Gå til innhold

Hva er vanligst uttale av navnet Helen?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Uttaler de fleste navnet som "kroppsdelen", eller som "potet"?

finnes det enda flere uttalemåter?

sort som natta
Skrevet

hellen uttales navnet til den engelske tanta mi

Skrevet

Som "potet", skjønt jeg er ikke helt enig, men i alle fall ikke som kroppsdelen helen! :o) Trykket ligger mest på den siste e'en for meg.

Gjest pottit
Skrevet

Med så mange rare måter folk sier "potet" på, så ville jeg nok ikke valgt det som eksempel, men jeg har trykk på den siste e-en i Helen, ja :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg kjenner både noen som uttaler det som kroppsdelen, og noen som uttaler det som Helén.

Skrevet

Kjenner folk som uttaler navnet med trykk på første stavelse og andre som har trykk på siste...

Gjest jentaitjueårene
Skrevet

Har inntrykk av at de som uttaler det som "delen" gjerne skriver det som Helen, mens de som uttaler det som "potet" oftere skriver Helén.

Skrevet

Har inntrykk av at de som uttaler det som "delen" gjerne skriver det som Helen, mens de som uttaler det som "potet" oftere skriver Helén.

Hva med oss som sier pottet? ;o) Jeg sier ikke Hellen. Men på min mormors trønder-dialekt ble Helena til Hellena.

Skrevet

Norsk: jeg ville sagt Helèn. På norsk synes jeg forøvrig Helene/Helena er myyye bedre ;-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236025834' post='4102973]

Norsk: jeg ville sagt Helèn. På norsk synes jeg forøvrig Helene/Helena er myyye bedre ;-)

Heeeeeeeeelt enig med deg. Helene er mye finere. ;-)

Forøvrig er Helen som i potet vanligst her.

Skrevet

Hadde en gymlærer en gang som het Helen, og fortalte at navnet uttaltes som kroppsdelen. Hun tenkte ikke på at med vår dialekt så ble det "hærn".. så da ble hun kalt det; hærn!

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236025834' post='4102973]

Du har accenten feil vei, regner jeg med... ;-)

Gjest jentaitjueårene
Skrevet

Hva med oss som sier pottet? ;o) Jeg sier ikke Hellen. Men på min mormors trønder-dialekt ble Helena til Hellena.

Hehe, jeg er enig i at potet ikke var noe godt eksempel ;)

Skrevet

Der jeg vokste opp sa man Heleeeeeen, her sier man visst Hellllen (selv om jeg ikke kommer på noen i farta som jeg vet heter det heromkring)

Gjest bikku
Skrevet

Det kommer helt an på hva dama heter!

Enten er det Hélen, eller Helén, På min dialekt sier vi [hæln] om kroppsdelen, så det er ikke særlig aktuelt.

Vi har ellers utfordringa med navnet Vibeke også... Om det skal være Víbeke eller Vibéke (siste alternativ med solid trykk på en laaang é). Det er en typisk nord-greie. Vet ikke helt hvor i landet grensa går.

Skrevet

Hm, jeg har lang siste-e. Heleeen

Samme her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...