Gå til innhold

Må frossen kylling og fisk tines før tilberedn?

Anbefalte innlegg

Gjest uerfaren kokk
Skrevet

Hvis man kjøper frossen fiskefilet eller kyllingfilet, må man tine dette før man koker, steker eller baker det?

Jeg mener å ha lest at det er forskjell på dette.

Og hva hvis jeg skal tilberede varen, for deretter å fryse den ned igjen posjonsvis?

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, du må ikke tine matvarene på forhånd. Jeg synes de blir bedre om en ikke tiner dem først. Akkurat som med frossen pizza, frosne grønnsaker osv.

Og når maten er tilberedt er det bare å fryse på vanlig måte.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg pleier ihvertfall å tine og koke frossenfisken til fiskegrateng, ellers blir det så blaut. hvis du skal steke frossen kjøtt og fisk så blir det så mye vann i panna at det blir vel mer kokt enn stekt?

Skrevet

Jeg pleier ihvertfall å tine og koke frossenfisken til fiskegrateng, ellers blir det så blaut. hvis du skal steke frossen kjøtt og fisk så blir det så mye vann i panna at det blir vel mer kokt enn stekt?

Jeg koker også fisken før jeg lager fiskegrateng, men jeg legger den frosne fisken rett i kokende, saltet vann. Jeg tiner den ikke før jeg koker den. Det står jo til og med på esken at fisken skal tilberedes i frossen/halvtint tilstand.

Ellers så synes jeg at det meste går greit å lage til når det er frosset. Bortsett fra kanskje biffer o.l., for da blir det vanskelig å beregne passe steketid.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg koker også fisken før jeg lager fiskegrateng, men jeg legger den frosne fisken rett i kokende, saltet vann. Jeg tiner den ikke før jeg koker den. Det står jo til og med på esken at fisken skal tilberedes i frossen/halvtint tilstand.

Ellers så synes jeg at det meste går greit å lage til når det er frosset. Bortsett fra kanskje biffer o.l., for da blir det vanskelig å beregne passe steketid.

Hvis du steker kjøtt frossent/kaldt så siver jo all saften ut og så blir det tørt.

Skrevet

Hvis du steker kjøtt frossent/kaldt så siver jo all saften ut og så blir det tørt.

Steking av store kjøttstykker som f.eks biff, koteletter osv. sørger jeg for er minst halvtint før jeg steker, for at de skal få en fin stekeskorpe. Mens mindre kjøttsykker som f.eks. reinsdyrskav steker jeg rett fra frossen tilstand, eller etter en times opptining (hvis jeg har tid til det)

Fisk som skal kokes, koker jeg rett fra frossen tilstand. Ferdige panerte fiskeretter steker jeg uten å tine. Frossen fisk i blokker som skal stekes tiner jeg til det går an å skjære i dem, men ikke lenger. Frosne kyllingvinger legger jeg rett i ovnen. Det blir helt supert.

Jeg er tilhenger av å la være å tine i den grad det er mulig for det arbeidet som skal utføres. Synes det blir best resultat da:-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...