Gå til innhold

Litt rart av den gamle tannlegen


abelin

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært hos tannlegen og funnet ut at jeg har fem hull og må fjerne to visdomstenner. Det ene hullet var så dypt at jeg nesten måtte rotfyllle. Jeg har hatt vondt i tennene i noe over ett år. Har bestandig gått årlig til tannlege, men nå sist fikk jeg en ny. Synes virkelig at det er rart at alt ble oppdaget på en gang, at ingenting har blitt funnet før. Hvordan kan et hull ha blitt så dypt at det nesten må rotfylles i løpet av et år. I tillegg har jeg i flere år hatt vondt i tennene. Tror dere den gamle tannlegen ikke var nøye nok til å lete etter hull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok du jevnlig bilder?

Hmm, i alle fall en gang. Tror kanskje at det ikke ble gjort andre gangen...eller kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror dere den gamle tannlegen ikke var nøye nok til å lete etter hull?''

Nei, han tok vel røntgenbilder antar eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannfeee

Det kan hende at du har hatt begynnelser på hull en stund, men at de har holdt seg stabile, slik at tannlegen ville avvente behandling.

Det kan også hende at den gamle tannlegen var av den typen som ventet lengst mulig før han borret.

Det kan hende han ikke har sett det.

Det kan også være at ting har skjedd med helsen din siden sist sjekk, evt endring i kosthold, medisinbruk, el.l, slik at store hull har utviklet seg raskt.

På toppen av dette kan det hende at din nye tannlege er av typen som ikke vil vente, men behandler små hull uten å avvente.

Mest sannsynlig ligger svaret et sted i mellom..... Det du _kan_ gjøre er å be om å få utlevert røntgenbildene fra den gamle tannlegen din (bildene er din eiendom) og be den nye se på dem. Er det noen grunn til å mene at den gamle tannlegen har oversett hull i fjor som blir kostbare for deg i år, kan du klage til den gamle tannlegen. Gangen i klagesaker får du hjelp til av tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Før boret tannlegene alle hull de så. Det har de ikke lenger lov til. Svært mange av de hullene vi har, er som små "arr". Man har funnet ut at endel av dem kan forsvinne av seg selv eller være stabile og bittesmå for bestandig. Tannlegen kan faktisk miste lisensen dersom h*n borer i små hull. Dette har jeg fra min egen tannlege, så jeg antar det er korrekt info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Før boret tannlegene alle hull de så. Det har de ikke lenger lov til. Svært mange av de hullene vi har, er som små "arr". Man har funnet ut at endel av dem kan forsvinne av seg selv eller være stabile og bittesmå for bestandig. Tannlegen kan faktisk miste lisensen dersom h*n borer i små hull. Dette har jeg fra min egen tannlege, så jeg antar det er korrekt info :)

''Før boret tannlegene alle hull de så.''

Eller før de så noen - bare de så en skygge. Skoletannlegen på barneskolen var i så måte overivrig i tjenesten. Før jeg var ferdig med barneskolen hadde jeg hull i de fleste tennene mine :/.

Heldigvis har jeg knapt hatt nye hull siden, men det har jo blitt litt vedlikehold. Ennå ingen rotfyllinger *banker i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Før boret tannlegene alle hull de så.''

Eller før de så noen - bare de så en skygge. Skoletannlegen på barneskolen var i så måte overivrig i tjenesten. Før jeg var ferdig med barneskolen hadde jeg hull i de fleste tennene mine :/.

Heldigvis har jeg knapt hatt nye hull siden, men det har jo blitt litt vedlikehold. Ennå ingen rotfyllinger *banker i bordet*

Det er nok mange over 30 som går rundt med tegn etter overivrige tannleger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...