Gå til innhold

Utdanning - voksen med "fastlåst" situasjon

Anbefalte innlegg

Gjest liksomsnekker
Skrevet

Jeg er en mann i midten av 30-årene som har innsett at jeg burde ha tatt meg en fullstending utdannelse da jeg hadde muligheten for 15 år siden. Jeg begynte på BI og tok en del fag over to år, men så dukket drømmejobben plutselig opp. Jeg valgte arbeid og hold meg der inntil de nyere tider(internett) tok livet av den bransjen. Jeg har holdt på med litt av hvert de siste årene, og med to barn, bil og huslån så er det ingen utvei. Hver arbeidsdag har blitt en pest og plage og jeg gruer meg til hver eneste arbeidsdag. Dette har begynt å gnage svært mye på psyken min. Hensynet til familien gjør at jeg biter tenna sammen, men hvor lenge kan jeg holde på sånn?!?

Jeg skulle veldig gjerne ha begynt på en utdannelse, men ser ikke hvordan jeg skal få det til. Kona er i jobb, men vi har ikke sjans til å leve på bare en inntekt.

Er det noen der ute som har vært i samme situasjon og som kan komme med noen nyttige tips for å komme meg tilbake til skolebenken.

Alle små og store råd mottas med takk :)

Gjest been there done that
Skrevet

Ikke helt i samme situasjon, men kanskje noe lignende. Jeg har tatt store økonomiske sjanser og startet utdannelse på nytt i voksen alder. Du får studielån og stipend som hjelper og du må rett og slett sette deg ned og regne ut hva er viktig for deg og hva som ikke er det.

Skrevet

Deltidsstudium ved siden av jobb da? Det er mange som gjør det.

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg skulle gjerne gjort det samme, men vi _kan_ bare ikke, og jeg har lett med lys og lykte, altså...

For å få det til, så må du selvfølgelig søke max lån. Dere må finne ut om dere kan refinansiere lånet og dra det ut over i så laaaang tid som mulig, slik at månedsratene blir så lave som mulig (dette gjør dere jo om igjen når du er ferdig med utdannelsen).

Har dere noe å selge - så selg.

Så må man sette opp et heavy budsjett, og følge det. Avhengig av utdanning, så kan du kanskje ha en ekstrajobb - f.eks. i butikk, gå med aviser eller noe?

Lykke til, dere finner nok en løsning! :-)

Gjest Mirakelet
Skrevet

Det er jo bare for en periode...

kanskje du kan prøve å spare litt noen måneder så du har en liten reserve,

så tar du på deg en deltidsjobb som ikke tar for lang tid, enten kveld eller helg.

Så kan du studere over internett når det passer for deg.

Da får du tid til familie også, samtidig som du ikke blir så blakk.

Ellers så får du vel utdanningslån og stipend, lånet er jo sure penger å betale,

men hvis du utdanner deg til en jobb der du er "garantert" jobb og relativt høy lønn er jo ikke det noe problem...

Skrevet

Du får lån og stipend for å ta utdannelse. Du kan vurdere fjernstudier, om det er slik at dere bor vanskelig til eller du må beholde full jobb. Dere kan be om avdragsfri periode på huslånet, slik at dere kun betaler renter i 2-3 år. Du kan jobbe en god del, i tillegg til å studere hundre prosent eller du kan studere deltid og jobbe full tid.

Skrevet

Det er ikke sikkert du må ha helt ny utdannelse for å finne en annen jobb. Men var vanskelig å tyde hvilken bransje du nå jobbet i og ønsker deg over i.

Ellers fikk du mange kloke råd her, om økonomi hvis du vil utdanne deg. Du kan da få avdragsfrihet på huslån og studilån. Samt ha ekstrajobb. Det blir fort en del, så det kan være greit å regne på.

Lykke til :)

Skrevet

Tenkte du høgskolestudier? I så fall er søknadsfristen 15. april.

Du kan jo bare søke, og vurdere i ettertid.

Skrevet

Var i en liknende situasjon for noen år siden, og valgte til slutt å satse på utdanning. Har ikke angret etterpå, men det var tøft mens det stod på, ikke minst økonomisk. For meg var det helt nødvendig å ta tak i situasjonen. Med fire barn, hus og lån osv ble det nokså knapt innimellom å leve på ei inntekt, men det gikk sånn noen lunde. Jobba fast hver 3. helg + det jeg kunne i ferier og friperioder. Tok opp fullt studielån og fikk renteutsettelse på en del av huslånet. Har vært i fullt arbeid siden :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...