Gå til innhold

Sier du lilla eller fiolett?

Anbefalte innlegg

Gjest bikku

Lilla er en nymotens greie som kom på syttitallet en gang. Omtrent samtidig som det lettvinte ordet "unnskyld" begynte å bety det samme som det klangfulle "om forladelse", som virkelig betydde noe...

For ordens skyld: Jeg har leeeenge igjen til pensjonsalderen.

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

5

• cathlin

5

• ekte nick

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg sier som oftest lilla, om ymse nyanser, og har vel stort sett bare brukt fiolett om visse nyanser, uten at jeg her&nå kan si akkurat hvilken nyanse og om jeg i det hele tatt er konsekvent;-)

Og så må man jo si fiolett når man snakker om regnbuens farger, da, for det heter jo ROGGBIF og ikke ROGGBIL! ;-)

Her er forresten det Wikipedia sier om lilla:

http://no.wikipedia.org/wiki/Lilla

''Lilla er en farge som inngår i fargespekteret. I vitenskapelige sammenhenger brukes ordet fiolett om lys med én bølgelengde (som i regnbuen), mens lilla brukes om alle blandinger mellom røde og blå bølgelengder. Ordet fiolett brukes også i det sammensatte ordet ultrafiolett, og det er den vanligste betegnelsen som liturgisk farge. I dagligtalen brukes nesten utelukkende ordet lilla ettersom det menneskelige øye ikke skiller mellom lilla og fiolett. ''

Og ettersom bikku omtaler ordets opprinnelse her, kan jeg også sitere følgende;-) ''Ordet lila dukket for første gang opp i norden i år 1819 i en svensk bok. ''

Annonse

Gjest bikku

Jeg sier som oftest lilla, om ymse nyanser, og har vel stort sett bare brukt fiolett om visse nyanser, uten at jeg her&nå kan si akkurat hvilken nyanse og om jeg i det hele tatt er konsekvent;-)

Og så må man jo si fiolett når man snakker om regnbuens farger, da, for det heter jo ROGGBIF og ikke ROGGBIL! ;-)

Her er forresten det Wikipedia sier om lilla:

http://no.wikipedia.org/wiki/Lilla

''Lilla er en farge som inngår i fargespekteret. I vitenskapelige sammenhenger brukes ordet fiolett om lys med én bølgelengde (som i regnbuen), mens lilla brukes om alle blandinger mellom røde og blå bølgelengder. Ordet fiolett brukes også i det sammensatte ordet ultrafiolett, og det er den vanligste betegnelsen som liturgisk farge. I dagligtalen brukes nesten utelukkende ordet lilla ettersom det menneskelige øye ikke skiller mellom lilla og fiolett. ''

Og ettersom bikku omtaler ordets opprinnelse her, kan jeg også sitere følgende;-) ''Ordet lila dukket for første gang opp i norden i år 1819 i en svensk bok. ''

1819 hmfff! Altfor moderne for meg...

Ordet kan nok være gammelt, men det kom ikke aktivt i bruk her, før tilflyttinga sørfra begynte å bli omfattende. Etter min hukommelse var det omtrent samtidig at den gode fargebetegnelsen "lyserød" endte opp som evig "rosa".

Ordet kan nok være gammelt, men det kom ikke aktivt i bruk her, før tilflyttinga sørfra begynte å bli omfattende. Etter min hukommelse var det omtrent samtidig at den gode fargebetegnelsen "lyserød" endte opp som evig "rosa".

Lyserød og rosa er _ikke_ samme farge! Ikke i mine øyne i alle fall. Rosa er urgh, lyserød kan være kjempefint.

;-)

Ja, det er rart det der med hvordan språket endrer seg. Og ikke minst at to ord som egentlig betyr det samme begyner å få ulik betydning i folks bevissthet.

Lyserød og rosa er _ikke_ samme farge! Ikke i mine øyne i alle fall. Rosa er urgh, lyserød kan være kjempefint.

Jeg har det også litt for meg at lyserød er lysere enn rosa, men jeg tror ikke det er riktig.

Det er litt sånn "pot-ei-toe - pot-ah-toe"

Enig. Og det må vel ha vært på 70-80 tallet??

Annonse

''men forbinder ikke den fargen med Blåfjell.''

Husker du ikke at dronning Fjellrose, insiprert av vennskapet mellom Rødnissejenta og Turte, ga Blåfar og Blåmor i oppdrag å lage en helt nye farge til dronningens kappe, og da blandet de blått og rødt og fikk lilla? ;-)

Ja det var jo nå sist i desember det, så det er ikke lenge siden repetisjonen.

Men sa de lilla? Eller sa de fiolett? Eller sa de bare vennskapsfargen?

Gjest bikku

He, he. Spørs hva fagfolka sier om den saken. For min del så har jeg et bilde av noe skjærende disney-prinsessekjoler som definisjon på fargen "rosa". Men før, i de riktig gode, gamle dagene, så fantes bare begrepet "lyserød". Og det begrepet dekket også den nyansen.

Gjest bikku

Ja det var jo nå sist i desember det, så det er ikke lenge siden repetisjonen.

Men sa de lilla? Eller sa de fiolett? Eller sa de bare vennskapsfargen?

Mener de sa bare "vennskapsfarge". For den fargen de kom fram til var vel mer indigo enn fiolett også?

Gjest bikku

;-)

Ja, det er rart det der med hvordan språket endrer seg. Og ikke minst at to ord som egentlig betyr det samme begyner å få ulik betydning i folks bevissthet.

...for ikke å snakke om den gamle traveren "beige", som nå står som "bers" i strikkeoppskrifter og sånt, og gamle damer ber om å få fargen "bæsj" når de skal kjøpe...

Og hvis man skal male i den fargen, så sier beige lite, men "alle" vet forskjellen på latte og "cafelatte" og diverse andre nyanser.

Onsdag1365380628

...for ikke å snakke om den gamle traveren "beige", som nå står som "bers" i strikkeoppskrifter og sånt, og gamle damer ber om å få fargen "bæsj" når de skal kjøpe...

Og hvis man skal male i den fargen, så sier beige lite, men "alle" vet forskjellen på latte og "cafelatte" og diverse andre nyanser.

''men "alle" vet forskjellen på latte og "cafelatte" og diverse andre nyanser.

''

Ikke jeg da..

''som nå står som "bers" i strikkeoppskrifter '' WTF??

Et annet "fargenavn" som jeg absolutt ikke bruker i omtale av min sønns fargeblyanter, men som jeg husker vi brukte på 70-tallet, er "hudfarge"...;-) Som vi da brukte om den lyse-oransje-fersken-beige fargeblyanten;-)

Passer ikke helt å benytte det navnet nå for tiden;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...