Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er for gjenbruk altså, men et sted går grensa.. Ser også for meg at det må være rimelig udelikat å lure brukte ullbind ned i håndveska i løpet av en dag på på jobb, så man får dem med hjem for å vaske dem. Usj!!

Uttrykket "se aldri i en dames veske" fikk plutselig et nytt innhold for meg.

Man strikket visstnok bind før i tiden.

Har jeg hørt, altså. Jeg er ikke så gammel at jeg har erfaring med det. Men jeg husker da papirbleiene kom til Norge, lillesøsteren min rakk såvidt å bruke noen pakker...

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• Bookworm

7

• morsan

5

• Bella Dotte

5

Mest aktive i denne tråden

''Det er barnelærdom at tamponger skal i søppelkoppen!''

Hmm. Det er vel egentlig det stikk motsatte som er problemet - at det er barnelærdom at det kastes i do... Jeg har i alle fall alltid vært vant til det fra gammelt av,- selv om jeg vet nå at man ikke skal gjøre det.

Var det ikke her inne engang det kom opp spørsmål om det var ok å kaste gamle sokker i do da? Hehe, utrolig hva folk kan få seg til å gjøre:-)

Har jeg hørt, altså. Jeg er ikke så gammel at jeg har erfaring med det. Men jeg husker da papirbleiene kom til Norge, lillesøsteren min rakk såvidt å bruke noen pakker...

Jepp, bestemora mi fortalte om vask av hjemmestrikka bind, og at de hang på rad og rekke på klessnora. :o/

Jeg fikk en annen barnelærdom enn deg: nemlig at tamponger aldri skal i do. Men så hadde mine foreldre et toalett som tettet seg for et godt ord. Og når man har opplevd å få kloakk utover hele kjellergulvet et par ganger, lærer man å være ytterst forsiktig både med tamponger og for mye toalettpapir :P

Huff :-)

Gjest @krøll

Har du prøvd hormonspiral? En fantastisk liten sak for damer med kraftige menstruasjonsblødninger.

Spurte legen min jeg, om å få. Men han syns det var en veldig dårlig ide. Først fordi jeg er sterilisert, (noe han også var veldig imot dengangen), og fordi det var mye kluss med det og jeg kunne risikere å blø i 3 mnd i strekk. Det tok liksom litt av lysta fra meg. Bare så vidt jeg får utsettelsepiller hvis vi skal på ferie eller noe. Men det her er virkelig slitsomt det også. Skal vi planlegge ett eller annet er det frem med kalenderen . Vi kan gjøre det da og da og da, men ikke da og da for da må jeg holde meg i nærheten av der jeg vet det er ett toalett innen rekkevidde.

Annonse

candyqueen_83

Selvfølgelig skal tamponger i do.

Jeg har skylt ned tamponger i do i alle år og min mor før meg. Aldri opplevd tette rør av den grunn.

Bare tanken på å begynne å fikle med en brukt tampong og pakke den inn for så å kaste den i søppel, er ekkel.

''Bare tanken på å begynne å fikle med en brukt tampong og pakke den inn for så å kaste den i søppel, er ekkel.''

Enig. De går rett i toalettet!

plommeblomst

Min mor forteller at det var så pinlig med bindene som hang til tørk på snora. Min mormor lot seg nok ikke affisere av det ;)

Gjest uten nick her

Jeg har, som MP, heller aldri hørt om en eneste episode hvor dassen er tett pga tamponger, så det tror jeg er ekstremt sjeldent.

Naboen måtte stake i kummen fordi det var tett, og da fant han alt mulig rart som de gamle leieboerene hadde kastet i toalettet. Bleier, kondomer, bind... Ja, det var skikkelig ulekkert! :-S

Annonse

Gjest Skjønner meg ikke på folk jeg

Jeg har også hørt at slike ting ikke skal i do.

Uansett, jeg pakker bind, tamponger etc godt inn i papir og putter dem i søppelkurven. Synes det virker mest riktig.

Bodde på et boligfelt en gang og der skjedde det hytt i pine at vi fikk vaskerommene våre i kjelleren fulle av vann. Det var pga tette rør et eller annet sted, og grunnen var svært ofte bleier (!) etc som var slengt i do.

Folk kan være virkelig dumme noen ganger, bare de får trekket ned og ikke ser det lenger så anser de problemet som løst, borte, vekk.

• 3 år senere...

Jeg har også hørt at slike ting ikke skal i do.

Uansett, jeg pakker bind, tamponger etc godt inn i papir og putter dem i søppelkurven. Synes det virker mest riktig.

Bodde på et boligfelt en gang og der skjedde det hytt i pine at vi fikk vaskerommene våre i kjelleren fulle av vann. Det var pga tette rør et eller annet sted, og grunnen var svært ofte bleier (!) etc som var slengt i do.

Folk kan være virkelig dumme noen ganger, bare de får trekket ned og ikke ser det lenger så anser de problemet som løst, borte, vekk.

''Jeg har også hørt at slike ting ikke skal i do.

Uansett, jeg pakker bind, tamponger etc godt inn i papir og putter dem i søppelkurven. Synes det virker mest riktig.''

En av fordelene med tamponger er jo at de kan spyles ned i do! Det er bare bomull, ikke noe plast eller annet som ikke løser seg opp. For et forferdelig gris det må være å håndtere en tampong som er gjennomtrukket av blod!

''Bodde på et boligfelt en gang og der skjedde det hytt i pine at vi fikk vaskerommene våre i kjelleren fulle av vann. Det var pga tette rør et eller annet sted, og grunnen var svært ofte bleier (!) etc som var slengt i do.''

Men da var det vel mer trolig bleiene, og ikke tamponger, som hadde tettet rørene??

(Ja, jeg vet at dette er en gammel (tampong)tråd.)

Uansett, jeg pakker bind, tamponger etc godt inn i papir og putter dem i søppelkurven. Synes det virker mest riktig.''

En av fordelene med tamponger er jo at de kan spyles ned i do! Det er bare bomull, ikke noe plast eller annet som ikke løser seg opp. For et forferdelig gris det må være å håndtere en tampong som er gjennomtrukket av blod!

''Bodde på et boligfelt en gang og der skjedde det hytt i pine at vi fikk vaskerommene våre i kjelleren fulle av vann. Det var pga tette rør et eller annet sted, og grunnen var svært ofte bleier (!) etc som var slengt i do.''

Men da var det vel mer trolig bleiene, og ikke tamponger, som hadde tettet rørene??

Nei - tamponger skal IKKE kastes i do! Bare se her hva rørleggeren sier om den saken:

http://www.kk.no/864924/disse-tingene-tetter-doen-din

Det er null problem å ta av en god slant dopapir før du drar ut tampongen, brett det dobbelt og hold det i venstre hånd, dra ut tampongen med høyre hånd, hold den i tråden (den må du jo ta i uansett!) og legg den på papiret, rull sammen og putt i papirkurven. Overhodet ikke noe problem.

Nei - tamponger skal IKKE kastes i do! Bare se her hva rørleggeren sier om den saken:

http://www.kk.no/864924/disse-tingene-tetter-doen-din

Det er null problem å ta av en god slant dopapir før du drar ut tampongen, brett det dobbelt og hold det i venstre hånd, dra ut tampongen med høyre hånd, hold den i tråden (den må du jo ta i uansett!) og legg den på papiret, rull sammen og putt i papirkurven. Overhodet ikke noe problem.

Hvis jeg skulle kaste tampongen noe annet sted enn i toalettet, ville jeg ha klemt ut det jeg kunne av fuktighet ned i do først. Og jeg ville latt være å spyle den ned hvis det står oppslag som forklarer om at rørene er spesielt smale eller dårlig trykk ol., feks mange steder i utlandet skal man ikke engang spyle ned dopapir. Men det skal ikke være nødvendig i moderne bygg i Norge. Jeg ser heller ikke at det kommer fram i artikkelen at tamponger tetter rørene. Ifølge linken på siden http://www.kk.no/510249/doregler-for-damer er det 12 andre ting som er viktigere; tamponger i do er ikke nevnt engang.

Hvis jeg skulle kaste tampongen noe annet sted enn i toalettet, ville jeg ha klemt ut det jeg kunne av fuktighet ned i do først. Og jeg ville latt være å spyle den ned hvis det står oppslag som forklarer om at rørene er spesielt smale eller dårlig trykk ol., feks mange steder i utlandet skal man ikke engang spyle ned dopapir. Men det skal ikke være nødvendig i moderne bygg i Norge. Jeg ser heller ikke at det kommer fram i artikkelen at tamponger tetter rørene. Ifølge linken på siden http://www.kk.no/510249/doregler-for-damer er det 12 andre ting som er viktigere; tamponger i do er ikke nevnt engang.

Om du leste lista på linken jeg ga deg var tamponger listet opp som nr. 2...

Gjest ikke i do

Trodde det var allmenn kunnskap i dag at tamponger ikke skal i do.

Jeg har selv vært med på å bo i kollektiv der rørleggeren måtte tilkalles pga. tett avløp i do, og en tampong hadde skylda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...