Gå til innhold

Ang syning av døde mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja, jeg tar tydeligvis ikke mitt foreldreansvar alvorlig ;)

Jeg synes ærlig talt du tar litt vel hardt i nå. Mange prester (alle?) anbefaler faktisk at barn kan få se den døde om de selv ønsker det. Jeg vil tro prester lærer endel om dette under utdanningen sin?

''Jaja, jeg tar tydeligvis ikke mitt foreldreansvar alvorlig ;)

Jeg synes ærlig talt du tar litt vel hardt i nå. Mange prester (alle?) anbefaler faktisk at barn kan få se den døde om de selv ønsker det. Jeg vil tro prester lærer endel om dette under utdanningen sin?''

Jeg lser ikke den kommentaren fra nhd som du nå kommenterte som at den gjaldt det å se kontra å ikke se den døde, men den gjaldt det om foreldrene overlater ansvaret for denne beslutningen til et lite barn eller ikke.

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• Dorthe

5

• Mrs D

5

• jubalong70

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jaja, jeg tar tydeligvis ikke mitt foreldreansvar alvorlig ;)

Jeg synes ærlig talt du tar litt vel hardt i nå. Mange prester (alle?) anbefaler faktisk at barn kan få se den døde om de selv ønsker det. Jeg vil tro prester lærer endel om dette under utdanningen sin?

Mine var 3,5 og 5,5 da de så sin døde mormor i sengen på sykehuset. 5-åringen så på henne en stund og ble så mer opptatt av kjeksene en oppegående sykepleier kom med. :o) 3-åringen kastet et raskt blikk på mormor og konstaterte:"Det der er ikke mormor!" og spiste kjeks og drakk saft. Ingen av dem har hatt noen men av dette siden.

Gjest togli
Skrevet

''Jaja, jeg tar tydeligvis ikke mitt foreldreansvar alvorlig ;)

Jeg synes ærlig talt du tar litt vel hardt i nå. Mange prester (alle?) anbefaler faktisk at barn kan få se den døde om de selv ønsker det. Jeg vil tro prester lærer endel om dette under utdanningen sin?''

Jeg lser ikke den kommentaren fra nhd som du nå kommenterte som at den gjaldt det å se kontra å ikke se den døde, men den gjaldt det om foreldrene overlater ansvaret for denne beslutningen til et lite barn eller ikke.

Ok, da blir det litt annerledes.

Syvåringen fikk selv velge om hun ville se fetteren min, og det ville hun. Hun hadde før sett oldemor, men husket ikke det. Vi forklarte nøye før syningen og hun valgte selv å stå et stykke unna kista. Eldstejenta ønsket ikke å se ham, og det var helt greit for oss. Når det ikke spiller noen stor rolle for foreldrene om barnet ser den døde eller ikke, så tenker jeg at barnet selv kan velge (mot at man har snakket nøye om dette på forhånd, selvsagt!). Foreldrene bør iallefall ikke tvinge barnet til å se den døde dersom barnet ikke vil, så her tenker jeg at barnet selv bør få et ord med i laget ;)

Gjest togli
Skrevet

Mine var 3,5 og 5,5 da de så sin døde mormor i sengen på sykehuset. 5-åringen så på henne en stund og ble så mer opptatt av kjeksene en oppegående sykepleier kom med. :o) 3-åringen kastet et raskt blikk på mormor og konstaterte:"Det der er ikke mormor!" og spiste kjeks og drakk saft. Ingen av dem har hatt noen men av dette siden.

Det er samme erfaring jeg har, og jeg tror faktisk de minste barna har et mer naturlig forhold til dette enn oss. Det er antagelig vi som problematiserer for mye ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...