Gjest best wishes Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Uttaler de fleste navnet som "kroppsdelen", eller som "potet"? finnes det enda flere uttalemåter? 0 Siter
sort som natta Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 hellen uttales navnet til den engelske tanta mi 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Som "potet", skjønt jeg er ikke helt enig, men i alle fall ikke som kroppsdelen helen! ) Trykket ligger mest på den siste e'en for meg. 0 Siter
Gjest pottit Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Med så mange rare måter folk sier "potet" på, så ville jeg nok ikke valgt det som eksempel, men jeg har trykk på den siste e-en i Helen, ja 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Jeg kjenner både noen som uttaler det som kroppsdelen, og noen som uttaler det som Helén. 0 Siter
Helmi Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Kjenner folk som uttaler navnet med trykk på første stavelse og andre som har trykk på siste... 0 Siter
Gjest jentaitjueårene Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Har inntrykk av at de som uttaler det som "delen" gjerne skriver det som Helen, mens de som uttaler det som "potet" oftere skriver Helén. 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Har inntrykk av at de som uttaler det som "delen" gjerne skriver det som Helen, mens de som uttaler det som "potet" oftere skriver Helén. Hva med oss som sier pottet? ;o) Jeg sier ikke Hellen. Men på min mormors trønder-dialekt ble Helena til Hellena. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Norsk: jeg ville sagt Helèn. På norsk synes jeg forøvrig Helene/Helena er myyye bedre ;-) 0 Siter
AAA Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1236025834' post='4102973] Norsk: jeg ville sagt Helèn. På norsk synes jeg forøvrig Helene/Helena er myyye bedre ;-) Heeeeeeeeelt enig med deg. Helene er mye finere. ;-) Forøvrig er Helen som i potet vanligst her. 0 Siter
monass Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Hadde en gymlærer en gang som het Helen, og fortalte at navnet uttaltes som kroppsdelen. Hun tenkte ikke på at med vår dialekt så ble det "hærn".. så da ble hun kalt det; hærn! 0 Siter
Katt-ja Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1236025834' post='4102973] Norsk: jeg ville sagt Helèn. På norsk synes jeg forøvrig Helene/Helena er myyye bedre ;-) Du har accenten feil vei, regner jeg med... ;-) 0 Siter
Gjest jentaitjueårene Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Hva med oss som sier pottet? ;o) Jeg sier ikke Hellen. Men på min mormors trønder-dialekt ble Helena til Hellena. Hehe, jeg er enig i at potet ikke var noe godt eksempel 0 Siter
Mrs D Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Der jeg vokste opp sa man Heleeeeeen, her sier man visst Hellllen (selv om jeg ikke kommer på noen i farta som jeg vet heter det heromkring) 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Det kommer helt an på hva dama heter! Enten er det Hélen, eller Helén, På min dialekt sier vi [hæln] om kroppsdelen, så det er ikke særlig aktuelt. Vi har ellers utfordringa med navnet Vibeke også... Om det skal være Víbeke eller Vibéke (siste alternativ med solid trykk på en laaang é). Det er en typisk nord-greie. Vet ikke helt hvor i landet grensa går. 0 Siter
morsan Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Hm, jeg har lang siste-e. Heleeen Samme her. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.