morsan Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 paragraf 5, mente hun nok :-) Ja, det ga mer fornuft! :-) 0 Siter
Orio Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 ? Skulle vært § 5, siste ledd. ''Forfell gjeldsbrevet på ein sundag eller annen helgedag eller på ein laurdag eller på den 1 eller 17 mai, blir forfallsdagen utdrygd til yrkedagen etter. Dette gjeld òg når gjeldsbrevet lyder på betaling innen ein serskild nemnd frist som går ut på ein helgedag eller på ein laurdag eller på 1 eller 17 mai.'' 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Paragraf? Husker ikke, og er for trøtt til å finne ut av det nå 0 Siter
Orio Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Fantastisk, tusen takk! Stoler likevel ikke på at ikke Lånekassen er eit unnatak frå lova. :-( Får bare vente å se. Takk for hjelpen hvertfall, paragrafen er lagret! Det ble feil paragraf, det er § 5, siste ledd. Sjekket opp loven om utdanningsstøtte og forskriftene raskt, men fant ingen unntak fra dette. 0 Siter
Orio Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Husker ikke, og er for trøtt til å finne ut av det nå Så kjapt gjennom forvaltningsloven, men fant ingenting om dette. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Så kjapt gjennom forvaltningsloven, men fant ingenting om dette. Mulig det står i forskrift, men er temmelig sikker på at dette er en regel innen forvaltningsretten. 0 Siter
morsan Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Mulig det står i forskrift, men er temmelig sikker på at dette er en regel innen forvaltningsretten. Trenger jo ikke ha egen regel om dette innen forvaltningen når det følger av gjeldsbrevloven som Orio viste til. Da trenger de kun egne regler dersom den vanlige loven IKKE skulle gjelde likevel;-) 0 Siter
Orio Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Mulig det står i forskrift, men er temmelig sikker på at dette er en regel innen forvaltningsretten. Har sett gjennom loven en gang til, men finner ikke noe om dette. Er du helt sikker på at forvaltningsloven sier noe om det? (Eller forskriftene til loven?) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Trenger jo ikke ha egen regel om dette innen forvaltningen når det følger av gjeldsbrevloven som Orio viste til. Da trenger de kun egne regler dersom den vanlige loven IKKE skulle gjelde likevel;-) Du sier noe, jeg kjente ikke til regelen Orio viste til, men Forvaltningsloven er vel tross alt en mer generell og overordnet regel, ergo er det ingen "egen regel" :-). Hvorvidt Lånekassen er bundet av Forvaltningsloven er en annen sak. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Har sett gjennom loven en gang til, men finner ikke noe om dette. Er du helt sikker på at forvaltningsloven sier noe om det? (Eller forskriftene til loven?) Jeg mener ganske bestemt at en vanligvis sier dette følger av "vanlige forvaltningsrettslige regler", men hvorvidt det følger av forskrift eller lov vet jeg ikke. En annen sak er om Lånekassen er bundet av forvaltningsloven/forvaltningsretten. 0 Siter
Orio Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Jeg mener ganske bestemt at en vanligvis sier dette følger av "vanlige forvaltningsrettslige regler", men hvorvidt det følger av forskrift eller lov vet jeg ikke. En annen sak er om Lånekassen er bundet av forvaltningsloven/forvaltningsretten. "Dette følger av vanlige forvaltningsrettslige regler" er en gansks standard frase, men så vidt meg bekjent er det ikke noen forvaltningsrettslige regler om når regninger skal være betalt for å være betalt i tide. 0 Siter
Orio Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Du sier noe, jeg kjente ikke til regelen Orio viste til, men Forvaltningsloven er vel tross alt en mer generell og overordnet regel, ergo er det ingen "egen regel" :-). Hvorvidt Lånekassen er bundet av Forvaltningsloven er en annen sak. Jeg må nesten spørre hva slags juridisk kompetanse du har. Nå virker det som du er litt ute på jordet. Lånekassen er bundet av forvaltningsloven. ''Forvaltningsloven er vel tross alt en mer generell og overordnet regel'' Forvaltningsloven og gjeldsbrevloven har lik "rang", de er lover, altså over forskrifter og under grunnloven. Og de er begge "generelle" lover på hvert sitt område. Gjeldsbrevloven gjelder betaling av fordringer. Forvaltningsloven gir regler for saksbehandlingen innen offentlig forvaltning. Hvis det finnes både generelle og mer spesifikke regler for noe går den mest spesifikke regelen foran når den kan anvendes (når vilkårene for å anvende den er oppfylt). Hvis du tror en generell regel går foran har du misforstått. Hvis forvaltningsloven hadde hatt regler for når en fordring skal anses som betalt innen forfall ville ikke det vært den regelen som gjelder generelt, det ville vært en spesialregel for bestemte fordringer. 0 Siter
Gjest @krøll Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Det ble feil paragraf, det er § 5, siste ledd. Sjekket opp loven om utdanningsstøtte og forskriftene raskt, men fant ingen unntak fra dette. Den der skal jeg legge meg på minne hvis det skjer en gang til. Jeg ringte nemlig å klaget og da svarte den "hyggelige" damen i tlf at det var mitt ansvar å få betalt før forfallsfristen om den falt på en søndag. Jeg måtte betale 280 kr i straffegebyr. 0 Siter
org Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Å jo da. Krav på 28o kr dumper snart ned i postkassen din. Det sammen skjedde meg for en stund siden. 15 på søndag og betalt på mandag 16. Dermed ble det en dag for sent og purregebyr på 280 kr. Sure penger når man egentlig ikke er for sent ute. Herlighet... Sier du det, ja. Det var firkanta! 0 Siter
Orio Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hvordan har det gått? Har du fått krav om å betale gebyr? 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hvordan har det gått? Har du fått krav om å betale gebyr? Jeg sendte dem en mail, og fikk til svar at de ikke sender purring før etter ca 10 dager. Phu! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.