Gå til innhold

Hva om...

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Monarkiet har stort sett én eneste hensikt per i dag, og det er tradisjon - ergo min tankegang om dette.

Og å ha noen pene mennesker å vise frem i representasjonøyemed.

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

26

• Bookworm

13

• morsan

8

• candyqueen_83

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Monarkiet har stort sett én eneste hensikt per i dag, og det er tradisjon - ergo min tankegang om dette.

Er tradisjon en hensikt?

Monarkiet er jo en styreform, og kongehuset er en stabil faktor i så måte. Når en tenker på alternativene, synes jeg ikke monarkiet er så dumt. Men det er jo veldig personavhenig, og at jeg er positiv til monarkiet p.t. henger jo sammen med at jeg synes kongen og kronprinsen vi har i dag fyller stillingene på en god måte.

Skrevet

Hvis jeg ser bort fra at jeg er republikaner og egentlig syns de kongelige kan bli vanlige folk og gjøre det de vil, så joda. Ikkeno' problem.

trollemor;o)
Skrevet

Vet ikke helt om dritkult er ordet jeg ville bruke da, men det hadde vel vært tidsriktig? I mangel på egen adel har jo vi en tradisjon for å importerte kongelige, sist krompens oldefar Håkon 7. Han var jo egentlig døpt Christian Frederik Carl Georg Valdemar Axel, og var prins av Danmark, mens kona, kusinen Maud, var prinsesse av Storbritannia og Irland.

Selv om kong Olav sikkert skulle sett det annerledes opplevde nok folk det som værre å gifte seg med kusiner, og Harald fikk fort aksept for å ha giftet seg (av kjærlighet) med en kvinne av folket, men siden dette var revolusjonerende var det sikkert greit at Sonja var en plettfri kvinne fra borgerskapet. Men utviklingen går sin gang, og grenser tøyes for oss alle. I denne generasjonen ser folket altså ut til å synes at også mer menneskelige skikkelser som Ari og Mette-Marit er gode rollemodeller selv om de har gjort noen sprell tidligere - inkl knullet, jf en annen tråd. ;)

At neste "steg" er et adoptivbarn - ja kanskje? Men det måtte vel skje om Ingrid Alexandra ikke kan få egne barn det da kanskje? Selv om det heldigvis er mulig å adoptere ønsker vel de aller fleste å føde egne unger om de kan ennå...

Jeg kan føde barn, med hjelp, men har valgt å adoptere. Så der tar du nok feil;o)

trollemor;o)
Skrevet

Vi er i ferd med å adoptere fra Kina, og jeg har hele tiden sagt at min datter/sønn skal bli den første sametingspresidenten med kinesisk bakgrunn!

Stilig!

trollemor;o)
Skrevet

Man måtte i såfall ha endret Grunnloven, da den kun gir arverett til egenfødte barn.

Står det i grunnloven?

trollemor;o)
Skrevet

En tronfølger kan ikke være adoptert (i hht Grunnloven). Hvis landets monark ikke får egne, biologiske barn, hopper man til neste i arverekken.

Gammeldags!!

trollemor;o)
Skrevet

Nei, det syns jeg ikke noe om.

:0)

Du må grunngi svaret ditt vet du. Hvorfor syns du ikke noe om det?

Hva om Håkon Magnus giftet seg med ei adoptert asiatisk jente da? Ville det vært ille?

candyqueen_83
Skrevet

Du må grunngi svaret ditt vet du. Hvorfor syns du ikke noe om det?

Hva om Håkon Magnus giftet seg med ei adoptert asiatisk jente da? Ville det vært ille?

Da har jo fortsatt Haakon Magnus blått blod i årene da.

trollemor;o)
Skrevet

Blått blod.... for noe sprøyt!!!! gammeldags

candyqueen_83
Skrevet

Blått blod.... for noe sprøyt!!!! gammeldags

Hva er vitsen med å ha kongefamilie om det ikke er "blått" blod i den? Da kan vi vel like gjerne ha en president da.

Gjest xbellax
Skrevet

Hva er vitsen med å ha kongefamilie om det ikke er "blått" blod i den? Da kan vi vel like gjerne ha en president da.

Det er da like mye deres barn og har like mye rett til å bli konge/dronning om barnet er adoptert?

Gjest sjokkert adoptivmor
Skrevet

Man måtte i såfall ha endret Grunnloven, da den kun gir arverett til egenfødte barn.

Står det virkelig i grunnloven? Da bør det endres snarest, for det må da være i strid med andre rettsprinsipper! Snakk om diskriminering! Klart at barn av kongelige skal ha samme rett enten de er adoptert eller ikke!

Blått blod er noe tull.

Gjest høstløv
Skrevet

Står det virkelig i grunnloven? Da bør det endres snarest, for det må da være i strid med andre rettsprinsipper! Snakk om diskriminering! Klart at barn av kongelige skal ha samme rett enten de er adoptert eller ikke!

Blått blod er noe tull.

Sitat: "Blått blod er noe tull."

Mine blodårer er i hvert fall blå.

Skrevet

Da må vel grunnloven endres? Så vidt jeg vet må du være ektefødt barn av en tronarving for å kunne bli konge eller dronning i Norge. Eller kanskje jeg bare husker feil...

Skrevet

Å!, det kongelige blod begynner vel å bli ganske utvanna etter hvert ;-)

Skrevet

Nei, jeg har ikke noe imot at adopterte har vanlig arverett i vanlige familier, men i kongefamilien synes jeg ikke dette hadde vært akseptabelt faktisk. Selv om de jo begynner å bli litt utvannet så er de jo fremdeles av biologisk kongelig ætt.

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, jeg har ikke noe imot at adopterte har vanlig arverett i vanlige familier, men i kongefamilien synes jeg ikke dette hadde vært akseptabelt faktisk. Selv om de jo begynner å bli litt utvannet så er de jo fremdeles av biologisk kongelig ætt.

Arverekkefølgen er jo sikret i de neste 80 årene, så det er ikke noe vi får innflytelse på uansett, og for oss vil ikke det bety noen ting..

Skrevet

Jeg vedder for at om så hadde skjedd, hadde det blitt endring i grunnloven ganske kvikt. Adopterte barn stiller da likt med biobarn ellers i samfunnet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...