Gjest Meline Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Vet at de kjører helt egne regler og summer for purring på innbetalinger, og har tidligere fått et saftig gebyr fordi jeg betalte en dag for sent. Så tilfeldigvis nå at min betaling i februar gikk ut fra nettbanken den 16, ikke den 15 som pleier å være fristen. Den 15. feb var en søndag, jeg regner med at dette er årsaken, og da skal jeg vel ikke få noe gebyr? Denne gangen valgte jeg å betale inn litt ekstra, vil et evt. gebyr trekkes fra det jeg betalte, eller vil gebyret komme på toppen? Om noen vet.... :-) 0 Siter
org Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Jeg _vet_ ikke, men antar sterkt at de ikke gir deg gebyr på det. 0 Siter
Gjest @krøll Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Jeg _vet_ ikke, men antar sterkt at de ikke gir deg gebyr på det. Å jo da. Krav på 28o kr dumper snart ned i postkassen din. Det sammen skjedde meg for en stund siden. 15 på søndag og betalt på mandag 16. Dermed ble det en dag for sent og purregebyr på 280 kr. Sure penger når man egentlig ikke er for sent ute. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Hvorfor har du ikke automatisk trekk eller e-faktura. 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Hvorfor har du ikke automatisk trekk eller e-faktura. Hvorfor spør du hvorfor jeg ikke har det, istedet for "har du"? Jeg har det. 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Å jo da. Krav på 28o kr dumper snart ned i postkassen din. Det sammen skjedde meg for en stund siden. 15 på søndag og betalt på mandag 16. Dermed ble det en dag for sent og purregebyr på 280 kr. Sure penger når man egentlig ikke er for sent ute. Virkelig?? Ja, det skulle ikke forundre meg! Jeg har jo autogiro-avtale med banken, betalingen går helt automatisk. Jeg nekter å betale for at den 15. februar faller på en søndag.. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Hvorfor spør du hvorfor jeg ikke har det, istedet for "har du"? Jeg har det. Antok selvfølgelig du ikke hadde :-). Trodde i hvertfall e-faktura la seg på forfallsdato, men da du vel ha hatt autotrekk en dag for sent. Nå er det en stund siden jeg nedbetalte studielånet, men den gang da gikk det greit å betale en dag eller to for sent. Men det er sikkert strengere nå. 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Antok selvfølgelig du ikke hadde :-). Trodde i hvertfall e-faktura la seg på forfallsdato, men da du vel ha hatt autotrekk en dag for sent. Nå er det en stund siden jeg nedbetalte studielånet, men den gang da gikk det greit å betale en dag eller to for sent. Men det er sikkert strengere nå. Den lå på forfallsdato. Problemet er som skrevet at den 15 februar falt på en søndag, og overføringer fra nettbank skjer ikke på søndager. Dermed har banken betalt inn en dag for sent. Skulle ikke forundre meg om jeg blir belastet for det. 0 Siter
Orio Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Når betalingsfristen er på en helligdag forskyves den i følge norsk lov til første hverdag. Siden 15. februar var en søndag skal du ikke betale noe gebyr hvis du betalte/ble trukket mandag 16. februar. 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Når betalingsfristen er på en helligdag forskyves den i følge norsk lov til første hverdag. Siden 15. februar var en søndag skal du ikke betale noe gebyr hvis du betalte/ble trukket mandag 16. februar. Hm.. interessant :-) Har du en link eller noe som jeg kan henvise til om det skulle være nødvendig? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Når betalingsfristen er på en helligdag forskyves den i følge norsk lov til første hverdag. Siden 15. februar var en søndag skal du ikke betale noe gebyr hvis du betalte/ble trukket mandag 16. februar. Enig i hovedprinsippet, men det spørs jo litt hvordan denne betalingsfristen er definert i avtalen/kravet. 0 Siter
morsan Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Den lå på forfallsdato. Problemet er som skrevet at den 15 februar falt på en søndag, og overføringer fra nettbank skjer ikke på søndager. Dermed har banken betalt inn en dag for sent. Skulle ikke forundre meg om jeg blir belastet for det. Det er vel ikke helt uvanlig at offentlige forfallsdatoer forskyves til neste hverdag når den faste datoen faller på en helgedag? 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Det er vel ikke helt uvanlig at offentlige forfallsdatoer forskyves til neste hverdag når den faste datoen faller på en helgedag? Det vet jeg i grunn ingenting om, bare at Lånekassen - som lisensinnkrevingen - kjører helt egne regler for gebyrer, med null slingringsmonn så lenge det er penger å tjene. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Hm.. interessant :-) Har du en link eller noe som jeg kan henvise til om det skulle være nødvendig? Det følger av forvaltningsloven. 0 Siter
Orio Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Hm.. interessant :-) Har du en link eller noe som jeg kan henvise til om det skulle være nødvendig? http://lovdata.no/all/hl-19390217-001.html#6 §6, siste ledd. 0 Siter
morsan Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Det vet jeg i grunn ingenting om, bare at Lånekassen - som lisensinnkrevingen - kjører helt egne regler for gebyrer, med null slingringsmonn så lenge det er penger å tjene. Ja, det gjør de, men jeg vet ihvertfall at forfallsdato for innbetaling av forskuddstrekk til kemneren forskyves til nærmeste hverdag, og kemneren kan jo også være litt "nazi" på dette med renteberegning osv...;-) Men jeg vet ikke hva som gjelder for Lånekassen her. Du får nesten vente og se. Har de en slik forskyvningsregel, er jeg sikker på at den automatisk kommer til anvendelse slik at du ikke får gebyr. Dersom forfallsdato IKKE forskyves, så får du heller prøve på en krangel med dem der&da, men tviler isåfall på at du vinner frem. Lykke til1 Håper det er forfall på den 16/2 i dette tilfellet :-D 0 Siter
morsan Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 http://lovdata.no/all/hl-19390217-001.html#6 §6, siste ledd. ? 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 http://lovdata.no/all/hl-19390217-001.html#6 §6, siste ledd. Fantastisk, tusen takk! Stoler likevel ikke på at ikke Lånekassen er eit unnatak frå lova. :-( Får bare vente å se. Takk for hjelpen hvertfall, paragrafen er lagret! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.