Skrevet

Utrolig leit:( Krysser fingre for din mor

*klem*

Skrevet

Det er i allefall ikke en evighet siden hun sjekket sist, og legen kjente ikke noe? Så da må en håpe og gå ut fra at det kan stoppes uansett hva det er vel..... Jeg kan ikke mye om dette. Det er nok endel arvelig her ja, og dere har ikke hatt det i familien tidligere. Vanskelig å tenke positivt før en vet svaret... Men prøve....

Har hørt noe om dette med svulster i bryst.Når en har spesiellle opplevelser med mann eller barn som varer over litt tid, eks bekymringer, så kan det merks i puppen. Selv kjenner jeg fort "vond" pupp om det er noe med mann eller barn. Jeg bare nevner dette fordi at dersom om at hun har noe ufint der, så tenk over dette. Det er mye som kan gjøres med prat om bekymringen. Det kan bremse opp prosessen. Noen har også sagt at de ble kvitt det, men den tør jeg ikke si noe sikkert om. Søk på dr hamer på nett. Jeg tror han har noe om dette om ikke jeg husker feil.. Tankegangen hans og tft fungerer visst veldig fint sammen.

(ja, nå får jeg vel så hatten passer av noen her men blåser i det;))

Jeg må i seng.

Håper du får sovet i natt da prust. Tenke positivt. *Klem*

''Det er nok endel arvelig her ja, og dere har ikke hatt det i familien tidligere. ''

Av alle tilfeller med brystkreft er det kun ca 5% som skyldes den arvelige typen.

• 2 uker senere...
Skrevet

I dag fikk mamma endelig komme på sykehuset for UL og biopsi - det tok altså nesten fire uker.

Og det var ondartet. Hun blir lagt inn til onsdag og operert på torsdag.

Har vært helt utslått i ettermiddag og kveld etterat jeg fikk beskjeden.

Nei, så trist prust. Håper at det går bra. En stor klem

Skrevet

Nei, så trist prust. Håper at det går bra. En stor klem

Takk for klemmen.

Hun er ved godt mot, og har ikke vondt etter operasjonen. Hun føler det litt absurd, siden hun ikke har kjent seg syk,

Vi håper det går bra!

Gjest minnah
Skrevet

Å, nei.... Uff, dette var ikke noe ok å lese.. Tenker på dere..!

Skrevet

Å, nei.... Uff, dette var ikke noe ok å lese.. Tenker på dere..!

Takk :-)

Skrevet

Jeg håper det går bra med henne. *klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...