Gjest Nattsvermer Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Hei... Min samboer, jeg og vår datter på 11 mnd flyttet etter jul til bergen fordi min samboer hadde vert sykmeldt ett år og skulle nå over på attføringstiltak der... På grunn av sykdom måtte han avslutte dette og vi flyttet hjem til hjembyen vår. Siden det tok lang tid før vi fikk oss ny leilighet(tre mnd), måtte vi bo hos våre foreldre i ventetiden. Min samboer skulle jo over på rehabiliteringspenger siden han avsluttet attføringen. Siden vi ikke fikk oss ny bolig kunne vi jo heller ikke melde flytting til folkeregisteret. Noe som igjen førte til at min samboer ikke kunne søke om disse rehabiliteringspengene før saken hans vart sendt fra trygdekontoret i bergen. Hans saksbehandler i bergen sa at det var best å søke her som vi skulle bo nå og ikke der vi skulle flytte fra. Først etter tre lange mnd fikk vi flyttet og meldt fra til folkeregisteret. Nå sier de på trygdekontoret at han ikke lenger har rett på disse pengene siden det har tatt så lang tid!! Min samboer har en sykdom som gjør at han ikke kan holde styr på alle slike ting, og da mener jeg at de burde gi beskjed om at han måtte søke innen en viss tid. Dette kan han ikke finne ut helt av seg selv!! Litt informasjon må det da gå an å gi selv om norges system er helt på jordet!! Nå må både jeg og han gå på sosialen å tigge om penger. I tillegg har vi mye lån som må betales, så vi ender vel opp med rundt 3000 kroner delt på tre mennesker i måneden...Hvordan skal vi klare dette??? Er det virkelig sånn at han ikke har rett på pengene og at han blir nødt å leve på vann og tørt brød resten av livet siden han ikke er arbeidsdyktig lenger?? (han har manisk deppressiv lidelse...) Hjelp meg med dette spørsmålet...jeg bli snart sprø av å vente på at livet skal ordne seg!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32540-fra-attf%C3%B8ring-til-rehabilitering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 2. august 2001 Del Skrevet 2. august 2001 Grunnen til at dere fikkbeskjed om å vente med å søke til dere flytter, var nok fordi det "gamle" trygdekontoret helst ikke ville behandle søknaden. Sånt skjer, dessverre! Spørsmålet blir derfor om dere på noen som helst måte kan vise til at dere fikk en slik beskjed, f.eks at dere husker navnet på sakebehandler. EGENTLIG er saksbehandler pliktig til å skrive notat fra alle samtaler, men kjenner jeg dem rett så finnes det neppe notat i saken fra denne samtalen... Uansett så søker han, krever etterbetaling fra den tid attføringen opphørte, viser til at TK ikke har overholdt sin informasjonsplikt (det er tilfelle hvis saken er returnert TK fra aetat for at TK skal vurdere andre ytelser uten at TK har gjort noe mer. Jeg råder ham til å skaffe seg innsyn i sakspapirene sine (det har an rett på iht forvaltningsloven) slik at han kan få vurdert hvilke muligheter som kan finnes. Se forøvrig trygdehjelpen.no hvis han trenger direkte hjelp i saken. Det kan hende det er et poeng hvilken behandling han hadde i ventetiden, om han var i kontakt med lege el.l. Det får han vite når TK gjør en realitetsvurdering av saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32540-fra-attf%C3%B8ring-til-rehabilitering/#findComment-127561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.