Gå til innhold

Er dette grunn til reklamasjon av briller?

Anbefalte innlegg

Gjest 1 komma 75 pluss

Kjøpte nye progressive briller i sommer. Jeg har hatt et par progr.briller før dette, som jeg fornøyd med, men synet endrer seg jo litt med tiden. De nye brillene var jeg veldig lite fornøyd med, opplevde at de ikke var gode å se gjennom, som om det var nye rart med glasset. Før jeg rakk å reklamere dem, ble de knust ved et uhell, derfor fikk jeg nye på forsikringen. Brillebutikken ga meg da motvillig, pga min beskrivelse, en ny synstest, siden de måtte lage nye briller uansett. De nye ble bare ørlite endret. De virket greie nok da jeg tok dem på i butikken. Dette var i oktober.

Men jeg har nesten ikke orket å bruke brillene, fordi de rett og slett er vonde å se gjennom. Denne uken oppdaget jeg hvorfor, fordi jeg rett og slett fant fram de gamle brillene mine, og sammenliknet dem side om side: De nye brillene har et veldig lite synsfelt som jeg kan se klart gjennom (rett fram). Lesefeltet er stort nok til lesing. For å se klart rett fram, må jeg holde hodet helt stille, ingen slingringsmonn (større felt) som på de gamle (som jeg kjøpte annetsteds). Ved siden av og over dette snevre feltet, er det utydelig.

Er ikke dette grunn for reklamasjon, at det korrekte synsfeltet i brillene er så lite? Brillene kostet meg 6-7000 kroner, og dette er veldig mye penger, når jeg knapt orker å bruke brillene.

Finns det noe minstestørrelse som lesefeltene skal være? Vil det være en ide å snakke med forbrukerrådet? Er det hele for sent?

Fortsetter under...

Jeg vil jo tro at dette er noe som du i alle fall kan diskutere hos optikeren. Umiddelbart vil jeg jo tenke at for at de progressive glassene skal fungere, så må det være noen minimumsmål det opereres med? De er jo nøye med å ta mål når progressive briller bestilles.

En eneste ting som jeg stusset litt over, var at du sier at du nesten ikke har brukt brillene. Min erfaring er at det alltid tar litt tid å bli vant til nye briller, uansett hvor liten forandringen er. Mulig at det har å gjøre med at jeg har adskillig sterkere briller enn du (rundt +7), men jeg synes at det tar dager før jeg er helt vant til nye briller - selvom jeg bruker briller kontinuerlig.

Bare en kuriositet: en gang jeg var hos optikeren, kom det en eldre dame inn og lurte på om det kunne være noe galt med de nye brillene for hun så så dårlig.... hehe ---- det viste seg at de progressive glassene var satt inn oppned-....

Gjest mallet

De fleste optikere lar deg bytte ut de progressive med et par gåbriller + et par lesebriller uten ekstra kostnad hvis du ikke klarer tilvenningen etter en gitt tid. Men når du ikke har tatt fatt i problemet på så lang tid, så er det sannsynligvis for seint. Du burde tatt opp problemet med en gang du forsto at de ikke fungerte for deg. Du har reklamasjonsrett "innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde ha oppdaget" problemet, og om du fikk brillene i sommer er nok denne rimelige tiden gått ut for lengst.

Reglene finner du her: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...