Gå til innhold

Fem ting "alle" har, men ikke du...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, man kan slå på komfyren, f.eks. ;-)

Måtte ty til dette flere ganger i den verste kuldeperioden for noen uker siden, da tempen ute nærmet seg -20. Ikke godt å stå opp da, nei!! Vi vurderer sterkt å skaffe varmepumpe, for si det slik. :-)

Det har ikke vært så kaldt her, men vi har spedd på varmekablene på kjøkkenet med en sånn oljefylt ovn.

I mitt barndomshjem hadde vi oljefyring, og mye, mye kaldere ute enn her jeg bor nå, og jeg kan ikke huske at jeg satt og frøs ved frokosten.

• Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• Luska

12

• Lillemus

8

• Spirello

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men man kan jo få varmt kjøkken med andre oppvarminsmuligheter også.

Joda, men det var dette med å spare strøm f.eks. :o) En panelovn på kjøkkenet hadde ikke gitt samme varme på stua som det varmepumpa gjør og skulle vi varmet opp begge rommene med panelovner til samme temp som varmepumpa gir hadde det gått mye mer strøm.

Gjest minnah
Skrevet

Men man kan jo få varmt kjøkken med andre oppvarminsmuligheter også.

og der leste jeg varmepumpe-innlegget ditt til mora2, og det hørtes plutselig slett ikke bra ut.... ?

Skrevet

Joda, men det var dette med å spare strøm f.eks. :o) En panelovn på kjøkkenet hadde ikke gitt samme varme på stua som det varmepumpa gjør og skulle vi varmet opp begge rommene med panelovner til samme temp som varmepumpa gir hadde det gått mye mer strøm.

Men hvis man i det hele tatt skal ha illusjoner om å spare strøm bør man ihvertfall ikke falle for fristelsen å benytte den som air-con om sommeren;-) Hvilket jeg har hørt mange gjør.

Men med trønderske somre er neppe fristelsen så stor...;-)

Skrevet

''Jeg føler meg utafor, for vi har ikke playstation, videokamera, sentralstøvsuger, boblebad eller nyere bil (ikke eldre enn 5 år).''

Mangler det meste av dette eg også, vi har Playstation 2 (men vet ikkje om det teller?).

Bilen er 23 år...

Skrevet

og der leste jeg varmepumpe-innlegget ditt til mora2, og det hørtes plutselig slett ikke bra ut.... ?

Det er mulig dette er noe som bare eller først og fremst skjer dersom man benytter air-con-varianten, fordi det da skapes masse kondens. Mulig den er tørrere når den sender ut varm luft??

Men ekkelt var det ihvertfall... :-(

Skrevet

Det har ikke vært så kaldt her, men vi har spedd på varmekablene på kjøkkenet med en sånn oljefylt ovn.

I mitt barndomshjem hadde vi oljefyring, og mye, mye kaldere ute enn her jeg bor nå, og jeg kan ikke huske at jeg satt og frøs ved frokosten.

Oljefyring gir helt klart jevn og fin varme, men da måtte vi ha innstallert oljefyr først. :o) Og er det prismessig noe billigere enn å kjøpe varmepumpe? Og hva med miljøet?

De små oljefyrte ovnene er jeg meget skeptisk til etter at det har vært brann i slike mange ganger.

Gjest minnah
Skrevet

Det er mulig dette er noe som bare eller først og fremst skjer dersom man benytter air-con-varianten, fordi det da skapes masse kondens. Mulig den er tørrere når den sender ut varm luft??

Men ekkelt var det ihvertfall... :-(

Air con-muligheten er like mye årsak til at vi ønsker varmepumpe, siden huset vårt blir gørrvarmt når sola stikker fram... Får vel bare undersøke nærmere.

Skrevet

Men hvis man i det hele tatt skal ha illusjoner om å spare strøm bør man ihvertfall ikke falle for fristelsen å benytte den som air-con om sommeren;-) Hvilket jeg har hørt mange gjør.

Men med trønderske somre er neppe fristelsen så stor...;-)

''Men med trønderske somre er neppe fristelsen så stor...;-)''

Si ikke det - i fjor sommer måtte vi bruke varmepumpa som kjølepumpe flere ganger! Det var for varmt til å være ute og for varmt til å være inne! Men det er en meget sjelden opplevelse ja, skal innrømme det. :o)

Skrevet

Uff da.. Uten at jeg aner noe om situasjonen kan jeg ikke si annet enn at jeg ønsker god bedring til barnet :'-(

Er ikke noe nytt akkurat, han er 13 år men hadde bare en dårlig dag.....

Skrevet

*"lappen"

*micro

*kaffetrakter (men har presskanne og moccakanne da..)

*vinstativ (men har vin...)

*dørmatte innefor døren

Skrevet

Oljefyring gir helt klart jevn og fin varme, men da måtte vi ha innstallert oljefyr først. :o) Og er det prismessig noe billigere enn å kjøpe varmepumpe? Og hva med miljøet?

De små oljefyrte ovnene er jeg meget skeptisk til etter at det har vært brann i slike mange ganger.

Ja, nevnte oljefyr var fra 1972, og da hadde man jo helt andre tanker om dette;-)

Det har vært branner i visse typer oljefylte, ja, så vi sjekket grundig opp mot lister av hvilke ovner som var anbefalt og ikke.

Og så har vi satt tidsur på, så den slår seg på bare en viss tid før vi skal være på kjøkkenet om morgenen.

Gjest sutreguri_0
Skrevet

-familie rundt seg

-et hjem man trives i

-en ordnet økonomi

-bil/førerkort

-et forutsigbart liv

Skrevet

Jeg har ingen personlig erfaring med det, men jeg er ikke imponert...

I det ene huset der jeg vet de har det, står den i entreen, og man kjenner alt for godt blåsinga når man går forbi. Jeg lurer på om varmen blir bra nok fordelt.

I det andre huset henger den på stueveggen = veldig stygt!!

Der har jeg ikke merket blåsing (men kanskje det skyldes at de har det så kaldt inne? Jeg er veldig varmblodig og synes stort sett folk har det mye varmere inne enn jeg liker, men der i huset småfryser jeg alltid litt..) Dessuten lager den ymse lyder når den vrir på "lukene" (antar den er termostatstyrt).

''man kjenner alt for godt blåsinga når man går forbi''

Det er bare deilig :-) Hender jeg blir stående og varme meg litt når jeg kommer utenfra...

Susing,- jo den bråker jo litt. Vi har den i underetasjen,- så det er ikke så farlig. Hvis vi hadde vært super-sensitive for støy, hadde det sikkert irritert oss.

Hos oss hjelper det på hele huset,- men vi har jo litt stående på i tillegg av og til,- og fyrer i ovnen når det passer - og trengs. Vi slo nok av strøm for 3-4000W når vi installert den. Og den bruker jo ikke mer enn max 1200, tror jeg.

Og så tørker olabukser og tjukke hettegensere som bare det når vi henger dem opp nede i gangen :-)

• 1 måned senere...
Gjest MayLynn
Skrevet

Hytte i familien

Wii

Det var vel det jeg kom på i farten

Mista nikket
Skrevet

Oppvaskemaskin,det har alle tror jeg untatt oss.

Jeg svarer som Deva under her, vi har ikke oppvaskmaskin og har heller ikke ryddegen

Gjest Gleder meg til å bli ferdigutdannet.
Skrevet

Ikke oppvaskmaskin, ikke tørketrommel, ikke bil, ikke penger, ikke lys på soverommet. Ikke skap på badet. Ikke dvd spiller. Ikke ski.

Ikke frisørklippet hår.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Mangler leselampe på soverommet, mangler nattbord på soverommet, har ikke hytte (og vil ikke ha), har ikke ny-opp-pusset hus, og heller ingen ny bil.

(har ikke kapasitet til å pusse opp og mangler totalt interesse for bil)

Gjest ravnemor
Skrevet

-kjæreste som tar vare på meg

-noen å spise sammen med meg

-familie i samme land

-barnebarn

-fast jobb, og ingen økonomiske problemer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...